تخریب خانه مطبوعات با شبه خبرنگاران



خانه مطبوعات از سال 1383 در هرمزگان تشکیل شد و اکنون هفتمین دوره خود را سپری می‌کند. تعیین مکان مستقل و خانه‌دار کردن خانه مطبوعات، آموزش خبرنگاران در سراسر استان، تشکیل کمیته حقوقی وبرگزاری دو جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها ،نمایشگاه مطبوعات استانی و راه اندازی کمیته داوری برای جشنواره های ملی نشریات دانشجویی  ازجمله اقدامات شاخص یک سال و نیم اخیر خانه مطبوعات استان است.

معصومه قاسمی مدیرعامل خانه مطبوعات استان در گفتگو با صبح ساحل گفت: در این دوره برای حفظ منافع  و کرامت خبرنگاران اقداماتی انجام‌شده است. با همت اداره ارشاد و شهرداری مکان مستقلی برای خانه مطبوعات استان در نظر گرفته شد، درحالی‌که پیش از آن حتی تابلوی مستقلی برای این خانه وجود نداشت. همچنین قریب به 11 سال در هرمزگان هیچ دوره آموزشی برای خبرنگاران برگزار نشده بود، اما با همکاری مرکز مطالعات معاونت مطبوعاتی و با کمک اساتید مجرب 5 دوره آموزشی برای 47 خبرنگار در حوزه‌های گزارش‌نویسی، عکس خبری، تیتر، خبر و حتی روابط عمومی‌ها برگزار شد و الآن در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های تکمیلی و پیشرفته هستیم.

قاسمی تصریح کرد: جهت تقویت و آموزش علاقمندان به خبرنگاری، دوره‌های آموزشی نیز در سطح شهرستان‌ها ازجمله شهرستان خمیر با همکاری میر هاشم خواستار فرماندار خمیر و رئیس اداره ارشاد این شهرستان برگزار شد، شهرستان های دیگر در دستور برنامه ریزی است. راه‌اندازی خانه مطبوعات شهرستان خمیر ازجمله دیگر اقدامات شاخص خانه مطبوعات استان است و اکنون در تلاشیم خانه مطبوعات شهرستان‌های بستک و میناب را نیز راه‌اندازی کنیم تا با دادن آموزش‌های لازم، خبرنگاران را به سمت حرفه‌ای بودن پیش ببریم.

وی با اشاره به کمیته داوری خانه مطبوعات گفت: در این دوره کمیته داوری ثابت از افراد کاردان و متخصص از مدرس دانشگاه تا افراد صاحب‌نظر در حوزه مطبوعات تشکیل شد که از این کمیته برای داوری جشنواره دانشجویی پیام نور سراسر کشور در قشم و همچنین جشنواره استانی مردادماه سال گذشته استفاده شد.

تشکیل کمیته حقوقی خانه مطبوعات یکی دیگر از اقدامات این خانه است. قاسمی دراین‌باره گفت: این کمیته متشکل از 6 وکیل پایه‌یک دادگستری و یک نماینده حقوقی است  و یک نفر بعنوان مسئول کمیته حقوقی که مجموع این 8 نفر از کانون وکلای قوه قضاییه استان هرمزگان تشکیل‌شده‌اند. بر اساس اساسنامه و طبق مصوبه هیئت مدیره این کمیته تشکیل گردید؛ بنابراین با تشکیل این کمیته بسیاری از مشکلات درون‌سازمانی دفاتر رسانه‌ها، خانواده مطبوعات و سایر مشکلات این افراد از طریق این کمیته قابل‌پیگیری است. هزینه وکلا نیز بر اساس تعامل خانه مطبوعات با کمیته حقوقی خواهد بود که قطعاً این هزینه برای اعضای خانه مطبوعات کمتر و با تخفیف ویژه همراه با پیگیری‌های تخصصی خواهد بود البته دعوی باید از جنس مطبوعاتی باشد.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان درباره وضعیت تعطیلی یا عدم تعطیلی مطبوعات استان گفت: تاکنون هیچ‌یک از همکاران اعلام تعطیلی رسمی نکرده‌اند ،هرچند ضریب انتشار سامانه معاونت مطبوعاتی نشان می‌دهد ضریب انتشار بسیاری از نشریات  حتی کشوری نیز وضعیت پایین‌تر از 20 درصد دارند.

قبلاً رسانه‌هایی که ضریب انتشار پایین‌تر از 50 درصد داشتند را غیرفعال شناسایی و آن‌ها را از مزایا و شرایط خاص محروم و لغو مجوز می‌کردند، اما با توجه به گرانی کاغذ در حال حاضر معاونت مطبوعاتی تا بهبود شرایط این شاخص را مبنا قرار نمی‌دهد، اما فعال بودن را برای رتبه‌بندی و کیفیت رسانه لحاظ می‌کند.

با توجه به انتقاد برخی خبرگزاری‌های استان به نحوه توزیع سهمیه کاغذ و پرداخت تسهیلات یارانه‌ای جزییات این موضوع را از زبان مدیرعامل خانه مطبوعات استان جویا شدیم. وی عنوان کرد: خانه مطبوعات در این موضوعات هیچ‌گونه دخالتی ندارد و در سفر اخیر مدیرکل مطبوعات به استان بر این گفته صحه گذاشت.

درخواست کاغذ رسانه‌ها و توزیع آن توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد صورت می‌گیرد. رسانه‌های مکتوب نامه‌ای به وزارت ارشاد می‌زنند و ظرفیت سالانه یا 6 ماهه خود را اعلام می‌کنند که این نامه به معاونت ارسال می‌شود و بر اساس شاخص‌های موجود یعنی ضریب کیفی، نظم در انتشار و حتی رتبه رسانه‌ها و به‌طورکلی بر اساس استانداردهای این معاونت سهمیه‌بندی صورت می‌گیرد، اما قطعاً مقدار و توزیع کاغذ یک روزنامه با هفته‌نامه و ماهنامه باید متفاوت باشد.

وی همکاری دستگاه‌های اجرایی با خانه مطبوعات را مثبت ارزیابی کرده و گفت: معاونت مطبوعاتی وظایف 16 گانه ای را بر عهده خانه مطبوعات سراسر کشور گذاشته است. یکی از این وظایف حضور نماینده‌ای از خانه مطبوعات در شورای حل اختلاف استان است. در استان هرمزگان شورای حل اختلاف نداشتیم اما با پیگیری‌های صورت گرفته و قول مساعد دکتر صالحی رئیس‌کل دادگستری استان امیدواریم این موضوع عملی شود تا بتوانیم شورای حل اختلاف متشکل از قضات دادگستری، نماینده ارشاد و نماینده خانه مطبوعات راه اندازی کنیم.

 قاسمی به راه‌اندازی کمیته ساماندهی خبرنگاران استان اشاره کرد و گفت: در حال راه‌اندازی این کمیته هستیم تا خبرنگاران را تخصصی و شناسنامه‌دار کنیم و کارت‌های خبرنگاری معتبر به آن‌ها بدهیم. همچنین این بانک اطلاعاتی خبرنگاران در اختیار مدیران روابط عمومی قرار خواهد گرفت.

وی با گلایه از فضای مطبوعات استان گفت: در حال حاضر فضای مطبوعات استان فضای مناسبی نیست چراکه برخی افراد شناخته‌شده سعی می‌کنند فضای متشنجی را ایجاد کنند، بطوریکه این موضوع به وزارتخانه در تهران هم کشیده شده است. خانه مطبوعات استان در حال پیگیری این موضوع است.

مدیرعامل خانه مطبوعات افزود: مدتی پیش دو تن از اعضای هیئت‌مدیره خانه مطبوعات به دلیل غیبت‌های مکرر (غیبت 10 و 11 جلسه‌ای) بر طبق اساسنامه حذف شدند، اما پس از حذف با متشنج کردن فضای مجازی، خانه مطبوعات را متهم به تخلف کردند که پس از بررسی‌های اداره ارشاد و بازرسان خانه مطبوعات و حتی پیگیری از تهران ادعای این افراد رد شد. ازآنجایی‌که این افراد با تهمت و افترا آبرو و حیثیت خانه مطبوعات را زیر سؤال برده‌اند ،خبرنگاران و اعضای هیئت مدیره خواستار پیگیری های قانونی می باشند که  ما نیز پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

قاسمی در پایان گفت: افرادی که خبرنگار نما و شبه رسانه هستند،  قصد تخریب خانه مطبوعات رادارند که اصلاً رسانه‌ای نیستند و خانه مطبوعات نیز آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد؛ زیرا از مجوز رسمی و قانونی وزارت ارشاد برخوردار نیستند و افرادی که عضو خانه مطبوعات نیستند برابر اساسنامه ما وظیفه یی در قبال آنان نداریم .

برخی رسانه ها که در هرمزگان فعالیت می‌کنند مجوز فعالیت از اداره ارشاد ندارند و حتی خود را ملزم به دریافت مجوز نمی‌دانند، درحالی‌که بر طبق قانون باید بر اساس مجوز فعالیت کنند. برخی از خبرنگاران به‌صورت غیرحرفه‌ای فعالیت می‌کنند و صرفاً به دنبال تخریب باج خواهی هستند درحالی‌که یک خبرنگار حرفه‌ای پس از انتقاد از دستگاهی یا مسئولی باید پاسخ متقابل و کارشناسی طرف مقابل آنها را نیز در گزارش خود ذکر کند.

همین افراد با جعل امضاء از طرف تعدادی افراد با نام اعضای خانه مطبوعات درخواست عزل هیئت مدیره و بازرسان را  داشتند که افراد بعد از مطلع شدن از این موضوع درخواست بررسی و شکایت کردند و این موضوع در حال پیگیری می باشد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها