واعظی در حاشیه جلسه دولت:

تصمیمی برای سهمیه ویژه بنزین نگرفتیم/مکانیسم ماشه عملیاتی نمی‌شود



رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان دهنده آن است که آنچه اروپایی‌ها درباره مکانیزم ماشه مطرح کردند، عملیاتی نمی‌شود.

به گزارش صبح ساحل، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره سفر اخیر «جوزپ بررل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورمان اظهار داشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه به تهران سفر کرد و با رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

وی با اشاره به اینکه این سفر به درخواست خود جوزپ بررل بود، ادامه داد: با توجه به تصمیم اخیر جمهوری اسلامی در برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجامی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تقاضا داشت به ایران سفر کند و در این دیدارها مذاکرات بسیار خوبی انجام شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به مفاد برخی از مذاکرات مقامات کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد: در وهله اول وی قبول کرد که پس از خروج آمریکا ازبرجام، اروپائی ها نتوانستند به تعهداتشان در برجام عمل کنند اما وی اعلام کرد که حتما اروپا می خواهد که با ایران در همه ابعاد روابط خوبی داشته باشد.

واعظی ادامه داد: همچنین وی گفت که در اتحادیه به سهم خودمان تلاش می کنیم که برجام بماند چرا که فعلاً هیچ موافقت نامه ای بهتر از برجام نداریم و از ما هم خواست که با هم همکاری کنیم.

وی با  اشاره به اینکه صحبت های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان دهنده آن است که آنچه اروپایی ها درباره مکانیزم ماشه مطرح کردند، عملیاتی نمی شود، گفت: بنده در هفته های گذشته هم عرض کردم که اروپائی ها پس از آنکه ایران گام پنجم در کاهش تعهدات برجامی را برداشت، به دلیل آنکه خواستند برای افکار عمومی خودشان پاسخی دربرابر این اقدام ایران داشته باشند، بحث مکانیزم ماشه را مطرح کردند اما معنای حرف آنان این نبود که بخواهند تا جایی پیش روند که عملاً برجام به هم بخورد.

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این مسئول اروپایی پیشنهاد عملی هم در این جلسات ارائه داد؟ افزود: امکانات اقتصادی اروپا با توجه به فشارهای امریکا تا حدودی محدود است. اما آنان تلاش خودشان را انجام می دهند. جمهوری اسلامی هم کاملاً در چارچوب برجام اقدامات خود در راستای کاهش تعهدات را اتخاذ کرد و عملاً ما بدهکار نیستیم و این مسیر را دنبال می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: الان دست برتر را ما داریم و از آنجایی که گام پنجم کاهش تعهدات برجامی را اتخاذ کرده ایم، آنها به دنبال آن هستند که با ما گفتگو کنند.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مردم معتقدند که به مطالباتشان در خصوص  حضور طیف های مختلف در انتخابات پاسخ داده نشده است، آیا دولت از ظرفیت قانونی رفراندوم در این باره استفاده می کند؟ گفت: رفراندوم مسیر خاص خودش را دارد و باید اجماعی درباره یک موضوع وجود داشته باشد تا رفراندومی در کشور به وجود آید.

واعظی با بیان اینکه نفس رفراندوم چیز بدی نیست، ادامه داد: رفراندوم در یکی از بندهای قانون اساسی وجود دارد و در گذشته هم به آن عمل شده است اما سیاست و موضع دولت درباره انتخابات کاملاً روشن است و ما همواره دنبال مشارکت حداکثری هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد اگر انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشیم قطعاً می توانیم بسیاری از توطئه های دشمنان را خنثی کنیم و این مسئله اقتدار بیشتر نظام را نشان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری سیاست دولت است، افزود: زمانی مشارکت حداکثری به وجود می‌آید که انتخابات رقابتی باشد و طی هفته های گذشته مسئولانی چون رئیس جمهور و وزیر کشور تأکید کرده اند که در حوزه های انتخابیه مختلف در سراسر کشور باید شرایط به گونه ای باشد که مردم قدرت انتخاب داشته باشند و اگر در این فرصت باقیمانده شورای نگهبان این فرصت را برای مردم به وجود آورد، قطعاً نتیجه بهتر خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: بر این اساس انتخابات مسیر خود و رفراندوم مسیر خودش را دارد.

واعظی ادامه داد: من مجبور شدم دیروز جلسه ای برگزار کنم و از متخصصان هواپیمایی کشوری و بقیه متخصصان در این جلسه دعوت کردم.

وی ادامه داد: در این جلسه اعلام شد هواپیمای متعلق به هواپیمامتعلق به شرکت آسمان  در کرج بوده و قصد داشته، در فرودگاه مهرآباد فرود بیاید، از آنجا نوری را می بیند و به برج اعلام می کند من نوری را می بینم، این نور چیست؟

واعظی گفت: برج مراقبت هم همان موقع از پدافند سئوال می کند، پدافند هم می گوید هیچ چیزی نیست، شلیکی صورت نگرفته است، لذا هواپیمای آسمان سئوال می کند که برگردم یا بنشینم که به این هواپیما اجازه می دهند در فرودگاه مهرآباد بنشیند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آقای عابدزاده نیز این خبر را اعلام کرده بود لذا موضوع جدیدی نبود، مسئولان ما خودشان این فایل را در اختیار اوکراینی ها قرار دادند و موضوع پنهانی نیست. خلبان ها معمولا هر چیزی را که می بینند با مرج مراقبت در میان می گذارند.

وی تصریح کرد: هیچ جای این فایل یک دقیقه ای نمی گوید که موشک زده شده است، فقط خلبان می گوید، که از کرج تهران را می بینم که یک نقطه نورانی در حال حرکت است و از برج مراقبت سئوال می کند که این نقطه چیست و برج مراقبت اعلام می کند، مشکلی نیست.

واعظی ادامه داد: رسانه های خارجی از قول رسانه های ایرانی اعلام می کنند که مسئولان مطلع بوده اند اما قطعا دولت مطلع نبوده است، آقای رئیس جمهور جمعه بعد از ظهر مطلع شد، اولین کسی که مطلع شده است، آقای عابدزاده بوده است.

وی افزود: اگر آقای عابدزاده زودتر مطلع شده بود برای حیثیت خودش هم بود روز پنجشنبه که حدود ۴۵ دقیقه با مردم صحبت کرد، به نوع دیگری صحبت می کرد. حتی در آن مصاحبه آقای عابدزاده گفت همزمان به ما شواهد و اطلاعاتی داده بودند که یک نوری دیده می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: دولت با مردم صادق بوده است و ما معترض بودیم که چرا دولت مطلع نبوده است.

واعظی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده ایم سردار سلامی همان روز از این موضوع توسط سردار حاجی زاده اطلاع پیدا می کنند، گفت: سردار سلامی  در جلسه غیر علنی مجلس اعلام کرده است که بعدازظهر آن روز این خبر  به ایشان اعلام شده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در زمان اعلام خبر به سردار سلامی، موضوع برای سپاه قطعیت پیدا کرده بوده است، گفت: نمی دانم. ستاد مشترک و گروهی از نیروهای سپاه همان زمانی که مطلع شدند، تیمی را تشکیل دادند تا موضوع را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند، این تیم حق نداشته است هیچ اطلاعی را به بیرون بدهد، مگر اینکه به جمع بندی برسد. حتی به دولت هم اطلاعاتی ندادند.

واعظی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد سهمیه ویژه بنزین نوروزی گفت: هنوز این موضوع در دولت مورد بررسی قرار نگرفته است.

منبع : مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها