صبح ساحل بررسی می کند:

علت تقاضای بالای زمین در گلشهر بندرعباس


نویسنده: مصطفی دولخانی

منطق بازار تابع عرضه و تقاضاست، یعنی ارتباط بین این دو متغیر تعیین کننده قیمت هر کالاییست و هرگاه یکی از این دو بر دیگری تفوق داشته باشد قیمت آن کالا ارزانتر یا گرانتر می شود. در شرایط تورمی هر اقتصاد، اصطلاحا تقاضای هر کالا بیشتر از عرضه آن است و هنگامی که اینچنین باشد، شاهد رشد قیمت آن کالا نسبت به قیمت قبلی آن در هر بازه زمانی مشخص خواهیم بود.
متاسفانه اقتصاد کشور ما سالهاست که از پدیده تورم رنج می برد. این پدیده نامیمون پس از آنکه درآمدهای عمده کشور متکی بر فروش منابع طبیعی و خصوصا نفت خام شد بسان عفریتی شوم پنجه بر گلوی اقتصاد کشور انداخت.
اقتصاد نفت زده این پنجاه سال اخیر کشور که توسط دلارهای نفتی مفت و بی زحمت خزانه دولت‌ها را پر می کرد و ضمن گسترش عدم پاسخگویی این دولتها به مردم باعث ایجاد تقاضای بالا بر بسیاری از کالاها شد و تا جایی که این دلارها  تزریق می شود همین دولتها با اتکا به واردات بی‌رویه که هم سرمایه ها را هدر می‌دهد و هم تولید داخلی را نابود می کند به سرکوب قیمت ها مبادرت می ورزند. اما وقتی هم که این دلارها ته بکشند خورشید از پشت ابر ناگهان خارج شده و قیمت ها به یک باره فوران می کنند و یک شبه چندبرابر می شوند. اما در همین اقتصاد نفتی حتی اگر تزریق دلارهای نفتی دچار هیچ نقصانی هم نشوند و بی کم و کاست تزریق شوند تنها یک کالا وجود دارد که تقاضای ایجادشده ناشی از همین پول پاشی ها را نمی توان با واردات جبران کرد  و آن زمین و ملک است. تورم نفتی در اینجا تاثیرش را نمی توان بزک کرد. با اتکای به همین دلیل شاهد رشد فوق تصور و شتابان بهای ملک در کشورمان طی همین سالیان هستیم.این بیماری رنج آور اقتصاد ما متاسفانه در همه مناطق کشورمان گسترش یافته و همه جا را گرفتار خود نموده است.
استان هرمزگان و شهر بندرعباس هم متاثر از همین پدیده تورمی رشد لجام گسیخته ملک است. صبح ساحل درنظر گرفته تا ابعاد این موضوع در یکی از مناطق بندرعباس را به عنوان نمونه بررسی کند.محله گلشهر بندرعباس از محلاتیست که در آن تقاضای بالایی برای ملک وجود دارد. برای بررسی این موضوع، نظرات امیدرنجبر رئیس اتحادیه املاک بندرعباس را جویا شدیم که در ادامه منعکس می گردد.
 

قیمت بالای ملک در گلشهر نسبت به بسیاری از نقاط بسیاربالاتراست

رنجبر به صبح ساحل گفت: درحالی که قیمت تمام شده ساخت مسکن به لحاظ مصالح، دستمزد و... سایر نقاط بندرعباس با گلشهر تقریبا برابر است متاسفانه شاهد بهای قابل توجه بالاتر معاملاتی این املاک نسبت به بسیاری از مناطق بندرعباس هستیم. مثلا در حالی که در محله الهیه جنوبی که مثل گلشهر در محدوده منطقه یک شهرداری بندرعباس هست و به لحاظ هزینه عوارض با گلشهر تقریبا یکسان است، با همان متریال و کیفیت ساخت مشابه قیمتش نهایتا متر مربعی هفت میلیون تومان است حال آنکه در محله فروزان گلشهر شمالی هر متر مربع سیزده تا چهارده میلیون معامله می شود.این اختلاف قیمت فاحش فقط و فقط به خاطر موقعیت آن است، که ناشی از بهای بالاتر زمین در این محله است. همین قیمتها کم و بیش در سایر مناطق گلشهر هم حاکم است و این یعنی تقاضا برای ملک و زمین در گلشهر بالاست که دلایل خود رادارد.
رنجبر در ادامه خاطر نشان ساخت: تجمع امکانات شهری مانند مراکز آموزشی پزشکی با کیفیت بالاتر، دسترسی به اماکن تجاری مناسبتر، معابر مناسبتر به همراه بافت فرهنگی این مناطق خاص به این معنا که از دید هموطنان خارج از استان مناسبتر است، از دلایل کشش بالای قیمت ها در گلشهر است. این اتفاق مطمئنا در یک یا دو سه سال اخیر رخ نداده، محصول سالها نقص در مدیریت شهری و فرآیند شهرسازی بندرعباس است و متاسفانه شاهدیم وضع به همین روند معیوب هم ادامه دارد. وضعیت به گونه ای شده که مالکین با سواستفاده از شرایط کنونی قیمتها را تعیین می کنند. این پدیده در گذشته وجود نداشت چرا که همین مالکین در زمانهای قبل، از افراد معتمد و متخصص در زمینه ملک که همان مشاوران املاک خوش نام بودند برای قیمت‌گذاری مشورت می گرفتند. حال آنکه اکنون خود به قیمت‌گذاری اقدام می کنند و از فضای مجازی هم برای این کار خود کمک می‌گیرند.
رنجبر گفت: پیشنهاد ما به عنوان اتحادیه مشاوران املاک بندرعباس برای حل این مشکل، ایجاد کارگروه تعیین نرخ املاک است یعنی نرخ منطق‌ ای را با کمک گرفتن از مشاوران باتجربه و خوشنام عضو همین کارگروه که مشخص هم شده اند تعیین شود تا این قیمتهای حبابی که کاذب هستند در بازار حاکم نباشند.
رئیس اتحادیه املاک بندرعباس در ادامه افزود: ملاک و معیار تعیین قیمت توسط این کارگروه، کیفیت مصالح و اجرای بنای احداثی، عمر بنا و مبنای دقیقتر قیمت زمین در این مناطق می باشد که مطمئنا از قیمت های کنونی کمتر خواهد بود.
او گفت: دولت هم باید ضمن اهتمام به مقوله شهرسازی علمی و مطابق با اقلیم استان ما در قسمت عرضه نیز تمهیداتی بیاندیشد، مثلا دولت باعرضه زمینهای مجاور گلشهر مانند مجاور بلوار خلیج فارس، شمال کمربندی جدید و حتی واگذاری اراضی برخی پادگانهای نظامی و اماکن دولتی واقع در شهر به مردم و تسطیح و قطعه‌بندی آنها بتواند بخشی از بار تقاضا را پاسخ دهد. تجربه خوبی که در واگذاری زمینهای نیروی دریایی در محدوده چمران شاهدش هستیم. ضمن آنکه به زیباسازی سیمای شهری هم کمک شایان توجهی خواهد کرد، قیمتها را هم متعادلتر می کند.
او در پایان گفت: شهرداری ها و همه مراجع و اضلاع دست اندرکار ساخت و ساز شهری هم باید به پدیده تراکم فروشی یا شهرفروشی در برخی محلات خاص پایان دهند تا ضمن کاستن از بارگذاری بیش از حد در برخی مناطق شهری، شاهد پراکندگی مناسب تراکم جمعیتی و بالطبع آن امکانات در تمامی محدوده شهر بندرعباس باشیم تا ضمن بهره مندی از شهری مناسب و زیبا شاهد افزایش لجام گسیخته و حبابی قیمت ملک در برخی محلات خاص نباشیم.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها