ترکیه بازار قطر را گرفت اما ما نتوانستیم



صبح ساحل- سیاسی:استاندار هرمزگان با بیان اینکه کشور کوچک قطر استانداردهای اروپایی را رعایت می‌کند اما ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم، ابراز کرد: صادرات گچ کار بزرگی نیست و ما هنوز در حال خام‌فروشی هستیم. کشور ترکیه بازار قطر را در دست گرفته است و ما با چند لنج نتوانستیم بازار را بگیریم و با آمدن چند عمانی نباید هول کنیم و همیشه باید سطوح را در نظر گرفت.
به گزارش فارس ،جاسم جادری دیروزدر جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان اظهار داشت: امروز سالروز کودتای ۲۸ مرداد است و یک بار دیگر باید درس‌های تاریخی این رویداد را برای خود مرور کنیم.
وی افزود: حضور کمرنگ بخش خصوصی در این نشست چندان خوب نیست و حضور آنان مطمئنا باعث رفع موانع می‌شود و اگر بخواهیم به اهداف مورد نظر دست یابیم باید به سمت صادرات غیرنفتی برویم.استاندار هرمزگان در ادامه عنوان داشت: مباحث پیش از مطرح شدن در این کارکروه باید در جلسات کارشناسی چکش‌کاری و سپس مطرح شود و بایستی مسائل را از هرمزگان به کشور پیشنهاد دهیم و نباید منتظر راهکار تهران برای این استان باشیم.
جادری ادامه داد: رایزنان اقتصادی ما در خارج از کشور فقط بایستی به‌دنبال رفع مشکلات تولیدکنندگان و تسهیل کار صادرکنندگان باشند و فعالیت اقتصادی در خارج از کشور که فقط برگزاری نمایشگاه نیست و باید خلاقیت داشته باشند.وی با اشاره به پایان مدیریت رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: عمر مدیریت آقای حیدری‌پوری در جهاد کشاورزی هرمزگان تمام شد و متأسفانه هنوز مسأله بسته‌بندی محصولات حل نشده است.
جادری با بیان اینکه بایستی صنایع تبدیلی را باید جدی گرفت، افزود: مشوق‌های صادراتی را باید افزایش داد و مسائل مربوط به فرودگاه که امروز مطرح شد را باید تا چند روز آینده حل کنید و به من گزارش دهید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این جلسه گفت: فعال‌سازی گمرکات شرق و غرب هرمزگان در حال پیگیری است و حضور عمانی‌ها در جاسک ثمرات فراوانی برای استان داشت و در آینده نیز بیشتر این ثمرات مشخص خواهد شد.
خلیل قاسمی افزود: بررسی درصد سموم موجود در میوه و تره‌بار از دستاوردهای این سفر بود که به‌صورت رو در رو با شرکای عمانی صحبت کردیم و بازاریابی محصولات نیز انجام شد.وی تصریح کرد: ماه قبل به‌دلیل نبود استانداردهای لازم، هندوانه هرمزگان از حاشیه خلیج فارس برگشت خورد و نباید این اتفاق در آینده رخ دهد و نباید بگذاریم آبروی محصولات ما در منطقه برود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بیان داشت: امروز مشخص شد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در این مسأله نقش دارد و باید پای کار بیاید و از سازمان جهاد کشاورزی استان نیز توقع داریم آزمایش محصولات را با دقت بیشتری پیگیری کند.
سپس مدیرکل استاندارد هرمزگان در ادامه این جلسه اظهار کرد: در قشم امکان آزمون ۳۰۰ قلم آزمایش بر محصولات کشاورزی را داریم و  نباید محصولات دپو شود و سپس آزمون را انجام دهیم چرا که کیفیت آن افت می‌کند.
عیسی باقرزاده گفت: انجام ۳۰۰ آزمایش زمان‌بر است و باید استاندارد محصول در مزرعه ارزیابی شود و باید جلسه‌ای تکمیلی با جهاد برگزار شود تا ضمن استفاده از پتانسیل بخش خصوصی این بخش فعال شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان هرمزگان هم در این جلسه عنوان کرد: نباید مسائل را بر دوش یکدیگر بی‌اندازیم چرا که در بحث سلامت محصولات، آبرو و حیثیت ملی ما وسط است و باید بین جهاد کشاورزی، اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی میثاق‌نامه‌ای امضا شود تا مشکل برطرف گردد.
صالح دریانورد افزود: باید خانه کشاورز را نیز پای کار آورید چراکه محصولات آنان صادرات‌محور است و باید همکاری کنند، چطور می‌شود در عمان در نصف روز محصولات ما را رد می‌کنند و انجام آزمایش در ایران تا چندین روز طول می‌کشد.اگر کمبود تجهیزات داریم باید اعلام کنید.کارشناس امور بازرگانی اداره‌کل فرودگاه‌های هرمزگان در این جلسه گفت: قیمت اخذ ویزای عمان مسافران را اذیت می‌کند و نبود صرافی در مبادی ورودی و فرودگاه‌ها مشکل‌ساز است و بانک مرکزی از صرافی‌ها یک میلیارد تومان برای استقرار در فرودگاه طلب می‌کند که هیچ کدام از صرافی‌ها زیر بار نمی‌رود.
مهدی مؤتمنی احمدی ادامه داد: صادرات محصولات از طریق فرودگاه باید جدی گرفته شود چراکه ما نیازمند گمرک باربری در فرودگاه هستیم.
وی عنوان داشت: سفر بندرعباس به مسقط در پرواز اول ۶۰ نفر مسافر رفت و ۴ نفر برگشت و در پرواز دوم ۵۲ نفر مسافر رفت و ۳۲ نفر برگشت داشت و باید متذکر شوم پرواز زیر ۸۰ نفر اصلا اقتصادی نیست.
سپس رئیس انجمن گچ هرمزگان در حاشیه این جلسه بیان کرد: هزینه‌هایی که سازمان بنادر از ما طلب می‌کند بسیار زیاد است و هزینه‌ای به‌عنوان هزینه حمل و نقل و همچنین از سال ۹۵ هزینه‌ای به عنوان زیرساخت‌های منطقه ویژه از ما طلب می‌کنند که دلیل آن را متوجه نمی‌شویم.
عبدالجلیل ملایی در ادامه گفت: ارزش واقعی گچ در بازار جهانی ۸ دلار است اما گمرک ۱۲ دلار رد می‌کند و باعث بالا رفتن مالیات‌های ما می‌شود.
رئیس گمرک بندر شهید باهنر هم در این جلسه حضور داشت که با ایراد سخنانی اظهار کرد: ما از صادرات، مالیات نمی‌گیریم که دوستان نگران آن هستند.
مهدی رضایی با بیان اینکه فردوگاه بندرعباس فعلأ مسافری است که باید تغییراتی در ساختار آن انجام شود، اضافه کرد: تا زمان تغییرات، صادرات را انجام دهید چراکه این گمرک نیز زیرمجموعه ماست و مشکلی وجود ندارد و درباره موضوع گچ نیز نامه‌ای به سازمان گمرک کشوری خواهیم نوشت تا مسأله اصلاح شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها