گزارش میدانی صبح ساحل از علت‌ عدم‌جابه‌جایی بنکداران به مجتمع جدید؛

اصرار از فرماندار، انکار از بنکدار



زمزمه جابه‌جایی واحدهای بنکداران بندرعباس از مرکز شهر به مجتمع جدید از سال 96 مطرح شد اما تا به امروز اجرایی نشده‌است. واحدهای بنکداران که در حال حاضر در بافت مرکزی شهر قرار دارد، مشکلات بسیاری را ایجاد کرده‌است. برنامه ساماندهی و جابه‌جایی بنکداران به مجتمع جدید هم در همین راستا در دستور کار مسئولان قرار گرفت. درحالی‌که هربار خبر از بهره‌برداری و افتتاح این مجموعه می‌دهند و برای جابه‌جایی بنکداران ضرب‌الاجل تعیین می‌کنند ولی در عمل نشانه‌ای از انتقال این صنف به مجتمع جدید دیده نمی‌شود. اما علت این تعویق چیست؟ برای بررسی این موضوع سری به مکان فعلی بنکداران در مرکز شهر و هم‌چنین مجتمع جدید زدیم تا از نزدیک در جریان مشکلات قرار بگیریم.

خیابان؛ گروگان بنکداران

در خیابان بهادر جنوبی جای سوزن انداختن نیست. این خیابان که عمده مغازه‌هایش را عمده‌فروشان و خرده‌فروشان تشکیل می‌دهند، برای شهروندان بندرعباس یادآور ازدحام و شلوغی است. خیابانی که همیشه عبور از آن با دردسرهای زیادی همراه است. اتومبیل‌ها دو طرف خیابان پارک شده‌ و خیابان را اشغال کرده‌اند. پیاده‌رو هم دست کمی از خیابان ندارد. گاری‌ها جای‌جای پیاده‌رو متوقف شده‌اند و گاریچی‌ها مشغول خالی کردن بارها و تحویل دادن آن‌ها به مغازه‌داران هستند. رهگذران با بلاتکلیفی می‌کوشند راه باریکی پیدا کنند تا بدون این‌که در جدول بیفتند از بین ماشین‌های پارک‌شده و گاری‌ها عبور کنند. ترافیک و صدای بوق ممتد هم عضو جدایی‎‌ناپذیر این خیابان است. تمام این روایت‌ها در شرایطی است که استان هرمزگان و خصوصا شهر بندرعباس با موج شدید بیماری کرونا دست‌ و پنجه نرم می‌کند و این ازدحام اصلا قابل توجیه نیست. یکی از این عمده‌فروشان وقتی می‌فهمد خبرنگارم، انگار که منتظر بوده‌است تا حرفش را به یک نفر بزند، با آب‌وتاب شروع به صحبت می‌کند: «شب گذشته 19 خردادماه تعدادی از ماموران شهرداری برای بستن خیابان به اینجا آمدند تا با مستقر کردن دستفروشان در پیاده‌رو و بستن خیابان، بنکداران را مجبور به جابه‌جایی کنند اما با این کار برای بقیه مغازه‌ها مشکل ایجاد کرده‌اند». به نظر می‌رسد ایجاد این محدودیت‌ در رفت‌وآمد برای بنکداران مشکلاتی به‌وجود می‌آورد و از این طریق آن‌ها را واردار می‌کند که به مجتمع جدید نقل مکان کنند. با این حال شواهد امر حاکی از این است که چنین محدودیت‌هایی فقط به ازدحام بیشتر در این خیابان دامن زده‌است و تاکنون سود دیگری نداشته‌است.

خیابان بهادر

 

 

 

انبارهای بدون مجوز

کوچه پس کوچه‌های خیابان بهادر هم درست مثل این خیابان گرفتار ازدحام و شلوغی است. گاریچی‌هایی که در این کوچه‌های باریک در پی انبارهای بنکداران از این کوچه به آن کوچه می‌روند. مشاهدات میدانی نشان از آن دارد که خانه‌های مسکونی واقع در کوچه‌های نزدیک این خیابان سال‌هاست که به انبار بنکداران تبدیل شده‌است. از طرفی پشت بام‌های پوشیده از ضایعات و زباله‌های این انبارهای بدون مجوز و از طرف دیگر کوچه‌های پر از گاری‌های حمل بار، منظره نازیبایی به شهر می‌دهند. فرماندار بندرعباس 29 آبان‎‌ماه سال 98 نسبت به انتقال انبارهای بنکداران هشدار داده و گفته‌بود: «کلیه بنکداران ظرف مدت 20 روز آینده نسبت به انتقال این انبارها از درون بافت مسکونی شهر به مجتمع بنکداران اقدام کنند». در تاریخ 28 فروردین‌ماه سال جاری باز هم فرماندار هشدار داده‌بود که انبارهای متعلق به بنکداران در سطح شهر از ابتدای اردیبهشت پلمب می‌شوند. حال با گذشت چندین ماه از این هشدارها هم‌چنان شاهد این انبارهای غیرمجاز در سطح شهر هستیم. یکی دیگر از مشکلات استقرار بنکداران در بافت مرکزی شهر، ورود کامیون‌های حمل بار به درون شهر است. جابه‌جایی بنکداران به مجتمع جدید که جایی در خارج از شهر واقع شده‌است، این مشکل را حل خواهدکرد.

پیاده‌روهای خیابان بهادر

علت عدم جابه‌جایی بنکداران

مجتمع جدید بنکداران بندرعباس در بلوار راه‌آهن واقع شده‌است. بخش عمده این پروژه تکمیل شده‌است. گفته‌می‌شود استقرار عمده‌فروشان در این مجتمع بسیاری از مشکلات ذکرشده را حل خواهدکرد. این مجتمع با زیربنای 99 هزار متر مربع و دارا بودن 193 غرفه با هدف روان‌سازی توزیع کالا و خدمات و رفع معضل‌های ترافیک و حمل‌ونقل ایجاد شده‌است. وجود انبارهای نگهداری موادغذایی، مشکل بارگیری و جابه‌جایی این محصولات با گاری را حل خواهد کرد. از طرفی نزدیکی انبارها در مجتمع جدید، کاهش هزینه‌ها برای حمل‌ونقل بارها را در پی خواهد داشت. دسترسی آسان مشتریان به دلیل تمرکز و تجمیع بنکداران و مجتمع جدید یکی دیگر از مزیت‌های این مجموعه است. در حال حاضر اکثر نواقص و کاستی‌های این مجتمع برطرف شده‌است و ایجاد امکانات رفاهی و استقرار بانک در این مجتمع هم در دستور کار قرار دارد. در گفت‌وگو با بنکداران خیابان بهادر متوجه شدیم که مهم‌ترین علت عدم جابه‌جایی آن‌ها به مجتمع جدید، مشکل آنتن‌دهی و اینترنت است که به گفته مدیرعامل این مجتمع با همکاری مخابرات به زودی این مشکل برطرف خواهدشد. مشکلات برق و روشنایی بلوار ورودی مجتمع هم یکی از مشکلاتی بود که بنکداران مطرح کردند. یکی از این بنکداران علاوه‌بر مشکلات ذکر‌شده بر لزوم جابه‌جایی هم‌زمان بنکداران به مجتمع جدید تاکید کرد و ادامه داد: «فرماندار باید ضرب‌الاجل تعیین و همه بنکداران را مجبور کند تا در یک زمان مشخص به مجتمع جدید منتقل شوند. حتی اگر یکی از بنکداران جابه‌جا نشود به دلیل نزدیک‌بودن مرکز شهر به خریداران، مشتری‌ها برای آمدن به مجتمع جدید مقاومت می‌کنند و برای خرید به مرکز شهر که نزدیک‎‌تر است مراجعه می‌کنند. اگر همه عمده‎‌فروشان به اتفاق جابه‌جا شوند، مشتریان هم مجبور هستند تا برای خرید به مجتمع جدید بیایند. علت این‌که بنکداران منتقل نمی‌شوند این است که در حال حاضر در مجتمع جدید مشتری ندارند». «عبدالمحمد حزنی»، مدیرعامل شرکت تعاونی بنکداران استان هرمزگان از استقرار 73 غرفه در این مجموعه خبر داد و گفت: «با اتمام کابل‌کشی فیبرنوری و ایجاد خطوط تلفن در مجتمع، ظرف چند روز آینده مقرر شده‌است که مابقی اعضا هم در این مجتمع مستقر شوند». وی در ادامه بر لزوم همکاری شهرداری جهت نصب پایه‎‌های روشنایی در بلوار ورودی مجتمع تاکید کرد و گفت: « این پروژه در کاهش قیمت‌ها و تامین ارزاق عمومی در شرایط بحرانی نقش مهمی ایفا خواهدکرد» .

فرماندار بندرعباس هم در خصوص علت تعویق در جابه‌جایی بنکداران به خبرنگار صبح ساحل گفت: «در حال حاضر بیش از نیمی از بنکداران به مجتمع جدید نقل مکان کرده‌اند و نیمی دیگر هم پس از آماده‌سازی به این مجتمع می‌شوند. برطرف‌شدن مشکلات ممکن است کمی زمان‌بر باشد و با حل‌شدن این مشکلات جابه‌جایی انجام خواهدشد. مشکلات فیبر نوری با همکاری مخابرات حل شده‌است و در حال حاضر برای نصب پایه‌های روشنایی نیازمند همکاری شهرداری هستیم. تلاش می‌کنیم تا به‌زودی این مشکلات را حل کنیم تا بنکداران به سرعت به مجتمع جدید منتقل شوند» .

مجتمع بنکداران

 

عمده‌فروشانی که خرده‌فروشند

خیابان بهادر علاوه بر بنکداران، محل استقرار خرده‌فروشان و خواروبارفروشان هم هست. با مراجعه به این فروشگاه‌ها متوجه شدیم که تعدادی از این خرده‌فروشان، محصولات خود را به‌صورت عمده هم به مشتریان خود می‌فروشند و برعکس این موضوع هم صادق است؛ به این معنا که بعضی از عمده‌فروشان، محصولات خود را به‌صورت تکی هم به مشتریان خود می‌فروشند. آن‌ها علت این کار خود را این‌گونه توجیه ‌می‌کنند که با بالا رفتن قیمت‌ها، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده‌است وما هم چون فروش چندانی نداریم، مجبوریم که محصولات خود را به‌صورت‌های مختلفی به‌ فروش برسانیم. تعدادی از این بنکداران معتقدند که با جابه‌جایی به مجتمع جدید هم‌چنان شاهد ازدحام و ترافیک در این خیابان خواهیم‌بود چرا که خرده‌فروشان و خواروبارفروشان که در این خیابان مستقر هستند به‌صورت پنهانی و غیرقانونی اقدام به عمده‌فروشی محصولات خود خواهند کرد و با این کار، عمده‌فروشانی که به مجتمع جدید منتقل شده‌اند ضرر خواهندکرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها