محلول آب و وایتکس پس از ۲۴ ساعت قابل استفاده نیست



به گزارش صبح ساحل،باتوجه به شیوع ویروس کرونا، مصرف انواع مواد‌ شوینده برای ضدعفونی کردن سطوح در این روز‌ها بیشتر شده، اما در هنگام استفاده از برخی مواد‌ ضدعفونی کننده باید نکاتی بهداشتی را رعایت کنیم تا با اقدامات نامناسب سلامتی خود و اطرافیانمان را به خطر نیندازیم.معصومه بیانی متخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره مواد ضدعفونی کننده‌های خانگی، گفت: دو ماده الکل و کلر (آب ژاول یا وایتکس) به صورت عادی خاصیت گندزدایی دارند و برای ضدعفونی کردن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند.این متخصص عفونی درباره استفاده از وایتکس، اظهار کرد: بهترین روش ضدعفونی برای افراد استفاده از آ‌ب و وایتکس است، زیرا مقرون به صرفه بوده و تهیه آن آسان است.بیانی افزود: در شرایط مختلف نسبت‌های خاصی از محلول آب و وایتکس را برای ضدعفونی کردن سطوح مورد استفاده قرار می‌دهیم.

بالاترین نسبت محلول آب وایتکس در چه زمانی باید استفاده شود؟

او درباره روش تهیه محلول آب و وایتکس، تاکید کرد: افرادی که از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند باید برای ضدعفونی کردن سطوح با وایتکس نسبت یک به ۱۹، یا ۴ قاشق غذاخوری وایتکس به علاوه یک لیتر آب را تهیه کنند و اطراف تخت و میزی که بیمار استفاده می‌کند را با این محلول ضدعفونی کنند.این متخصص عفونی ادامه داد: افرادی که در شرایط عادی از محلول آب و وایتکس استفاده می‌کنند و مراقبت از بیمار کرونایی ندارند، برای تهیه محلول باید از نسبت یک به ۴۹ (یک واحد وایتکس و ۴۹ واحد آب) استفاده کنند.

از آب گرم برای محلول آب و وایتکس استفاده نکنید

بیانی درباره سه نکته‌ای که در استفاده از محلول آب و وایتکس باید به آن توجه شود، گفت: باز کردن در و پنجه‌ها هنگام استفاده از محلول، استفاده از آب جوشیده سرد شده برای محلول و نگه نداشتن بیش از ۲۴ ساعت محلول آب وایتکس از جمله نکاتی است که حتما باید هنگام استفاده از این محلول رعایت شود.

او افزود: محلول آب و وایتسکی که خودمان برای ضدعفونی تهیه می‌کنیم، بیشتر از ۲۴ ساعت قابلیت نگهداری در منزل را ندارد، حتما باید دور از نور آفتاب قرار داده شود و پس از ۲۴ ساعت غیر قابل استفاده است.این متخصص عفونی ادامه داد: حتما هنگام استفاده از مواد کلردار در و پنجره اتاق باز شود و اگر تهویه‌ای وجود دارد، تهویه روشن شود؛ زیرا خود کلر باعث آسیب رسانی به ریه می‌شود و این امر نگران کننده است.

نسبت بالاتر آب و وایتکس موجب گندزدایی بیشتر نمی‌شود

بیانی تصریح کرد: ‌بسیاری از خانم‌های خانه‌دار که وسواسی هستند تصور می‌کنند اگر نسبت‌ محلول آب و وایتکس بالاتر باشد، گندزدایی بیشتری اتفاق می‌افتد، اما اینگونه نیست و فقط کلر باعث آسیب به ریه فرد می‌شود.او ادامه داد: هنگام ضدعفونی کردن سطوح با محلول آب و وایتکس فرد حتما باید از ماسک استفاده کند. همچنین اسپری کردن این محلول حتما باید از عینک هم استفاده کرد؛ زیرا بخار کلر می‌تواند باعث آسیب جدی به ریه و مخاط بدن ‌شود.

نکاتی ضروری هنگام استفاده از محلول آب و الکل

این متخصص عفونی افزود: الکل موجود در داروخانه‌ها الکل ۹۶ درصد است در صورتی که الکلی که برای ضدعفونی نیاز داریم الکل اتانول یا اتیلیک ۷۰ درجه است.بیانی ادامه داد: برای به دست آوردن اتانول ۷۰ درصد ۳ لیوان الکل به علاوه یک لیوان آب را باید مخلوط کرد. برای تهیه این محلول حتما باید از آب جوشیده سرد شده استفاده شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها