وزیر نفت خبرداد:

تکمیل فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاپایان سال جاری



صبح ساحل ، اقتصادی - وزیر نفت گفت: تاکنون در دولت برای سهمیه بندی یا تغییر قیمت سوخت تصمیمی گرفته نشده است.

بیژن نامدار زنگنه افزود: بر اساس برآوردها، صاحبان حدود 10 میلیون خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت هستند و تا کنون یک میلیون و 200 هزار نفر برای صدور کارت سوخت مراجعه یا ثبت نام کرده اند.

وی گفت: طرح کنونی برای صدور کارت سوخت با هدف مشخص شدن وضعیت سوخت خودروهاست و تا کنون برای سهمیه بندی یا تغییر قیمت سوخت در دولت تصمیم گیری نشده است.

زنگنه افزود: میزان قاچاق سوخت از کشور حدود 4 تا 5 میلیون لیتر است.وی اجلاس اخیر اوپک را سخت و تحت فشار شدید امریکا دانست و گفت: عمده فشارها به ایران در این اجلاس را دو کشور همسایه داشتند و اقداماتشان غیردوستانه بود.

وزیر نفت افزود: در صورتی که با کاهش تولیدات مان موافقت می کردیم 600 هزار بشکه از ظرفیت تولید و فروش نفت کشور کاسته می شد اما با اصرار جمهوری اسلامی ایران از اجرای قطعنامه اجلاس اخیر اوپک برای کاهش تولید مستثنی شد.

زنگنه گفت: روند فعلی بازار نشان می دهد که اقدام مثبت اوپک در کاهش تولید نفت پذیرفته شده است.وی افزود: تهدیداتی متوجه اوپک است که برخی از آنها خارجی و بخشی دیگر داخلی است.زنگنه با اشاره به طراحی 27 فاز برای پارس جنوبی گفت: تا پارسال 21 فاز به مدار آمد و تا پایان امسال 4 فاز دیگر عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر در فصل سرما قطعی گاز در واحدهای تولیدی نداشتیم گفت: پیش بینی می کنیم امسال در فصل سرما به مصرف 800 هزار مترمکعب گاز در روز برسیم.

زنگنه افزود: نیروگاه های کشور سالانه 80 میلیارد مترمکعب گاز مصرف می کنند در حالی که با سرمایه گذاری و راندمان بالا با نیمی از این مقدار هم می توانند فعالیت کنند.

وی گفت: از نظر درصدی، نیروگاه های کشور با 37 درصد بزرگترین مصرف کننده گاز کشور هستند و پس از آن صنایع، ازجمله پتروشیمی ها با 30 درصد و بخش خانگی با 25 درصد در رده های بعدی قرار دارند.

وزیر نفت افزود: بیشترین ارزآوری را به کشور پتروشیمی ها دارند و نباید از آنها در این باره گله کرد تا مورد اجحاف قرار گیرند.

زنگنه گفت: عراق روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز از ایران برای نیروگاه هایش می خرد تا برق تولید کند.وی افزود: ایجاد چند پالایشگاه در سیراف در حال انجام بود که به تحریم های جدید برخورد کردیم و نتوانستیم آنها را اجرا کنیم و هم اکنون این طرح ها را در سرمایه گذاری های جدید دیده ایم.

زنگنه گفت: برای گازهای همراه نفت شش طرح در مناطق دهلران، غرب کارون، بهبهان، مارون و خلیج فارس داریم که با بهره برداری از آنها تا دو سال آینده دیگر شاهد سوختن گاز در میادین نفتی این مناطق نخواهیم بود.

وی افزود: تا پایان سال سه فاز پارس جنوبی به ظرفیت 800 میلیون مترمکعب، یک طرح به ظرفیت 7 هزار تن متانول، یک طرح استفاده از اتان و فاز سه ستاره خلیج فارس به بهره برداری می رسد.

وزیر نفت گفت: با پالایشگاه ساختن و سالی 10 درصد به مصرف بنزین اضافه کردن تراز بنزین در کشور درست نمی شود.زنگنه افزود: معتقدم تراز مصرف بنزین را باید در خودروسازی های کشور دید.

وی گفت: ساز و کارهای موجود برای تأمین مالی صنعت نفت جوابگوست و نیازی به ایجاد صندوق جدید نیست.زنگنه افزود: روزانه 10 روستا به شبکه گاز کشور اضافه می شود و تعداد روستاهای گازدار شده کشور از 27 هزار روستا گذشته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها