ستاد دیه هرمزگان ناجی صیاد دربند زندان

سرانجام ماهیگیری که ناخواسته باعث مرگ صیادی شد



صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام روزانه پرونده‌های زیادی  روی میز ستاد دیه  استان قرار می‌گیرد تا با کمک خیران و نیکوکاران ، زندانیان غیرعمد، طعم آزادی را بچشند.ستاد دیه  استان هرمزگان  از 17 سال قبل که فعالیت  خود را شروع کرد با کمک خیران ، زندانیان زیادی را آزاد کرده که فقط به خاطر یک اتفاق پیش‌بینی نشده راهی زندان شده بودند. یکی از این پرونده ها بر می گردد به  یک سال قبل که با کمک ستاد دیه ، مددجویی که خود صیاد بود ه و باعث مرگ ناخواسته صیاد دیگری  شده بود  از زندان آزاد شود. وی  به مدت 6 ماه  به علت عدم توانایی در پرداخت مبلغ دیه در پشت میله های زندان اسیر بود.

 حادثه تلخ در پیش روی مرد جوان

مرد جوان برای کسب  روزی حلال ،در یکی از شب های پاییزی همانند شب های دیگر، قایق را روشن کرد  و بدون اینکه بداند لحظه ای بعد چه اتفاقی در انتظارش است  در هوای تاریک،  دل جنگل های حرا  زد تا ماهی صید کند  ولی  در کمال ناباوری  با قایق صیادی  برخورد نمود و حادثه جبران ناپذیری به وقوع پیوست ...

ماجرای این حادثه اینطور رقم خورد که محسن  در بامداد 19 آذرماه سال 1393  سوار بر قایق در جنگل های حرا  عبور می کرد ،  همه جا تاریک بود  و از آن جایی که شناور مذکور  چراغ نداشت،  به خوبی جلویش را نمی دید، بر اثر تجربه و راه بلدی ، قایق را هدایت می کرد و به گمان آینکه  در این ساعت کسی در مسیر راهش نیست  با  سرعت شناور  را  می راند . دقایقی نگدشته بود که صدای برخورد شدید و فریاد مردی ، سکوت شب را شکست . محسن تا به خود آمد دید که قایقش با شدت به قایق صیادی متوقف شده در آب ، که آن هم فاقد چراغ و روشنایی بود  برخورد کرده و یک نفر مجروح شده است...

 مرگ باور نکردنی صیاد مسن

مصدوم 68 ساله به نام  صالح  که برای صید ماهی، قایق را  در وسط جنگل حرا متوقف کرده بود،  در کمال ناباوری ،بر اثر شدت جراحات مدتی بعد جان سپرد و پرونده محسن  به عنوان قتل غیر عمد، راهی دستگاه قضایی شد. محسن که هنوز در شوک حادثه بود در دادگاه با 80 درصد عامل مقصر حادثه، به 168 میلیون تومان پرداخت دیه به خانواده متوفی ،محکوم شد .وی تمام تلاشش را کرد  که در مدت تعیین شده بتواند  مبلغ مورد نظر را فراهم نماید  ولی وی در این تلاش ناکام ماند و در 5 مهرماه سال 1395 راهی زندان شد. مدتی بعد  پرونده این جوان  بر  روی میز ستاد دیه هرمزگان قرار گرفت و مسوولان ستاد دیه، موفق شدند خانواده متوفی را راضی به کم کردن دیه کنند. دیه به مبلغ 110 میلیون تومان تعیین شد ولی هنوز مددجو، قادر به پرداخت این مبلغ نبود . تا آنکه دیه قسط بندی شد و باید محسن  یک و پنجم آن را به مبلغ ( 33 میلیون و 600 هزار تومان) ،نقدا به خانواده متوفی  پرداخت می کرد. ستاد دیه استان به لحاظ ناتوانی مددجو در عدم پرداخت نقدی ، مبلغ مورد نظر به کمک خیران فراهم نمود.

 رهایی  از زندان

محسن  39 ساله  دارای 3 فرزند ،پس از تحمل 6 ماه اسارت در زندان  در 18 فروردین ماه امسال  با کمک خیران آزاد شد تا با تلاش خود بتواند مابقی  دیه را به صورت قسطی پرداخت کند.

 شرح رسیدگی به پرونده های ارجاعی

مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان در خصوص پرونده های ارجاعی به این ستاد گفت: قبل از هر اقدامی، پرونده مددجو مطالعه می شود، اینکه او مرتکب چه جرمی شده است، چقدر در این جرم نقش داشته، اتفاقاتی که افتاده و توانایی مالی او برای پرداخت دیه یا بدهی، تماما ارزیابی می شود. احمد مرادی نژاد  ادامه داد:  بعد از تکمیل تحقیقات با شاکی یا شاکیان پرونده، وارد گفت وگو می شویم، سعی در گرفتن رضایت و کاهش هزینه ها یا بدهی داریم و درنهایت مبلغ دیه یا بدهی پرداخت می شود.نوع پرونده ها نیز در روند رسیدگی فرق دارد، حتی ویژگی های فردی مددجویان نیز در رده بندی جدول کمک ها نقش به سزایی دارد.

 آزادی 2 هزار و 651 نفر

این مقام مسوول  در خصوص راه اندازی ستاد دیه گفت: این ستاد از سال 1380به صورت هماهنگ با کمیته امداد امام خمینی (ره) و مراجع قضایی فعالیت خود را آغاز کرد و اقدام به جمع آوری هدایا و کمک های مردمی نسبت به آزادی آن دسته از زندانیان دربند که به علت نداشتن تمکن مالی در زندان به سر می برند، کرده است.مرادی نژاد ادامه داد:  این ستاد هم اکنون نیز به عنوان واحدی مستقل 100 درصد مردمی و مردم نهاد در این استان در حال فعالیت بوده و تاکنون خدمات ارزشمندی در آزادی زندانیان نیازمند داشته است.وی یادآور شد: برابر آمار موجود در مدت 15 سال فعالیت این ستاد با گذشت شاکیان، اعطای تسهیلات، کمک بیمه، کمک صندوق خسارت، بانک های عامل، کمک مسئولان و خیران تعداد 2 هزار و 651 نفر زندانی با بدهی بیش از یک هزار و 325 میلیارد و 701 میلیون و 595 هزار ریال از زندان های استان هرمزگان آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشته اند.

 تصمیم در جهت حل مشکل مددجو

به گفته مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان ،  ستاد دیه دارای هیات امنایی است که رئیس کل دادگستری به عنوان رئیس هیات امنا و مدیران کل سازمان زندان ها، کمیته امداد و اعضای اصلی و ثابت و برخی از معتمدان و خیران تشکیل شده اند.مددکاران ستاد دیه از طریق زندان اقدام به شناسایی مدجویان جرائم غیر عمد (قتل و صدمه بدنی غیرعمدی، بدهکاری نفقه، مهریه و محکومیت های مالی) و سپس تشکیل پرونده و تحقیق از وضعیت اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و اخلاقی می کنند.

برگزاری نشست های مذاکره و صلح و سازش و مصالحه با شاکیان پرونده ها و در نهایت اخذ تخفیف رضایتمندانه پرونده های یاد شده و طرح در نشست های هیات امنای ستاد دیه، نقد و بررسی کارشناسانه و تحقیق در خصوص نحوه پیگیری پرونده و نیز منابع مالی مورد نیاز جهت حل مشکل مددجو تصمیم گرفته می شود و به تصویب هیات امنا می رسد.

 شرایط اعطای وام به زندانیان نیازمند

مرادی نژاد به شرایط اعطای وام به زندانیان نیازمند اشاره داشت و ادامه داد:ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند جرائمی که مرتکبان پس از تحقیق و بررسی حسب مورد مشمول اعطای تسهیلات این آئین نامه می شوند شامل قتل غیر عمد (شبه عمد، قتل خطائی)، صدمه بدنی غیر عمد، جرائم ناشی از تخلف های رانندگی و حوادث کارگاهی، پرداخت نکردن مهریه و نفقه، مطالبه وجه چک که جنبه کلاهبرداری و خیانت در امانت نداشته باشد، است.

 برگزاری جشن گلریزان

مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان به جشن گلریزان نیز اشاره ای کرد که فرصتی برای گرفتن دستان ناتوان است . مرادی نژاد گفت:همزمان با ماه مبارک رمضان، شانزدهمین جشن گلریزان برای آزادی 145زندانی دیه و جرائم مالی غیر عمد با بدهی 157میلیارد ریال در 13 شهرستان استان هرمزگان برگزار می شود. 

وی تصریح کرد:در بندرعباس این جشن در 12 رمضان برابر با هفتم خرداد با حضور جمعی از خیران و مسئولان استانی در سالن اجتماعات شهرک فجر انجام می شود. مرادی نژاد از برگزاری  این مراسم در شهرستان های پارسیان (4 رمضان)، رودان (5 رمضان)، قشم (8رمضان)، بندر خمیر (10 رمضان)، جاسک و میناب (11 رمضان)، بندرلنگه (13 رمضان)، حاجی آباد (14 رمضان)، بستک (15 رمضان)، سیریک ( 17 رمضان) و کیش (27 رمضان) خبر داد.

 شماره حساب ستاددیه

مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان، کانال ارتباطی خیران  با ستاد، در مشارکت نسبت به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد را از طریق  تلفن همراه و شماره گیری کد پیامکی *780*7777076# ، یا شماره حساب 0106110031007 و شماره کارت 6037991899936706 بانک ملی و یا شماره حساب 440080000308 و شماره کارت 6280231495199753 بانک مسکن اعلام کرد.

گفتنی است :ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند یکی از بزرگترین نهادهای مردمی کشور است که به دنبال حل مشکلات مالی زندانیان جرائم غیر عمد تشکیل شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها