بیکاری در هرمزگان عامل گرایش جوانان به قاچاق مواد مخدر!



   صبح ساحل ، حوادث -   نرخ بالای بیکاری و فقر در هرمزگان موجب شده تا جوانان این استان پر درآمد برای تامین معاش خود مجبور به همکاری با سوداگران مرگ و حمل مواد مخدر شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ورود مواد مخدر از مرزها به کشور معضل دیرینه شهرهای مرز نشین است که استان هرمزگان نیز به واسطه همجواری با سیستان و بلوچستان و داشتن هزاران کیلومتر مرز آب در مسیر اصلی ترانزیت موادمخدر به داخل کشور قرار دارد.

کشفیات گسترده موادمخدر در سالهای اخیر در استان هرمزگان علاوه بر اهتمام جدی نیروهای نظامی و انتظامی در حفظ امنیت ملی و اجتماعی نشان دهنده موج افسار گسیخته واردات مواد مخدر به کشور است که با وجود برخوردهای قضایی و نظامی همچنان به قوت خود باقی است.

در سال جاری بالغ بر ۲۲ تن و ۷۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد و در این رابطه یک هزار و ۳۹۴ قاچاقچی مواد مخدر نیز دستگیر شدند که این آمار بیانگر افزایش قابل توجه کشفیات مواد مخدر می باشد.

استان هرمزگان با وجود ظرفیت های کلان اقتصادی و کیلومترها مرز آبی به جای ایجاد زمینه اشتغال جوانان و پویایی اقتصادی شاهد آمار قابل ملاحظه ای از جمعیت جوان بیکار است که بخش اعظمی از این ظرفیت اشتغال در مناطق محروم و دور افتاده قرار گرفته اند.

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان با اشاره به مشکلات اقتصادی هرمزگان گقت:می گویند هرمزگان پایتخت اقتصادی کشور است اما این لفظ هیچ دردی از مردم درمان نکرده است، بیکاری جوانان از مرز ۳۰درصد گذاشته به تعداد خانواده های تحت پوشش کمیته افزوده و به تعداد حاشیه نشینی افزوده شده و روستاها در حال تخلیه هستند و فقر و بدبختی کمر مردم استان را خم کرده است.

آمار بیکاری در هرمزگان بیش از ۳۰ درصد است که موجب شده تا جوانان این استان پر درآمد برای تامین معاش خود مجبور به همکاری با سوداگران مرگ و حمل مواد مخدر شوند و در نهایت تبعات شوم آن گریبان گیر خانوادهایشان می شود.

وجود زمینه های ترانزیت مواد مخدر و نیاز مالی شدید، این جمعیت بیکار را ترغیب به همکاری با قاچاقچیان حرفه ای می کند تا پول ناچیزی که از این تجارت شوم عایدشان می شود را لقمه نانی کنند و در سفره محقرشان بگذرانند.

با وجود مجازات های سنگین برای این سوداگران مرگ، ولی برخی به علت فقر و بیکاری به دام این سوداگران می افتند که ردپای  بیسوادی، طمع و عدم آگاهی خانواده ها در کارنامه این افراد محرز است.

مواد مخدر مهمترین مشکل مردم و خانوادهای استان هرمزگان است که معضلات بسیاری را برای مردم بوجود آورده چرا که خانواده های ناتوانی که صرفا برای کسب درآمد اندک تن به حمل مواد مخدر می دهند به مرور آلوده به مصرف افیون می شوند تا درنهایت بار سنگین اعتیاد را هم به دوش بکشند.

رواج اعتیاد بین جوانان بیکار که اکثرا از خانواده‌های فقیر و نیازمند هستند موجب افزایش آمار طلاق می شود از این رو در هرمزگان نیز معضل طلاق رشد قابل ملاحظه ای داشته است.تبعات منفی قاچاق مواد مخدر از هرمزگان تا حدی است که بخش اعظمی از اقشار جامعه با معضلات آن دست به گریبان هستند و کمتر خانواده ای یافت می شود که در آتش خانمان سوز افیون گرفتار نشده باشد.

محمد، جوان ۲۰ساله بندری فقر اجتماعی و اقتصادی و پرسود بودن بازار مواد مخدر را عامل گرایش جوانان به قاچاق دانست و گفت: بسیاری از جوانان که از هیچگونه پشتوانه و حمایت مالی برخودار نیستند در کمال ناچاری مجبور به ورود به این تجارت می شوند و جان خود و بسیاری از جوانان دیگر را قربانی درآمدی اندک می کنند.

وی همجواری با استان سیستان و نزدیکی به کشورهای افغانستان و پاکستان را عامل بازار داغ قاچاق در هرمزگان دانست و افزود: با وجود مزیت های اقتصادی بزرگ در هرمزگان اما بازار کار در تصرف عده ای غیر بومی و مهاجر قرار گرفته که بزرگترین آسیب برای جوانان هرمزگانی است لذا انتظار می رود مسئولان در کنار ایجاد دغدغه های اقتصادی خود، اشتغال جوانان بومی را اولویت طرح هایشان قرار دهند.

مواد مخدر آتشی زیر خاکستر

سید محمدیوسف حسینی نژاد، رئیس شورای روحانیت اهل سنت بستک گفت: همه به ضرورت مبارزه با مواد مخدر یقین دارند و حتی تولید کنندگان، توزیع کنندگان و استفاده کننده مواد مخدر، نیز بر مضر بودن آن اطمینان دارند.

وی افزود: مبارزه با مواد مخدر کار یک شخص، نهاد و یا موسسه ای خاص نیست و اگر تمام افراد دخیل در این مسئله، دست به دست هم ندهند موفق نخواهند شد زیرا هر موسسه یا نهاد، گوشه ای از این هدف را می تواند تحقق بخشد.رئیس شورای روحانیت اهل سنت بستک اظهار کرد: معضل مواد مخدر آتش زیر خاکستر است چنانچه اگر به فکر نباشیم و برای مبارزه با آن، تلاش و اقدام عملی انجام ندهیم، یقینا دچار مصیبتی جبران ناپذیر می شویم.

وی بیان کرد: برای ریشه کنی این معضل باید تمام نهادها دست به دست هم دهند که اگر، آن را ریشه کن نکنیم، ریشه مان را خواهد کند زیرا مواد مخدر، معضلی خانمان سوز و ریشه بر کن است که ریشه جامعه را می سوزاند و در هر جا وارد شده، سبب نابودی نسل انسان ها شده است و از درون می سوزاند و نابود می کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها