هرمزگان قرمز و سیاه در انتظار روزهای سفید


نویسنده: فرشته قاسمی

کرونا اینجا ، کرونا آنجا ، کرونا همه جا. این ویروس کشنده سراسر دنیا را فراگرفته و بی رحمانه جان کوچک و بزرگ را می گیرد. حالا دیگر باور کرده ایم، کرونا آن‌طور که بدون سروصدا آمده، به این راحتی هم  نخواهد رفت. همه ما در انتظار شنیدن خبر«پایان کرونا» هستیم.لحظه به لحظه اخبار این ویروس کشنده را دنبال می کنیم، نه برای اینکه از تعداد جانباختگان با خبر شویم بلکه منتظر کشف واکسن و تولید داروی این بیماری هستیم.

یافته‌های پژوهشگران را مرتب رصد می‌کنیم تا خبری از کشف واکسنی ، خوشبین‌مان کند. اما دیگر همه می‌دانیم حالا حالاها باید به چگونه زیستن در روزهای کرونایی بیندیشیم. باید سبک زندگی را تغییر دهیم. هرچند سخت و دشوار است اما باید با این شرایط زندگی را ادامه دهیم.در انتظار گرما بودیم تا شاید توان ویروس از میزان استقامت ما پایین‌تر رود و ضعیف شود. اما این تئوری نیز درست از آب در نیامد و کرونا گرما را به زانو درآورد .این را می توان از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان های گرمسیری همچون هرمزگان و خوزستان حدس زد.

همان مسوولانی که در اسفند و فروردین ، مردم را مژده گرما و کاهش قدرت این ویروس می دادند، این روز ها ترکیب سخن خودرا تغییر داده ، به مردم توصیه می کنند در همه مکان ها از ماسک استفاده کنند.فراموش نکنیم،  دو ماه اول ورود کرونا به کشور، مردم سرمایه اصلی مقابله با کرونا بودند که وحدت داشتند، دولت هم درجبهه مردم بود و این سرمایه را تقویت می‌کرد. نتیجه این اتحاد و همدلی کاهش آمار مبتلایان بود ولی اززمانی که محدودیت‌های کرونایی به تدریج کمرنگ شد، دانه‌های این زنجیر یک به یک ازهم گسست و نتیجه اش این شد که در هفته‌های گذشته به دلیل کمتر شدن حساسیت مردم در رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری ، موارد ابتلا به کووید- ۱۹ در کشور و استان هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس افزایش یافت.به گفته مسوولان بهداشت ودرمان استان ،حضور در اماکن تجمعی همچون مجتمع های تجاری، اداره ها و شرکت در گردهمایی‌ها ، مراسم‌هایی همچون عزا، عروسی و میهمانی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از عوامل افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در هرمزگان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هشدار می‌دهد ؛ برای بستری بیماران کووید-19 در استان هرمزگان باید سه برابر ظرفیت تخت‌های فعلی برنامه ریزی شود.از سویی دیگر ستاد کشوری مدیریت کرونا برای استان‌هایی همچون هرمزگان که در وضعیت قرمز و بحران کرونا قرار دارند بطور جداگانه تصمیم‌گیری نمی کند که ظرفیت استان در مواجهه با این بحران با مشکل و چالش همراه خواهد بود.در شرایطی که دولت بودجه کافی ندارد تا به مردم کمک کند و آنها را در خانه هایشان نگه دارد تااز گسترش این بیماری جلوگیری شود، این مردم هستند که باید همچون گذشته پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.اما عده ای از مردم و صنوف با بی خیالی به شیوع این بیماری دامن می زنند.

بازرسان مراکز بهداشت باید با  اداره ها ، فروشگاه ها ، صنوف مختلف ، حتی مراکز درمانی ، داروخانه ها و مراکز آموزشی و مجتمع های تجاری که پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند و اقدام به پذیرش و خدمات رسانی به  افراد فاقد ماسک و دستکش می کنند، به شدت برخورد و متخلفان را جریمه سنگین نقدی کنند.بی خیالی عده ای از شهروندان و رعایت نکردن آنچه پروتکل بهداشتی نامیده می شود باعث شده علاوه بر افزایش تعدادمبتلایان ، فشار زیادی به کادر درمانی نیز واردشود. کادر درمانی، مبارزان اول و آخر این بحران هستند؛ که جان شان را به معنای واقعی کف دست شان گذاشته اند و برای نجات هم نوعان خودتلاش می کنند. همه باید بپذیریم، کادر درمانی نه تنها خودشان بلکه تمام اعضا خانواده آنها نیز در خطر ابتلا به ویروس مرگبار کرونا هستند.آنها دیگر خسته اند، خیلی خسته اند.

در این شرایط بحرانی ،هرمزگانی ها انتظار دارند استاندار هرمزگان به عنوان رئیس استانی ستاد مدیریت مبارزه با بیماری کرونا در دستورالعمل هایی همچون برخی استان ها با افرادی که منازل خودرا برای برپایی مجالس عروسی دراختیارمردم قرار می دهند به شدت برخورد شود.حتی با کسانی که مساجد و حسینیه ها را به برپایی مجالس عزا اختصاص می دهند، بدون اغماض برخوردشود. گل فروشی هایی که اقدام به تزیین ماشین عروس می کنند نیز می توان به چشم عامل شیوع ویروس کرونا نگاه کرد که برخورد با آنها نیز ضروری به نظر می رسد.

خریدهای اینترنتی نیز در گسترش این ویروس می توانند نقش داشته باشند، این درست که مسوولان ، مردم را به خرید اینترنتی تشویق و ترغیب می کنند (البته خرید خیلی ضروری) اما آیا باخودفکر کرده اید که جا به جایی مرسولات پستی باعث انتقال و انتشاراین ویروس و منجر به ابتلای  نامه رسان ها به این بیماری خواهدشد؟ چیزی که متاسفانه در هرمزگان و برخی استان ها اتفاق افتاده است.دراین بحران نمی توان از اقدام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در برگزاری مجازی امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها بی تفاوت گذشت. دراین شرایط سخت باید همه دست به دست هم داد تا این زنجیره محکم شیوع ویروس کرونا قطع شود و هرمزگان قرمز و سیاه را برای همیشه سفید ببینیم./فرشته قاسمی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها