ترس از کرونا موجب کاهش ذخائر خونی در استان کرمان شد



به گفته مدیرکل انتقال خون استان کرمان ترس از ویروس کرونا و ایام ماه مبارک مضان موجب کم شدن استقبال اهدا کنندگان خون و کاهش ذخائر خونی در این استان که هشت درصد بیماران تالاسمی کشور را در خود جای داده ، شده است .

به گزارش صبح ساحل، روح الله میرزائی روز شنبه گفت: در مراکز و پایگاههای خون گیری این سازمان در سراسر استان تمهیدات لازم بهداشتی انجام گرفته و شهروندان برای حضور در این مکانها هیچگونه نگرانی نداشته باشند. وی با اشاره به اینکه کرمان یک شهر پر مصرف خون و فرآورده های خونی است، گفت: همانگونه که برای افراد آب مایع حیات  می باشد برای فردی که تالاسمی دارد، خون، حکم مایع حیات را دارد و زندگی را دارد و باید به طور منظم خون به آنها برسد.میرزایی افزود: حوادث نیز یکی دیگر از مواردی است که مصرف خون را در استان کرمان بالا برده است.


این مسئول با اشاره به اینکه استان کرمان جزو معدود استان هایی در زمینه پیوند سلول های بنیادی است، تاکید کرد: بیماری هایی همانند سرطان خون نیاز به پیوند سلول بنیادی دارد و این مورد نیز مصرف خون و فرآورده های خونی را افزایش می دهد.وی با بیان اینکه پوشش پهناورترین استان کشور لازمه تعدد مراکز درمانی است، خاطرنشان کرد: پراکندگی و تعدد مراکز درمانی در استان باعث شده است که ما در کرمان ۵ پایگاه در شهرستان های کرمان، رفسنجان، سیرجان، جیرفت و بم داشته باشیم تا در صورت نیاز سریعا به دیگر شهرستان ها ارسال شود.
به گفته وی، علاوه بر وجود تالاسمی ها،  تعداد بالای عمل های جراحی، بیماران زنان‌ و زایمان و نوزادان این استان را به یکی از استان های پر مصرف خون و فرآورده های خونی تبدیل کرده است.


مدیرکل سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت کرونا، اذعان کرد: با اعلام قرنطینه و پرهیز از تجمع طبیعتا اهدای خون با کاهش چشمگری مواجه شد که البته در روز های اخیر با کمک اصحاب رسانه و دستگاه ها از بروز بحران در این زمینه جلوگیری شد و باز روندی را مشاهده کردیم اما با کمبود ذخایر خونی  دراستان روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه هر ساله در ماه مبارک رمضان پایگاه های انتقال خون باز هستند گفت: همشهریان عزیز می توانند از ساعت ۷:۳۰ بامداد تا ۱۳:۳۰ ظهر و از ۱۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰ بعد از افطار به این پایگاه ها مراجعه کنند.


به گفته مدیرکل سازمان انتقال خون، برخی از مراجعه کنندگان در شب های قدر نذر خون دارند و همه ساله در این شب های عزیز پایگاه های ما باز است.
وی تاکید کرد: در ماه رمضان در فصول سرد با کاهش مراجعه به پایگاه های انتقال خون مواجه هستیم، ضمن توجه به این موضوع با اهدای خون خود نجات بخش فردی دیگر باشیم. در این ایام که همه با کرونا درگیرهستند و همچنین آغاز ماه رمضان، اهدا خون به شدت کاهش یافته است و ذخایر خونی به مراتب کاهش یافته به طوریکه برای بیماران تالاسمی مشکل جدی به وجود آمده است.طبق آمار استان کرمان جمعت ۸ درصد بیماران تالاسمی کل کشور را به خود اختصاص داده است و این موضوع اهمیت اهدای خون را شفاف تر میکند.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها