روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در گفت‌وگو با صبح ساحل به شبهه های آمار ویروس کرونا در استان پاسخ می دهد:

سیاستِ اعداد؛ آیا آمار بیماران کرونا واقعی نیست؟


نویسنده: سمیره حنائی

کرونا تا بیست و چهارم فروردین، چهار هزار و 474 نفر را در کشور به آغوش خاک سپرده است.

به گزارش صبح ساحل، کمتر شهرستانی را در کشور می‌توان یافت که پذیرای این ویروس عجیب نبوده باشد. ایران در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا در دنیا، سومین کشوری بود که بیشترین آمار مبتلایان و مرگ‌ ناشی از ویروس را داشت. با قدم نهادن کرونا به قاره سبز، ورق برگشت. کشورهای اروپایی چون ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا، آلمان یکی پس از دیگری عنان مدیریت بحران از دست دادند. آمار مبتلایان و مرگ‌ ناشی از کرونا به سرعت در اروپا افزایش یافت.«فرانسیسکو دی بِنِدتو»، شهروند سیسیل ایتالیا وضعیت شهرشان را اینگونه توصیف می‌کند: «شهر مانند جهنم ساکت است. کسی در خیابان‌ها دیده نمی‌شود. خانواده‌ها هر روز داغدار می‌شوند. گویی جلادی در شهر راه افتاده که می‌کُشد و می‌کُشد و می‌کُشد».

کشورهای اروپایی با در دستور کار قراردادن برنامه قرنطینه شهرهای بزرگ و کوچک توانستند شیوع بیماری را اندکی کنترل کنند. برنامه‌های سخت‌گیرانه‌ی اجرای قرنطینه، از جریمه‌های گزاف نقدی گرفته تا منع تردد و خروج از منزل، بیش از دفعه‌های معین در روز، از راهکارهایی بود که علاوه‌بر کشورهای اروپایی، در آمریکا و کشورهای عربی نیز اجرا شد. این سیاست روز سیزدهم فروردین در ایران نیز اجرا شد. 
کاهش بیش از ۹۰ درصدی تردد شهری و بین جاده‌ای نشان از تاثیرگذاری و موفقیت سیاست‌های سخت‌گیرانه در کنترل بحران کرونا و رعایت فاصله اجتماعی است. با توجه به اینکه آمار مبتلایان و مرگ‌ ناشی از ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا روزانه افزایش یا کاهش می‌یابد اما آمار در ایران طبق یک الگو ثابت افزایش می‌یابد و از حدی فراتر نمی‌رود.
همین موضوع باعث شده که بسیاری از کارشناسان بهداشتی درمورد آمار مبتلایان، نحوه شناسایی بیماران و تشخیص بیماری در ایران سوالاتی را مطرح کنند. 
رئیس جمهور روز یکشنبه، هفدهم فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران کرونا کشور، وضعیت برخی استان‌ها را از لحاظ آلودگی به ویروس کرونا «سفید» خواند. هرمزگان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان از استان‌های جنوبی بودند که در این لیست قرار گرفتند. 
بر طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تا بیست‌وچهارم فروردین‌ماه، از مجموع دو هزار و 57 مورد مشکوک به کرونا در هرمزگان، 330 مورد با انجام آزمایش، تست بیماری‌شان مثبت اعلام شده است.
یک منبع آگاه درمانی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با «صبح‌ساحل» از احتمال وجود مبتلایان کرونای بیشتری در استان به‌ویژه در برخی شهرستان‌ها خبر داد. به گفته‌ی او به‌دلیل عدم انجام تست کرونا و ترخیص سریع، این بیماران در شمار مبتلایان بیماری قرار نگرفته‌اند. او علاوه‌بر این از شمار بالای بیماران در قرنطینه خانگی خبر داد که نامی از آنها در آمار ارائه شده هر شهرستان نیست چراکه به‌عنوان موارد مشکوک از آنها آزمایشی گرفته نشده است. 
آمارها نشان می‌دهد که در سه شهرستان بشاگرد، سیریک و ابوموسی تاکنون حتی یک مورد مثبت از کرونا شناسایی نشده است. همین موضوع نیز موجب تردید در صحت آمارهای کرونا در استان شده است. نحوه شناسایی مبتلایان به کرونا و شیوه پذیرش و درمان آنها از پرسش‌هایی است که بسیاری به دنبال پاسخی برای آن هستند. شمار بالای بیماران ترخیص‌شده از بیمارستان در مقابل مراجعه‌کنندگانی که بدون پذیرش در بیمارستان به قرنطینه خانگی فرستاده می‌شوند شک و شبهه‌ی آماری بسیاری را به وجود آورده است. بسیاری از مردم هرمزگان معتقدند که آمار رسمی اعلام شده با واقعیت فاصله دارد. برای اطلاع از شیوه پذیرش بیماران، نحوه قرنطینه خانگی و توضیح درباره آمار مبتلایان به کرونا، با فاطمه نوروزیان، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
چه بیمارانی به قرنطینه خانگی فرستاده می‌شوند؟
بیمارانی که در بیمارستان پذیرش شدند، زمانی‌که بهبود پیدا می‌کنند و نیازی به مراقبت بیمارستانی ندارند، ترخیص می‌شوند. پس از آن یا باید به خانه بروند و یا در نقاهتگاه‌ها ساکن شوند. 
در تمام شهرستان‌های استان نقاهتگاه راه‌اندازی شده است اما در برخی از شهرستان‌ها به‌دلیل تعداد کم بیماران مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. در قرنطینه خانگی آموزش‌های بهداشتی لازم به بیماران داده می‌شود. جدابودن محل نگهداری بیمار از سایر اعضای خانواده، ارتباط تنها با یک شخص و رعایت فاصله از مواردی است که توصیه می‌شود. علاوه‌بر این کادر بهداشت و درمان روزانه با خانواده بیماران، تلفنی در ارتباط هستند. توصیه‌های لازم را گوشزد و وضعیت‌شان را کنترل می‌کنند.
شبهه‌‌هایی در مورد آمار مربوط به ویروس کرونا در استان هرمزگان وجود دارد. در برخی شهرستان‌ها، بیمارانی بدون انجام تست‌های تشخیص اولیه، مستقیما به‌عنوان موارد مشکوک مبتلا به کرونا به قرنطینه خانگی فرستاده شدند. ارسال مستقیم به قرنطینه خانگی بدون بررسی وضعیت بیماری‌شان مسلما آمار بیماری استان را در سطح پائینتری قرار می‌دهد؛ درصورتی که شاید واقعیت چیز دیگری باشد.
یکی از مدل‌های تشخیصی این است که بیمارانی که خیلی بدحال نیستند و تنها علایم مختصری از بیماری دارند، ممکن است نیاز نباشد که از آنها تست کرونا گرفته شود. حتی این افراد به داروی خاصی نیز نیاز ندارند که مصرف کنند. چون درحال‌حاضر در مرحله اپیدمی(همه‌گیری) هستیم، بسیاری از افرادی که دارای علائم بیماری‌اند اما وضعیت جسمی مساعدی دارند مثلا علائم مختصری شبیه به سرماخوردگی دارند توصیه‌هایی به آنها می‌شود. توصیه‌هایی مانند اینکه در خانه بمانند، اصول بهداشتی را رعایت کنند و اگر دچار برخی از علائمی که برایشان توضیح می‌دهیم شدند، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند. خیلی از افراد ممکن است به کرونا مبتلا شوند اما بیماری‌شان خفیف باشد. امکانش وجود ندارد که از تمام مراجعه‌کنندگان که علائمی مانند تب یا گلودرد دارند تست کرونا گرفته شود. مثلا بیماری ممکن است که نتیجه سی‌تی‌اسکنش مثبت باشد. سرفه هم می‌کند اما تنگی نفس ندارد؛ بدحال نیز نیست که نیازی به بستری در بیمارستان داشته باشد. درصورت مراجعه به بیمارستان، امکان دارد بیشتر آلوده شود. به این افراد گفته می‌شود باتوجه به نتیجه آزمایش‌ها، احتمال زیاد به کرونا مبتلا هستید. این افراد داروهای‌شان را دریافت می‌کنند و به قرنطینه خانگی فرستاده می‌شوند. آموزش‌های لازم به آنها و خانواده‌شان داده می‌شود. در سیستم نیز به‌عنوان موردهای مشکوک به کرونا ثبت می‌شوند و وضعیت‌شان پیگیری می‌شود.
آمار کم برخی شهرستان‌ها کمی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد. شهرستان‌های بشاگرد، سیریک و ابوموسی تاکنون حتی یک مورد مبتلا به بیماری کرونا نداشته‌اند. 
در این شهرستان‌ها، موارد مشکوک به کرونا وجود داشته اما مورد مثبت گزارش نشده است. بیماران مشکوک به کرونا در این سه شهرستان هم خیلی کم بوده است. چون نمونه تست کرونا این افراد مثبت اعلام نشده است به‌عنوان آمار مبتلا به کرونا در استان به حساب نمی‌آیند. ما نمی‌توانیم این سه شهرستان‌ را پاک و دارای وضعیت سفید از لحاظ وجود ویروس کرونا اعلام کنیم. شاید هنوز بیماران شناسایی نشده‌اند یا بیماری مبتلایان خفیف بوده  که نیاز به بستری نداشتند که به مرکزهای درمانی مراجعه نکرده‌اند. نیروهای درمانی در این منطقه‌ها در حالت آماده‌باش هستند تا درصورت شناسایی مورد جدید بیماری اقدام‌های بهداشتی لازم را انجام دهند.
شهرستان‌های دیگر استان نیز مانند بستک، پارسیان، بندرلنگه و جاسک، با جمعیت زیاد، از شروع اپیدمی تنها چند مورد مبتلا به بیماری کرونا را داشته‌اند. درحالی‌که به دلیل تراکم جمعیت و موقعیت جغرافیایی‌شان انتظار می‌رود آمار مبتلایان بیش از این باشد.
به‌طور کلی در کل دنیا، آماری که ارائه می‌شود قطعا آمار واقعی بیماران نیست چون هشتاد درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، علائم بیماری از خود نشان نمی‌دهند. همان‌طور که پیش از این نیز متخصصان اعلام کردند، زمانی‌که یک فرد مبتلا شناسایی می‌شود، مطمئنا افراد بسیاری شاید حدود 100 نفر مبتلا هستند که شناسایی نشدند. دلیل عدم شناسایی‌شان ضعف کادر درمان نیست. نوع بیماری به گونه‌ای است که از 100 نفر، 80 نفر علائمی از خود نشان نمی‌دهند. مانند یک شخص سالم در جامعه حضور دارند اما درحال انتقال بیماری هستند. پس زمانی‌که اعلام می‌شود در کل استان هرمزگان، 323 مبتلا داریم، مردم نباید فکر کنند که این آمار کم و جای نگرانی نیست. چراکه در قبال هر یک نفر از این بیماران مبتلا و بستری، تعداد زیادی مبتلا هستند که شناسایی نشده‌اند. در کل دنیا شرایط مشابه است. آنقدر کیت تشخیص وجود ندارد که بتوانیم از همه مردم تست گرفت. درصورتی با انجام تست و منفی بودن جواب، هم نمی‌توان تضمین کرد که فرد روز بعد به بیماری مبتلا نشود. 
حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ستاد مدیریت بحران کرونا، وضعیت استان هرمزگان را سفید اعلام کرد. از طرف دیگر این باور در بین مردم وجود دارد که ویروس کرونا در مناطق گرمسیر کمتر شیوع پیدا می‌کند. باتوجه به گرمتر شدن هوا و احتمال پایان پیش از موعد سال تحصیلی، این احتمال می‌رود که هرمزگان مقصد بسیاری از مسافران باشد. دراین خصوص چه پیش‌بینی‌هایی انجام شده است؟
وضعیت استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا، سفید نیست. موضوع کاهش سرعت رشد ویروس کرونا در مناطق گرمسیر هم مشخص نیست. با توجه به جدید بودن ویروس، هنوز واکنش ویروس نسبت به گرما مشخص نیست. سفرهای بین‌استانی غیرضروری درحال حاضر ممنوع است. بنابراین ماشین‌هایی که تنها به قصد مسافرت به هرمزگان بیایند، به دستور استاندار، علاوه‌بر بازگشت به شهر خود، جریمه نقدی نیز خواهند شد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها