آخرین وضعیت اجرای «قانون حمایت از حقوق معلولان»

کاهش ساعت کاری معلولان شاغل و کارمندان دارای معلول در خانواده



قانون ۳۴ ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان، قانونی جامع است که بعد از حدود ۱۳ سال مورد بازنگری قرار گرفت و در سال ۹۶ به تصویب رسید. قانونی که درصورت اجرایی شدن می‌تواند بخش زیادی از مشکلات معلولان را برطرف و فرصت حضور آنها را در جامعه فراهم کند اما بعد از گذشت حدود ۲ سال از زمان تصویب این قانون چه میزان از آن اجرا شده است؟

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا، آخرین روزهای سال ۹۶ برای معلولان با خبرهای خوشی همراه بود. بیستم اسفندماه بود که قانون حمایت از حقوق معلولان توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در اردیبهشت سال ۹۷ برای اجرا ابلاغ شد. اگرچه بسته شدن لایحه بودجه قبل از زمان تصویب این قانون باعث شد تا اعتباری برای اجرای آن تخصیص داده نشود، اما امید همچنان در دل معلولان زنده ماند تا بالاخره بعد از سال‌ها این قانون بخشی از مشکلات عدیده آنها را جبران کند. با این وجود بودجه مصوب سال ۹۷ نیز برای اجرای این قانون به اندازه پیش‌بینی‌ها نبود اما به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور این سازمان تلاش کرده است تا با همین میزان بودجه نیز تا حد امکان این قانون را اجرایی کند.

 

برهمین اساس وحید قبادی دانا،‌رییس سازمان بهزیستی کشور درباره عملکرد این سازمان برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: با توجه به تصویب و ابلاغ قانون در اردیبهشت ماه سال گذشته و عدم اختصاص بودجه در سال ۱۳۹۷، این سازمان در راستای وظایف ذاتی خود ضمن ارائه خدمات به جامعه هدف پیگیری‏‌های لازم را در دستور کار خود قرار داد. بررسی اعتبارات مورد نیاز برای اجرای قانون و انجام مکاتبات و پیگیری‌‏های مجدانه باعث شد تا از میزان ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار درخواستی مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۹۸ برای اجرای قانون در نظر گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ درصد از معلولیت‌ها در سطح خیلی شدید، ۳۸ درصد درسطح شدید، ۳۰ درصد در سطح متوسط و ۱۸ درصد در سطح خفیف هستند، افزود: بیشترین نوع معلولیت‌ها به موارد جسمی- حرکتی با ۴۰ درصد، ذهنی با ۲۵ درصد ، شنوایی با ۱۴ درصد و بینایی با ۱۲ درصد اختصاص یافته است.

 

ساعت کاری کارمندان دارای فرد معلول در خانواده کاهش می‌یابد/ساعت کاری معلولان شاغل ۱۰ ساعت در هفته کم می‌شود

وی با اشاره به اینکه سال جاری پرداخت کمک هزینه معیشت در بعد خانوار برای ۱۸۷ هزار فرد دارای معلولیت انجام پذیرفته است، اظهار کرد: به منظور بهره‏‌مندی کارمندان دارای فرد معلول در خانواده از تقلیل ساعت کار، دستورالعمل اجرایی مربوطه تهیه و جهت اجرا ابلاغ شده است.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون که به تسهیل معیشت معلولان اختصاص دارد، کارکنان دارای معلولیت واجد شرایط شاغل در بخش‌‏های مختلف سازمان از ده ساعت تقلیل ساعات کار هفتگی بهره‏‌منده شده‌‏اند.

 

وی در ادامه به مهمترین اقدامات ۵ ماه نخست امسال در راستای اجرای قانون اشاره کرد و گفت: تعمیم پرداخت کمک هزینه معیشت در بعد خانوار برای ۱۸۷ هزار فرد دارای معلولیت، تعمیم پرداخت کمک هزینه شهریه دانشگاه‏‌های غیردولتی به فرزندان دانشجوی افراد دارای معلولیت، برنامه‌‏ریزی برای پرداخت ودیعه مسکن به ۳۰۰۰ فرد دارای معلولیت بخشی از این اقدامات هستند.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور برنامه‏‌ریزی برای پرداخت کمک هزینه خرید لوازم ضروری برای ۴۸۰۰ فرد دارای معلولیت و هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش برای استخدام ۵۴۳ فرد دارای معلولیت برای مشاغل آموزشی را از دیگر اقدامات مهم ۵ ماه نخست امسال دانست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها