ساکنان حریم دریا چه می شوند!!!



استان هرمزگان از جمله مناطق زلزله خیز کشور است و در طول ماه و هفته معمولا شاهد اعلام اخباری در خصوص وقوع زلزله در مناطق مختلف این استان هستیم.
با توجه به این مساله احتمال وقوع فاجعه‌ای انسانی در صورت بروز زلزله‌ای بزرگ در این استان، در مناطق فرسوده به دلیل سستی بناها و نبود امکان دسترسی مناسب برای امدادرسانی،بسیار جدی و نگران کننده است . این موضوع همواره دغدغه مسوولان کشوری و استانی بوده است . شهر بندرعباس مرکز استان زلزله خیز هرمزگان و دروازه طلایی اقتصاد ایران بیشترین بافت قدیمی و فرسوده این استان را در خود جای داده است.در آمارهای ارایه شده توسط آقایان مسوول ، هم اکنون ۴۲ درصد شهر بندرعباس دارای بافت فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی بوده که ۴۶ درصد جمعیت شهری آن در این بافت‌ها ساکن هستند و وسعت آن به سه هزار و ۷۲ هکتار می رسد. 
گفته می شود ؛ مطالعات شهر بندرعباس ( اجتماعی، فرهنگی و کالبدی ) در سال ۱۳۹۱ صورت گرفته است که طی این مطالعات ۱۳۷۲ هکتار از شهر بندرعباس را بافت فرسوده و ۷۰۰ هکتار از آن را سکونت های غیر رسمی در بر گرفته است.محله‌هایی با بافت فرسوده در بندرعباس می توان به محله چاهستانی ها، آیت الله غفاری (شهناز قدیم)، شهرک توحید (شغو)، چه چهکور، کمربندی، دوهزار، اسلام آباد، حسین آباد و طلا بند اشاره کرد. ساکنان این محله‌های شهر بندرعباس از داشتن زیرساخت‌های اولیه از جمله خیابان و کوچه‌های مناسب محروم بوده و تا اصلاحات هندسی و جانمایی صورت نگیرد، ایجاد امکانات شهری مانند فضای سبز، فضای آموزشی، ورزشی و فرهنگی نیز امکان پذیرنیست.
یکی از مهمترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، اجرای طرح بازآفرینی شهری است که حدود ۲۷ دستگاه دولتی و نهاد عمومی غیردولتی متولی احیا و بازسازی بافت فرسوده هستند.کارشناسان معتقدند بازآفرینی شهری در ارتقای کیفیت زندگی بسیار تأثیر گذار بوده و توسعه همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبد شهری را در بر خواهد داشت. بر اساس طرح ملی بازآفرینی شهری که اجرای رسمی آن از بهمن ۱۳۹۶ آغاز شده، باید سالانه ۱۰ درصد بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در سطح کشور بازسازی شود که متاسفانه تا امروزاین 10درصد در هیچ نقطه ای از کشوربه طور کامل محقق نشده است.  سال هاست با توجه به مشکلات روبنایی و زیرساختی متعدد سکونت های غیررسمی ، برنامه بازآفرینی و ساماندهی بافت فرسوده و سکونت گاه ها در دستور کار مدیران و مسوولان قرار گرفته که امروزخبر می رسد برای این سکونتگاه های غیررسمی در بندرعباس سند صادر می شود.
ساکنان این سکونتگاه‌ها که اراضی آنها تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن قرار داردصاحب سند می‌شوند.آنچه سال ها ساکنان بافت فرسوده و سکونت های غیررسمی  آرزوی آن را داشتند باپیگیری های استاندار محقق خواهدشدو بزودی برای خانه های  بدون سند ، سند صادر خواهدشد.می طلبد مسوولان نسبت به بهسازی بافت فرسوده از طریق مشوق هایی در زمینه ساخت و ساز ارزان قیمت با تعرفه های پایین به یاری ساکنان این مناطق بشتابند.
نکته مهم اینکه تکلیف خانه‌های ساکنان نوارساحلی بندرعباس که درمحدوده و حریم 60متری دریا قراردارند و سندی هم ندارند وحال  جزو بافت فرسوده شهری قراربگیرند یا نگیرند ، چه می شود.؟ خانه هایی که زمین های  بسیاری از آنها  تحت مالکیت ارگان و نهادهای مختلف قرارداردو تاکنون فکری برای آنها نشده است.سال هاست مردم ساکنان محله های نای بند ، خواجه عطا ، سیم بالا، پشت شهرو سورو برای اخذ سند مالکیت با مشکل روبرو هستند. خرید و فروش ملک در این مناطق نیز به دلیل اینکه خانه‌ها  فاقد سندرسمی هستند ، به خوبی انجام نمی شود.آیا  مسوولان استانی تاکنون برای حل این مشکل با آقایان بالادستی رایزنی کرده اند؟
 نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر بندرعباس برای رفع مشکل  اهالی  این محله ها  چه حرکتی انجام داده اند؟ به نظر می رسد مسوولان استانی به ویژه نماینده عالی دولت در هرمزگان تاکنون به این موضوع ورود نکرده است. اداره کل ثبت اسناد و املاک هرمزگان برای رفع مشکل اهالی این محدوده شهری که علاقمند به سنددارکردن خانه های خود هستند اما به دلیل داشتن مالک اصلی و اولیه و قرارگرفتن در حریم 60متری با مشکل روبرو هستند ، چه برنامه ای تدوین و پیش بینی کرده است ؟ می طلبد استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان در صورتی که این مشکل دراینجا رفع نشد، موضوع را با پایتخت نشینان مطرح و بدنبال تعیین تکلیف این خانه ها باشد.
مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی ، اعضای شورای  شورای شهربندرعباس انتظاردارند به جای موضع گیری علیه یکدیگر برسر بودن یا نبودن شهردار به فکر حل این مشکل ساکنان حریم 60متری دریا باشند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها