August 21, 2018 - ، ساعت 19:05
 
 
به همت انجمن عکاسان هرمزگان برگزار شد
کارگـــــاه نقـــــد و بررســـی عکس


صبح ساحل ، هنری -  ستاره  محمودی:به گزارش صبح ساحل کارگاه نقد و  بررسی عکس های عکاسان حاضر در جلسه، توسط انجمن عکاسان هرمزگان در سرای هنر فرهنگ سرای طوبی برگزار شد.

در این کارگاه، محمد بارکار با ارائه ی نکاتی در زمینه ی عکاسی، به نقد و بررسی عکس های گرفته  شده توسط عکاسان جوان هرمزگانی پرداخت.

بارکار درباه ی ویرایش عکس هایی که  سریع گرفته می شوند، گفت: در عکس هایی که ارائه ی سریع آن ها در الویت است، ادیت های فوری زده می شود و حتی عکاسان معروف نیز از این ترفند استفاده می کنند.

 او در ادامه صحبت هایش به توضیح تکنیک اچ دی آر پرداخت و گفت: تکنیک اچ دی آر مخففت عبارت های دینامیک رنج می باشد و به معنای گستره ی دینامیکی بالا است.

 اچ دی آر به افزایش نور و حدوده ی رنگ تصویر در شرایط نرمال و تنظیم کنتراست و پردازش یک تصویر یا محدوده ای از تصاویر تاکید دارد. یک تصویر اچ دی آر با گرفتن سه عکس از یک صحنه، هر کدام با شاتر های متفاوت، باعث درخشان تر شدن عکس های می شود. 

در عکس هایی که تنوع رنگ بالایی دارند یا دارای تونالیته ی خاکستری می باشند، به کار گیری این تکنیک کار مثبتی است. مثلا در عکاسی از طبیعت و مناظر در زیر نور آفتاب و یا عکس های صاعقه دار استفاده از اچ دی آر بهترین نتیجه را می دهد.

از آنجایی که دوربین در نشان دادن سطح رنگ محدودیت دارد، از اچ دی آر استفاده می شود تا عکس به دید انسان نزدیک تر شود. اما این تکنیک، مستند بودن عکس را خدشه دار می کند.

اچ دی آر باعث چشم نواز شدن عکس ها می شود اما در عکاسی مستند بهتر است که رنگ ها طبیعی باشند. 

بارکار با تاکید این نکته که عکس تکراری وجود ندارد، عنوان کرد: از نظر من هر عکس با گذشت زمان ارزش پیدا می کند و از نظر من عکس تکراری وجود ندارد.

مثلا در یک کلاس عکاسی از شاگردان خواسته می شود که از صندلی های سطح شهر عکاسی شود و 30 نفر از این موضوع عکاسی میکنند.

اما از آنجایی که نگاه هر فرد متفاوت است برای استاد هیچ کدام از عکس ها یا مجموعه عکس ها، تکراری نیست.  البته سوژه های پر طرفدار و مورد توجه باید به خوبی کار شوند.

برای مثال هیج کدام از عکاسان ما برای معرفی مُشتا یک گزارش تصویری خوب کار نکرده اند. در هرمزگان سوژه های بسیاری برای ارائه ی اطلاعات وجود دارد مانند پوشش و فضای کسب و کار. 

بارکار به همراهی عکاسان حاضر در جلسه اذعان داشتند که شرایطی که عکس درآن گرفته می شود اهمیتی ندارد و آنچه که حائز اهمیت است عکسی که ارائه می شود.

مثلا در بازار که نمی شود تمرین داشت و عکس باید سریعا گرفته شود، بهتر است چندین عکس گرفته نشود چرا که وقتی در محیطی آرام عکس ها را نگاه می کنیم در می یابیم که عکاس با عکس ها ارتباط برقرار نمی کند.

 وی در ادامه عنوان کرد: جلب رضایت سوژه مهم است و همیشه نوع نگاه افراد به دوربین نشان می دهد که آیا می خواهند از آن ها عکس گرفته شود یا خیر. پس وقتی فرد به دوربین نگاه و با عکاس ارتباط برقرا می کند، می توان وقت گذاشت و با توجه به کادر و امتحان کرد زاویه های مختلف، عکس های بهتری گرفت.

در عکاسی مستند باید فاصله سوژه رعایت شود تا ببینده بتواند از محیط اطلاعات کسب کند. زیرا هدف عکاسی مستند، ارائه ی اطلاعات به مخاطب است. 

بارکار من باب عکاسی ضد نور گفت: ضد نور یا سایه نما، تکنیکی در عکاسی ست که در آن منبع نور در پشت سوژه قرار دارد. در عکاسی ضد نور، به دلیل استفاده از شدت نور پس زمینه، سوژ ها در شکل محیطی خود و در تضاد با نور دیده می شوند و ب همین علت باعث تاکید بر شکل دهی سوژه می شود.

استفاده از ضد نور در مواردی مثبت است که عکس شلوغ و شلخته نیست و هدف عکاس نشان دادن منظره نمی باشد. در مواردی که در پشت سر سوژه کوه، تیر برق، درخت و یا نمایی از یک منظره وجود دارد، بهتر است عکاسی ضد نور صورت نگیرد. در آخر محمد بارکار برای تشویق عکاسان هرمزگانی گفت: در تابستان به دلیل غبار در هوا و تابش نور خورشید از بالا که باعث دیده شدن نزدیک تر عکس ها می شود، نمی توان به خوبی عکاسی کرد اما در فصل زمستان که آفتاب به صورت مایل می تابد، علاقه مندان می توانند به عکاسی مشغول شده و عکس های خوبی بگیرند.

 

 



ارسال شده: ساعت: 7:57

کلمات کلیدی: کارگاه نقد و بررسی ، عکس های گرفته شده ، توسط عکاسان جوان هرمزگانی

برچسب‌ها: فرهنگ و هنر