مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خبرداد:

افزایش حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی



مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از برگزاری نخستین مانور ریلی کانیتنری در بزرگترین بندر بازرگانی ایران با شعار« توسعه ارتباط ریل - بندر در راستای رونق تولید» همزمان با روز ملی خلیج فارس خبر داد.

«اله مراد عفیفی پور» ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این مانور از نقطه انشعاب ریلی در بندرعباس آغاز شد و طی دو روز ، پس از انجام عملیات تخلیه و بارگیری واگن‌ها، مانور در محوطه‌های بندر، توزیع و تجمیع واگن‌ها و تشکیل رام قطار در محوطه مانوری بندر و در نهایت صدور مجوز حركت قطار به سمت مقصد نهایی انجام شد.

عفیفی پور با بیان اینکه مانور مذکور با شعار « توسعه ارتباط ریل - بندر در راستای رونق تولید» در بندر شهید رجایی برگزارشد، گفت: از جمله خصوصیات این رویداد آن بود که سعی کردیم نخستین مانور با کمترین دخالت و تصریح در امور جاری راه آهن، گمرگ و بندر در شرایطی کاملا طبیعی انجام شود.

به گفته این مقام مسئول، در مانورهای بعدی دامنه عملیات گسترش پیدا می کند و بارنامه سراسری به عنوان سندی که همه عوامل را موظف به همکاری می‌کند، در نظر گرفته شده و همه دست اندرکاران موظف می‌شوند برای حمل کالای کانتینری در کمترین زمان ممکن و برای عملیاتی ساختن بارنامه سراسری همکاری کنند.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: برنامه ریزی کرده ایم تا با تمرکز بر ظرفیت ها و توانمندی های بندر شهید رجایی و دو پایانه ریلی- کانتینری  ایجاد شده در این بندر و با حمایت و پشتیبانی راه آهن، گمرک و شرکت های کارگزار ریلی، مشوق ها و انگیزه های لازم برای صاحبان کالا را برای بهره گیری افزونتر از حمل ریلی مضاعف شود.

وی تصریح کرد: این مانور به عنوان یک هدف مشترک عملیاتی‌ با حاکم شدن دیدگاه ‌های فرابخشی موجب شده همکاری نزدیکتری بین دستگاه‌ها و عوامل مختلف صورت بگیرد، هم گمرک و هم شرکت راه‌آهن همکاری بسیار نزدیکی در این‌ باره با سازمان بنادر و دریانوردی داشته ‌اند. 

عفیفی پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در زمینه گسترش شبکه ریلی در بندر شهید رجایی و توسعه زیرساخت‌های حمل ‌و نقل چند وجهی گفت: این بندر به‌دلیل وسعت مناسب خطوط ریلی، اتصال به شبکه سراسری ریلی و حضور در راس کریدور شمال-جنوب به‌عنوان یکی از نقاط محوری و مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه به شمار می‌رود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به پتانسیل بسیار بالای این بندر در ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی برای انواع کالاهای کانتینری، محموله های فله خشک و مایع و کالاهای متفرقه، بیان کرد: خطوط ریلی در بین انبارها و محوطه‌های نگهداری كالا، تجهیزات و امکانات مناسب برای تخلیه و بارگیری واگنی کالا شرایط مناسبی را برای صاحبان کالا فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از حمل کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در بندر شهید رجایی از طریق 60 کیلومتر خط ریل در این بندر انجام می شود، افزود: سهم حمل و نقل ریلی کالا در این بندر تا پایان سال جاری از 7 درصد به بیش از 12 درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی نیز درباره این مانور،  پیرامون نحوه هماهنگی با ارگان‌های مرتبط نظیر شرکت راه‌آهن، قرنطینه، گمرک و غیره گفت: این مانور به‌عنوان یک هدف مشترک عملیاتی‌، باعث شده است همکاری نزدیک‌تری بین دستگاه‌ها و عوامل مختلف صورت بگیرد، هم گمرک و هم شرکت راه‌آهن همکاری بسیار نزدیکی دراین‌باره داشته‌اند و اصولاً نمی‌توان در  انجام این مانور این دستگاه‌ها را مجزا دانست، همه همکاران در دستگا‌ه‌های مختلف نهایت تلاش و سعی خود رادارند تا یک اتفاق مبارک مستدامی را پایه‌گذاری ‌کنند.

سرایی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد این مانور را  در بنادر ریلی، ۲ بار در سال انجام دهد، بنابراین انتظار می‌رود پس از چندین مرتبه انجام مانور، هماهنگی‌ها و همکاری‌ها بین ارگان‌های مختلف نهادینه‌شده و هر بار نسبت به دفعه قبل در شاخص‌های تعریف‌شده برای مانور مانند زمان خروج کانتینر از بندر به رکوردهای جدید دست‌یابیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها