هرمزگان، کانون اصلی جنگل‌های مانگرا در سواحل جنوب؛

مالچ‌پاشی در شرق استان، کیفیت زندگی را بالا برد



مدیرکل‌اداره منابع طبیعی هرمزگان گفت: به علت وجود کانونهای بحرانی گردوغبار در شرق هرمزگان، عملیات مالچ‌پاشی در شهرستان‌های جاسک و سیریک انجام می‌پذیرد که باعث بالا رفتن سطح کیفی زندگی  دراین مناطق شده‌است.

هرمزگان دارای 28کانون فرسایش بادی است

به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی، مدیرکل‌اداره منابع طبیعی هرمزگان در 27 خرداد ماه نشستی با این مضمون به صورت آنلاین برگزارکرد. در ابتدای جلسه امید ذاکری گفت:  شعار امسال روز بیابان زدایی، «تولید پایدار و مصرف بهینه» است. ذاکری با بیان اینکه هرمزگان یکی از استان‌های بیابانی کشور است، افزود: بیابانی بودن استان را نمی‌توان یک امتیاز درنظر گرفت اما می‌توان با جلب مشارکت مردم، افزایش آگاهی مردم و ترویج اتفاقات رخداده در حوزه‌ی بیابان‌زدایی، به کاهش سطح بیابانی استان پرداخت. وی اضافه کرد: استان هرمزگان دارای بیش از 1میلیون و 500هزار هکتار مساحت بیابانی، همچنین دارای 28کانون فرسایش بادی به مساحت 318هزار هکتار است. معضلات مربوط به اراضی بیابان‌زدایی، بیشتر مربوط به گرد وغبار است که با احداث پروژه‌هایی تحت عنوان کانون‌های بحران فرسایش بادی، به این مشکل رسیدگی می‌شود و همچنین استان از نظر تعداد کانون‌های بحران رتبه سوم را در کشور کسب کرده‌است.

9هزار هکتار از اراضی بیابانی احیا شده‌اند

ذاکری درخصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بیابان‌زدایی گفت: تاکنون 9 هزارهکتار از اراضی بیابانی با مدیریت رواناب‌های سطحی، آماده‌ی بهره‌برداری شده‌اند. همچنین  57هکتار باد شکن برای کاهش حرکت‌ ماسه‌های روان، در استان تعبیه شده‌است. به طور خاص مجموع پروژه های سه سال گذشته 4هزار هکتار است ک شامل مالچ پاشی، مدیریت بحران رواناب‌های سطحی است.  وی افزود: هرمزگان نسبت به دیگر استان‌های کشور، از میزان بارندگی کمتری برخورددار است اما خوشبختانه دارای رطوبت قابل توجه‌ای است که باعث پوشش جنگلی چشم‌گیری در استان شده‌است. 48هزار جنگل مصنوعی، 4میلیون هکتار مراتع طبیعی در هرمزگان وجود دارد، همچنین در جنگل های مناطق سردسیر که حدود300 هزار هکتار است، گیاهانی ازجمله زیتون وحشی، بنه و گیاهان دارویی و غیره رویش می‌کنند.

اولویت اصلی در حوزه‌ی حفاظت ازطبیعت، پیشگیری از تصرفات است

مدیرکل اداره منابع‌طبیعی هرمزگان با اشاره به اهمیت حوزه‌ی حفاظت از طبیعت، گفت: همکاران ما در حوزه‌ی حفاظت از طبیعت و جلوگیری از تخریب طبیعت، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند، همچنین با هدف پیشگیری از تصرفات و تخریب طبیعت وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهند. وی ادامه داد: اولویت اصلی در حوزه‌ی حفاظت ازطبیعت، پیشگیری از تصرفات است که خوشبختانه در طول 5سال گذشته توانسته‌ایم مانع بیش‌از 6هزار هکتار تصرف  شویم.

آبخیز داری یک نوع پدافند غیرعامل درمدیریت و ساماندهی آب است

ذاکری در این نشست به رویکردهای اخیر منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: قانون تثبیت و تفکیک اراضی ملی در سال 1341 به ثبت رسیده‌است و اداره منابع طبیعی به نمایندگی از دولت از دهه 50 به  تفکیک اراضی ملی و تثبیت آن‌ها مشغول به‌کار شده‌است. درسال 99 هدف منابع طبیعی، تثبیت اراضی ملی است.  در 5سال گذشته توانستیم حدود6هزار هکتار از اراضی ملی را پیشگیری کنیم.   وی درخصوص بخش آبخیزداری افرود: در سازه های آبخیزداری از دیگر استان‌ها  پیشرو هستیم، همچنین با فرمان رهبرمعظم انقلاب، برای پروژه های آبخیزداری توانستیم از اعتبارات صندوق توسعه ملی  بهره‌مند شویم. ذاکری گفت: آبخیز داری یک نوع پدافند غیرعامل درمدیریت و ساماندهی آب است که با خلق آب درمناطق متعدد توانستیم این پدافند را انجام دهیم. در روستاهایی که گرد وغبار وجود دارد، منابع طبیعی و آبخیزداری با ارائه‌ی نهال رایگان، ایجاد کمربند سبز، مالچ‌پاشی و درختکاری سعی در رفع این مشکل خواهد کرد.

مالچ پاشی و نهال‌کاری وابسته به شرایط آب‌وهوایی مناسب است

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان درپاسخ به سوال خبرنگار صبح‌ساحل درخصوص اثرات مالچ‌پاشی، گفت: مالچ پاشی یک ماده‌ی بی اثر است، ماده ای به قطر 5میلی‌متر روی سطوح ریخته می‌شود که از حرکت آن‌ها جلوگیری کند. مالچ تحت عنوان بیولوژیک و غیرنفتی انجام می‌شود و در کشور مالچ‌نفتی تنها به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مالچ نفتی هم مورد تایید کارشناسان است و به گفته‌ی کارشناسان، مواد شیمیای از مالچ‌نفتی گرفته می‌شود و تجزیه‌پذیر خواهد بود.  مالچ پاشی و نهال‌کاری وابسته به شرایط آب‌وهوایی مناسبی هستند،  به همین علت نیمه‌ی دوم سال  عملیات نهال‌کاری و مالچ‌پاشی انجام می‌شود. او افزود: مالچ روی سطوح حدود5 تا 8 سال طول عمر دارد و بعداز عملیات مالچ‌پاشی، نهال کاشته می‌شود. اگر نهال‌ها را قبلاز مالچ پاشی بکاریم، به علت گردوغبار و حرکت نهال‌ها باعث خشک شدنشان می‌شود لذا مالچ ضرورت قبل ازنهال کاری می‌باشد.  ذاکری در این نشست گفت: به دلیل مسافت طولانی و عدم تولید در هرمزگان مجبور هستیم از شیراز  وارد هرمزگان کنیم و عملیت مالچ‌پاشی، فرآیندهای سختی درپی دارد و این گونه نیست که منابع طبیعی به دنبال کار آسانی در زمینه تثبیت حرکت ماسه‌ها باشد. به علت وجود کانونهای بحرانی گردوغبار در شرق هرمزگان، عملیات مالچ‌پاشی در شهرستان‌های جاسک و سیریک انجام می‌پذیرد که سطح کیفیت  زندگی در این مناطق را بالا برده‌است.

سال99مالچ‌پاشی در هرمزگان با وقفه انجام می‌شود

ذاکری درخصوص برنامه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان برای سال 99 گفت: تا پایان سال99 حدود 1هزارهکتار نهال کاری،  5هزار هکتار مدیریت رواناب‌ها و 1000هکتار مالچ پاشی دردستور کار قرار گرفته‌است اما با مشارکت وزارت نفت، ممکن است در زمینه‌ی مالچ‌پاشی وقفهای ایجاد شود. وی افزود: همواره وزارت نفت و سازمان محیط‌زیست همکاری‌های لازم را با  منابع‌طبیعی دارند.  

هرمزگان، کانون اصلی جنگل‌های مانگرو در سواحل جنوب ایران

ذاکری با اشاره به اهمیت جنگل‌های حرا، گفت: هرمزگان به عنوان دیار حرا، کانون اصلی جنگل‌های مانگرا در سواحل جنوب ایران به نام برده می‌شود. هرمزگان بیش از 65 درصد  از اراضی مانگرو جنوب کشور را تشکیل می‌دهد.  منابع طبیعی دراین زمینه تلاش‌های بسیاری داشته است، ازجمله می‌توان خوربندرچارک را نام برد که این خور ناکاشت و فاقد جنگل حرا بوده‌است، با همت منابع طبیعی هرمزگان ازاواسط ده 80 جنگل‌کاری حرا در این ناحیه آغار شد و پس از گذشت یک دهه بنا به گزارشات اداره کل شیلات، تکثیر میگو انجام پذیرفت و عرصه برای صید آبزیان علی‌الخصوص میگوآماده شد.

درپایان مدیرکل منابع طبیعی گفت: هرمزگان دارای بیش‌از10 نوع گیاهان دارویی است که درمناطق سردسیر و مراتع طبیعی دیده‌می‌شوند. مهم‌ترین مسئله در این بخش، ایجاد بهره‌برداری از این گیاهان است. این گیاهان به علت خواص دارویی‌شان، می‌توان پس از برداشت و بسته‌بندی به دیگر استان‌ها و حتی درون استان عرضه کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها