بازار بی ترمز خودرو!!!



قصه خودرو درکشورما همچون قصه های تکراری می ماند . قصه ای که همیشه با التهاب و نوسان همراه بوده است .

 
متاسفانه در مدتی که خودرو سوار بر اسب گرانی شده بود دولت اقدامی برای کنترل این بازار انجام نداد ، تا اینکه این داستان تکراری و پرحاشیه سال های اخیر، در آغاز سال جاری و در روزگار کرونایی که همه مردم به فکر سلامتی خود و اطرافیان بودند ، معادلات اقتصادی کشور را برهم زد .
قیمت خودرو در بازار بالا رفت و همه مسؤولان وارد میدان شدند تا قیمت آن را پایین بیاورند و مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داده شد تا بازار را با افزایش عرضه کنترل کنند. این هرج ومرج در آشفته بازار خودروباعث شد سران قوا به این موضوع ورود کنند. دراین بازی قیمت ها ، دست اندرکاران حوزه خودرو در وزارت صنعت ، معدن و تجارت ودستگاه های مرتبط با این داستان ، شیوه ای برای متقاضیان خودرو اعلام کردند که نوعی برگشت به عقب است. کسی به یادندارد که بازار خودرو تاکنون چنین روزهایی پرالتهابی راتجربه کرده باشد. اعلام شیوه جدید خرید خودرو براساس قرعه کشی به چند دهه قبل که مردم متقاضی خرید پیکان بودند برمی گردد.
بلاخره با تمام حرف و حدیث ها  وپایان مهلت ثبت نام 10 روزه متقاضیان خودرو دو شرکت خودروسازی کشور وبا برگزاری مراسم قرعه کشی، اسامی متقاضی 25 هزار دستگاه خودرو اعلام شد. حدود چهار میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۵۳ نفر برای15هزاردستگاه  ثبت نام کردند. ۹۹۲ هزار و ۲۷۷ نفر نیزبرای خرید 10 هزار دستگاه خودرو ثبت نام کردند.بیش از پنج میلیون نفر برای 25هزاردستگاه ثبت نام کردند. گریزی به سال های گذشته نشان می دهد که تا قبل از دهه 90 کسی به خاطر ندارد که بازار خودرو وارد بحران شده باشد.
همه چیزخوب و عالی بود . خوب به یادارم که تا پیش از سال 91 عرضه خودرو بیش از تقاضا بود و خودروسازان در دهه فجر، آزادسازی خرمشهر، نیمه شعبان و به مناسبت های مختلف ملی و دینی ، خودرو با شرایط ویژه تحویل می‌دادند. از شرایط اقساطی گرفته تا تخفیف‌های زیاد که مشتریان رغبت خرید داشته باشند.
به بیان بهتر در اواسط دهه 80 خودروهایی که در دهه فجر تحویل مشتریان می‌شد مدل سال بعد بود. اگر خودرو در سال 89 ثبت‌نام و تحویل می‌شد مدل سال 90 در کارت ثبت می‌شد و با این روش‌ها نظر مشتریان را جلب می‌کردند. در برخی خودروها کارت طلایی و یا گارانتی‌های ویژه می‌گذاشتند که اکنون باید خواب آنها را ببینیم. در آن سال ها برای خرید خودرو تسهیلات هم پرداخت می کردند با این شیوه خودروسازان قصد داشتند تا مردم برای خرید خودرا سختی نکشند.
در سال های گذشته و در مقطعی که مردم خریدن خودروی صفر را تحریم کردند،  دولت برای پایان دادن به این حرکت مردم تصمیم  گرفت به کسانی که قصد خرید خودرو را داشتند25 میلیون تسهیلات پرداخت کرد،  به بیان بهتر با چهار میلیون تومان پراید تحویل مشتری می‌شد و مابقی طی اقساط وام باید بازپرداخت شود.
مدت بازپرداخت وام بین 4 تا 7 سال بستگی به قیمت خودرو داشت و در این صورت بود که دولت توانست کمپین نه به خرید خودروی صفر را شکست دهد و دوباره صف برای خرید ایجاد کند.از دوسال پیش شاهد جهش قیمت ها دربازار خودروهستیم و نقطه اوج آن برمی گردد به زمان خروج آمریکا از برجام.آمریکا از برجام خارج شد ،دلار ترمز برید و حرکت صعودی را آغاز کرد.هر روز قیمت دلار افزایش یافت و تا امروز نیز ادامه دارد.
ادامه تحریم ها ، خروج آمریکا از برجام، افزایش قیمت دلار، همه دست بدست هم داد تا خودروسازان  اعلام کنند که با این شرایط  نمی‌توانند خودروی ارزان روانه بازار کنند که پافشاری خودروسازان و انحصاری بودن خودروسازان دولتی درنهایت دولت اجازه افزایش قیمت را صادر کرد.
افزایش روز به روز قیمت خودرو که  از دوسال پیش آغاز شده ، امسال بد جور ترمز برید که منجر به برکناری وزیر صنعت،  معدن و تجارت شد. اتفاقی که به نفع مردم رقم نخورد و التهاب بازار را کاهش نداد. به نظر می رسد حتی کشف انبارها و پارکینگ های مملو از خودروهای صفر کیلومتر و پلاک نشده و واگذاری خودرو به صورت قرعه کشی نیز راهکاری برای  تنظیم بازار خودرو نباشد.
قرعه‌کشی، راه‌حل اصولی و با پشتوانه اقتصادی نیست و صرفاً راهکاری برای شرایط اضطرار است تا دولت بتواند مصرف‌کننده واقعی را پیدا کند. با این حال، دلال‌ها هم روش‌های خودشان را برای دور زدن چنین محدودیت‌هایی دارند. حال باید دید که واگذاری  خودرو از طریق قرعه کشی که چندین دهه پیش برمی گرده ، آیا می تواند التهاب موجود در بازار خودرو را کاهش دهد یا بازار آشفته خودرو بی توجه به این شیوه واگذاری خودرو راه خودرا همچون گذشته ، شتابان ادامه می دهد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها