June 25, 2018 - ، ساعت 22:00
 
 
در پنجمین نشست نقد و بررسی انجمن عکاسان
آثار رابرت هاوزر بررسی شد


صبح ساحل ، هنری - مریم دلفانین نشست عکاسی حاصل تلاش جمعی فعالان انجمن عکاسی است که هر هفته فرصتی برای ارائه آثار و نقد و ارزیابی را  برای تمامی عکاس و علاقه مندان به عکاسی فراهم کرده است. چهارشنبه نشست عکاسی در رابطه با عکس های رابرت هاوزر و بررسی آثار عکاسان حاضر در جلسه در فرهنگسرای طوبی برگزار شد .

 حسام الدین انصاریان در رابطه با آثار رابرت هاروز گفت : در تمامی عکس های این شخص فرمی خاص را نظاره گریم که به نظر شخصی من بیانگر ناامیدی  همراه با امید است . با اینکه از لنز واید استفاده کرده اما شاهدیم که عکاس روی لنز تسلط داشته و لنز کنترل شده در خدمت عکاس بوده است متاسفانه من خیلی عکس می بینم که لنز روی عکاس تسلط داشته نه عکاس روی لنز و این به آثار لطمه می زند .او حتی از خط افق نیز به عنوان یک فرم برای خود استفاده کرده است. این عکس ها را باید مجموعه ای به تماشا نشست، تا با دیدگاه و زاویه نگاه خود عکاس آشنا شد . 

وی یکی از مسائل مشکل ساز که حتی در زندگی شخصی هم مشکل ساز و در عین حال همه گیر است تزریق نگاه و نظرات شخصی خود به دیگران به اجبار را بیان کرد و این را مسبب از دست دادن فهم بسیاری از دنیاها و نگاه های شخصی افراد دیگر دانست.

در خاطرات رابرت هاروز می خوانیم : پدرم را به اسارت برده اند ، در نوجوانی به جنگ رفتم و اسیر شدم .حسام الدین انصاری اضافه کرد : کاملا می توانیم از عکس های تاریک با زوایه ی خاص این شخص پی به پیرامون و نگاه او و حال هوای خاطراتش ببریم. اما در عین حال  هرکس می تواند یک برداشت از عکس ها داشته باشد . هنرمند اینجا مخاطب را محدود نکرده است و سعی در تزریق مفاهیم ذهنی خود نداشته. 

وی به عکاسان پیشنهاد داد برای رساندن عینیت به ذهنیت خود باید اصول را شکسته و از آن خارج شد.

مهدی ناظری به یکی از عکس های رابرت هاوزر اشاره کرد که شبیه این عکس پارسال 150 میلیون تومان جایزه برده یعنی بعد از بیش از هفتاد سال همچنان فرم آثار رابرت هاوزر تازه و مورد استفاده است .

انصاریان ادامه داد: با مطالعه تاریخ  متوجه خواهید شد عکسی که فکر می کنید فقط خودتان گرفته اید و شبیه اش را ندیده اید در تاریخ هزاران بار تکرار شده .من پیشنهادم برای تمام کسانی که طالب موفقیت هستند مطالعه تاریخ است. در ادامه جلسه به آثار سایرین حاضر در جلسه پرداخته شد .

انصاریان گفت : در رابطه با عکس ها من نظر شخصی خودم را می دهم و این دال بر درست بودن صد درصدی آن نیست. اما سعی کنید سوژه ی که هیچ داده و ارتباطی به خود مفهوم ندارد را از کادر خارج کرده و به جای آن سوژه های مرتبط به مضمون را وارد عکس کنید .

در تیپ عکس های که زیاد گرفته شده باید سعی کنیم  اطلاعات جدیدی به مخاطب ارائه دهیم چون چشم مخاطب این نمونه عکس را زیاد دیده است. انتخاب زاویه در عکس هم بسیار حائز اهمیت است با یک زاویه ی خوب به ببینده کمک می کنیم که توجه ش به سوژه ی مورد نظر نزدیک شود. 

مهدی ناظری اضافه کرد: گاهی در بسیاری از آثار فضای پرت داریم باید سعی کنیم از فضای پرت درست استفاده کنیم و آن را زیادی در عکس جا ندهیم  . در رابطه با عکاسی مدلینگ هدفمند باید باشیم این سبک بازار هنری ندارد بیشتر اقتصادی و تجاری است . برای این کار باید توجه به سوژه و نور و لنز مناسب شود . و عکاس ژست درست را بتواند از مدل دربیاورد. بهترین زمان هم برای این  نوع عکس دم صبح یا دم غروب که نور نرم است می باشد.

انصاری ادامه داد: یکی از مشکلات تازه کار ها عجول بودن ان هاست،  بعد پیدا کردن سوژه هیجان زده می شوند و سریع اقدام به گرفتن شات می کنند و این باعث لطمه به کار می شود باید سعی کنیم عکاسی کنیم نه عکس بگیریم . عکاسی فقط به عکس وسوژه و لنز محدود نمی شود  پشت آن دنیای از حرف و فکر است.

مهدی ناظری گفت : بهتر است قبل از عکاسی به مکان موردنظر با پوشش مناسب آنجا برویم و سعی در آشنایی با فضا و افراد داشته باشیم . اینگونه هنگام عکاسی سوژه ها احساس غریبگی با عکاس و دوربین نمی کنند که این یکی دیگر از عوامل حس خوب در عکس ها هستند.بسیاری از عکس ها نیز به صورت تک عکس مناسب نیستند به صورت مجموعه می توانند در غالب کاری مناسب ارائه شوند. گاهی بسیاری از عکس ها نیز سیاه سفید شوند بهتر است با سیاه سفید کردن بسیاری از اجزا حذف یا اضافه می شوند .

 گاهی تغییر کادر هم باعث تغییر نقاط طلایی و توجه مخاطب می شود که این نیز سبب تسریع انتقال مفهوم به مخاطب می شود انصاریان اضافه کرد: سعی کنید نگاه شخصی خود را دنبال کرده و به دنبال تقلید از دیگران نباشید. در ابتدا نیز با یک دوربین و لنز ثابت کار کنید این کار باعث یک نظم و هماهنگی  ذهنی در عکس علی الخصوص کارهای مجموعه عکس می شود .



ارسال شده: ساعت: 9:07

کلمات کلیدی: نشست عکاسی ، آثار و نقد و ارزیابی ، بررسی آثار عکاسان

برچسب‌ها: فرهنگ و هنر
 
 
زیر و بَم عکاسی‌خیابانی