اکسپو 2020 دوبی از امارات اقتصاد خلاق می‌سازد


نویسنده: سامیه طهورنیان

امارات به‌تازگی خبر از شروع یک برنامه گسترده برای ترویج  و  پشتیبانی از  طراحی و ساخت صنایع‌دستی کشورش داده است که عرضه محصولات در سراسر کشور را از طریق اکسپو 2020 دوبی شروع خواهد کرد. در این برنامه سعی شده است که از بهترین طراحان سرارسر امارات و دنیا برای کمک به صنعت صنایع دستی و بومی استفاده شود .


برنامه "طراحی و ساخت صنایع‌دستی" در طول بزرگ‌ترین جشنواره خلاق در بخش اکسپو 2020 آغاز می‌شود. این برنامه چندمنظوره شامل دو مجموعه بزرگ است. مجموعه ساخت و طراحی "امارات" و دوم ساخت و طراحی "برای امارات" است. اولی برای طراحان مستقل بومی است که در امارات کار می‌کنند و دومی برای طراحان مشهور بین‌المللی است که با الهام از امارات و صنایع‌دستی سنتی آن طراحی می‌کنند.
محصولات نوآورانه این طرح برای  میلیون‌ها بازدیدکننده در سراسر دنیا از طریق نمایشگاه اکسپو 2020 دوبی عرضه می‌شود.


کارشناسان معتقدند که این نمایشگاه تجربی می‌تواند محصولات صنایع‌دستی امارات و مشاغل کوچک و بزرگ را ده‌ها پله ارتقا دهد؛ زیرا نمایشگاه اکسپو 2020 دوبی سومین رویداد بزرگ جهانی است.نمایشگاه اکسپو دبی نمایشگاهی است در مقیاس جهانی که برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود. دبی شهری است که پیشینهٔ تاریخی ندارد اما همیشه توانسته جای پایش را در صنعت‌های گوناگون بخصوص گردشگری محکم کند. حال هم توانسته به میزبانی از سومین رویداد بزرگ دنیا پس از المپیک و جام جهانی درآید تا خیل بی‌شماری از گردشگران از کشورهای دیگر را به سمت خود جذب کند. نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی از 29 مهر 1399 الی 21 فروردین 1400 پذیرای میلیون‌ها مسافر از سراسر جهان خواهد بود. بی شک نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ متفاوت‌ترین رویداد برای گردشگران خواهد .نمایشگاه اکسپو 2020 برای تسریع در فرصت‌های شغلی برای خلاقان مستقر در امارات، از صنایع‌دستی تا طراحی پیشرفته، از سنتی گرفته تا صنایع‌دستی معاصر و یا محصولاتی که برای هر دو بازار محلی و جهانی جذاب است.صنایعی که امارات برای خلاقیت و طراحی آن متمرکز خواهد شد شامل پنج کاردستی: صفیفه (نخ بافندگی نخل)، تالی (پارچه بافته‌شده با دست)، سفال، سادو (گلدوزی) و طلاسازی خواهد بود که در مقیاس بزرگ انجام خواهد شد. انواع بافت‌های سنتی سابقه‌ای طولانی در امارات دارد و هم مشتری‌هایی در سطح جهانی. در زمان‌های قدیم، زنان عرب با استفاده از متریال‌های مختلف مثل برگ نخل، ساقه‌های گیاهان و پوست حیوانات، طرح‌هایی ساده و ابتدایی را در قالب وسایل گوناگون مثل زیرانداز، چادر، ظرف و... می‌بافتند.


 امروزه در امارات، تلاش‌های زیادی برای زنده نگه‌داشتن این هنر بومی از سوی مقامات این کشور صورت گرفته است و مردم شهرهایی چون ابوظبی و رأس الخیمه به‌خصوص در مناطق شهرهای کوچک، این بافت‌های سنتی را با روش‌های تلفیقی و مدرن به محصولاتی ارزشمند و پرطرفدار تبدیل می‌کنند.
 به‌این‌ترتیب، زنان محلی علاوه بر حفظ فرهنگ و سنت‌های خود، ازنظر اقتصادی به استقلال دست‌یافته‌اند. حاصل تلاش آن‌ها محصولات بی‌نظیر و زیبایی مثل انواع کوسن، رومیزی، کیف، زیورآلات سنتی و سایر وسایل دکوری و کاربردی است که در خانه‌های مدرن امروزی جای خود را پیداکرده‌اند درنتیجه نمایشگاهی چون اکسپو 2020 با آن ابعاد بزرگ می‌تواند صنایع‌دستی دوبی را به‌یک‌باره به جایگاه جهانی برساند. در نیمه سال 2019 نیز شارجه از طرف یونسکو به‌عنوان شهر خلاق درزمینهٔ صنایع‌دستی و هنر فولکلور شناخته شد و همین امتیاز می‌تواند جایگاه گردشگری شهرهای کمتر دیده‌شده امارات را ارتقا بخشد.


حیات شمس‌الدین، معاون ارشد فرهنگ و هنر امارات گفته است که هدف امارات از برگزاری اکسپو 2020 بیشتر تسریع بخشیدن به اقتصاد خلاق است و چه چیزی بهتر از برنامه‌ریزی گسترده بر روی صنایع‌دستی و سنتی امارات.
میزبانی نمایشگاه اکسپو اتفاق مهمی برای امارات و دبی محسوب می‌شود که از همه نظر منجر به سودآوری بیشتر و مطرح‌شدن بیش‌ازپیش این کشور در سطح جهانی می‌شود. شهر دبی با شهرهای ازمیر ترکیه، سائوپائولو برزیل و یکاترینبورگ روسیه رقابت کرد تا درنهایت با سه بار رأی‌گیری موفق شد میزبانی نمایشگاه را بر عهده گیرد. پس از موفقیت دبی در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۳ مراسم آتش‌بازی مفصلی در بلندترین برج دنیا یعنی برج خلیفه برگزار شد. آتش‌بازی‌ای که همگان را مات و مبهوت خود کرد. این موفقیت آن‌چنان برای دبی ارزشمند بود که یک تعطیلی ملی در روز بعد برای همه مؤسسات آموزشی کشور اعلام نمود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها