هنر کم‌تر دیده‌شده


نویسنده: شیوا شاکری

صنایع دستی در شهرها و کشورهای مختلف، یکی از راه‌های کسب درآمد و رونق اقتصادی است. افراد علاقه‌مند با تولید و فروش صنایع دستی می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند مانند کارگاه‌های پررونق سفال‌سازی نظنز یا پارچه‌های قلمکاری‌شده اصفهان. هرمزگان نیز با توجه به صنایع دستی متنوع، رنگارنگ و جذابی‌اش، می‌تواند از این موضوع بهره‌ فراوانی ببرد.
 به گفته «رضا برومند»، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان، ارزش مالی صنایع دستی هرمزگان در سال گذشته 6 میلیون دلار بوده‌ که به صورت رسمی و چمدانی انجام شده‌است. موضوعی که در این آمار خودش را نشان می‌دهد، بازدهی پایین صادرات چمدانی است. صادرات چمدانی به دلیل وزن و حجم بالای محصولات، صادرکنندگان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. طبیعتی است که در چنین شرایطی میزان صادرات محدود باشد. این شکل از نحوه عرضه صنایع دستی، به آن ضربه می‌زند. درحالی‌که با ایجاد بسترهای مناسب‌تر صادرات، می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی، خصوصا برای زنان سرپرست خانوار ایفا کند. صنایع دستی هرمزگان آثاری متنوع و رنگارنگی را در بر می‌گیرد. به همین دلیل می‌تواند جذابیت‌های بیشتری برای خریداران داشته‌باشد.
عرضه نامناسب محصولات صنایع دستی در ایران، باعث ناشناخته ماندن این هنر شده‌است. بسته‌بندی صنایع دستی یکی از موارد مهمی است که در ایران از آن غفلت شده و مشکل عمده کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها به حساب می‌آید. صنایع دستی هرمزگان مثل خیلی از محصولات کشورمان بسته‌بندی مناسب ندارد و به همین دلیل نتوانسته است به نحوی شایسته در سبد خرید مردم سایر استان‌ها و حتی جهان قرار بگیرد. علی‌رغم تلاشی که علاقه‌مندان این عرصه به طور خودجوش برای صادر کردن صنایع دستی دارند، هنوز راه‌های نرفته زیادی در مقابل این هنر قرار دارد. حمایت‌ از این هنر می‌تواند علاوه‌بر تامین منافع استان، سایر شهرها و کشور‌ها را از ظرفیت بالای صنایع دستی هرمزگان به بهترین شکل برخوردار کند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها