با میانجیگری مسئولان و ریش سفیدان بستک ختم به خیر شد؛

سرگذشت «زدوخورد» 8 ساله اهالی کوخرد و هرنگ



پرونده نزاع دسته‌جمعی 8 ساله بین اهالی کوخرد و هرنگ با بخشش مرد شاکی، ختم به خیر شد، نزاعی که بر سر مسئله مرکزیت بخشداری این دو روستا رخ‌داده بود، عده‌ای مجروح و روانه بیمارستان شدند و عده‌ای روانه بازداشتگاه.

 

سال 91 بود که تنش اهالی کوخرد و بستک به اوج رسیده بود تا آنکه دریکی از شب‌های تابستان، با چوب و چماق و سنگ در وسط این دو روستا به جان هم افتند و با پادرمیانی پلیس، درگیری به پایان رسید. در این میان به یک واحد مرغداری که در محل درگیری بود خسارت زیادی وارد شد و مدتی بعد برای ۵۰ نفر حکم محکومیت قطعی صادر شد که درنهایت با میانجیگری مسئولان و ریش‌سفیدان، شاکی از حق خود گذشت پرونده با صلح و سازش، بسته شد.
  
ماجرای درگیری یک روز تابستانی
عبدالله رشیدی عضو شورای بخش کوخرد هرنگ در گفتگو با صبح ساحل بابیان اینکه سال‌های زیادی است که مردمان روستای هرنگ و کوخرد که دو کیلومتری از هم فاصله ندارند در جریان تقسیمات کشوری باهم مشکل‌دارند و هرکدام می‌خواهند بخشداری در روستای خودشان باشند افزود:سال ها می شود که بین دو روستای همجوار و برادر (کوخرد و هرنگ)تنش هایی ایجاد شده که مهمترین آن بحث تقسیمات کشوری هستش که در مصوبه ای بحث برانگیز در سال ۱۳۸۲ اتفاق افتاد‌(اضافه شدن بخشی به شهرستان بستک بنام بخش کوخرد) و اما سرانجام در سال ۱۳۹۱این مصوبه اصلاح شد و بنام بخش کوخرد هرنگ تغییر نام پیدا کرد. وی ادامه داد:زیرا که مصلحت هر دو روستا لحاظ شده بودو حقی از هیچکدام پایمال نمی شد. رشیدی گفت:اما اختلافاتی در خصوص استقرار ساختمان این بخشداری رخ داد و اهالی می‌گفتند که باید ساختمان اداری در روستای آنها باشد که بخشداری کوخرد هرنگ در حال حاضر در فرمانداری بستک مستقر شده و به امورات خویش پرداخت که از مهمترین آن ها برگزاری چندین انتخابات در حوزه خویش می باشد.
. این مرد جوان جزییات درگیری تابستان 8 سال گذشته را این‌طور بیان کرد: در محل درگیری، یک واحد مرغداری بزرگ بود که وسط دو روستا قرار دارد و در نزاع اهالی خسارت‌های زیادی متحمل شد و صاحب مرغداری از افرادی شکایت کرد. رشیدی با اشاره به اینکه افرادی  در این رابطه دستگیر شدند و به حبس‌های تعزیری و تعلیقی و جریمه مالی محکوم شدند گفت:در طول این ۸ سال بارها جلساتی برگزار شد و متهمانی نیز در این پرونده شناخته شدند که به حق یا ناحق چند صباحی رو در بازداشتگاه بستک و بندر به سر بردند و هزینه هایی نیز صورت گرفت. به گفته وی تعدادی در همان روز دستگیر و حدود دو ماه بازداشت شدند و تعدادی به 10 روز و بقیه به 5 سال حبس تعزیری و 3 سال تعلیقی و جریمه نقدی محکوم شدند که با ضمانت آزاد شدند.
رشیدی  اضافه کرد: این پرونده تا چند روز گذشته در جریان بود تا آنکه با وساطت دستگاه قضایی و ریش‌سفیدان ، حسنی مدیریت این مرغداری  از حق خود گذشت و از شکایت انصراف داد وبدین ترتیب پرونده نزاع درگیری 91 بسته شد.
 این معلم مقطع متوسطه هرنگ، جمعیت این روستا را 5 هزار نفر و جمعیت روستای کوخرد را حدود 4 هزار و 500 نفر اعلام کرد و گفت: سایه درگیری و نزاع از سال‌های قدیمی بر سر این دو روستا بوده و هزینه‌های زیادی بابت خسارت‌ها پرداخت‌شده است
رشیدی اظهار داشت:اما بحث مورد نظر محل استقرار بخشداری می باشد که تا به امروز بی نتیجه مانده است.یکی از درخواست های مردم هرنگ اجرای مصوبه شهر کوخرد هرنگ هستش که تا به امروز بی نتیجه مانده است‌ و ما به جرات می توانیم بگوییم رشد و پیشرفت منطقه ما در وحدت و همدلی نهفته هست.وی افزود:اما همیشه افرادی وجود داشته اند تا با ایجاد تفرقه و اختلافات بین مردم به اهداف خویش برسند اما مردم ما همیشه آگاهانه با چنین موضوعاتی برخورد کرده است.
 
گذشت شاکی با رضایت قلبی و بدون هیچ چشمداشتی
فرهاد محمدیان رئیس شورای کوخرد و عضو شورای بخش کوخرد هرنگ نیز بابیان اینکه مقرر است مسئولین امر، پی گیر بخشداری این دو روستا باشند تا بتواند این دو روستا را به دو بخش را ارتقا و به دو بخش تبدیل کنند که درگیری و نزاع به پایان برسد و بیش از این متحمل ضرر و زیان نباشیم. وی با اشاره به ریشه نزاع این دو روستا از سالیان گذشته افزود: موارد زیادی از درگیری گذشته وجود داشته و یک جایی این موضوع باید پایان یابد و بخشش این نیکوکار کوخردی فتح بابی برای این موضوع است. محمدیان ادامه داد: جهت و مسیر حل موضوع باید به نحوی باشد که ماهیت مستقل هر دو روستا حفظ شود و با پشتوانه‌ی قانون و تصویب دو بخش بتوانیم به مناقشات قدیمی پایان دهیم و یک رقابت سازنده و سالم بین هر دو روستا ایجاد شود. وی ادامه داد: اصل موضوع این است که آقای حاج خورشید حسنی از معتمدین و کارآفرینان برتر صنعت مرغداری هرمزگان در اثر این اختلاف، مرغداری ایشان دچار آسیب و زیان شد و این موضوع با وساطت نماینده غرب هرمزگان مهندس جباری، فرماندار دلسوز شهرستان آقای حسینی قتالی و آقای حاجی‌زاده ریاست حوزه‌ی قضایی شهرستان بستک و رایزنی معتمدین و بزرگان هر دو روستا در مسیر صلح و سازش قرار گرفت و ختم به خیر شد. عضو شورای بخش کوخرد هرنگ تصریح کرد: در این پرونده بیش از ۵۰ نفر به‌نوعی درگیر بودند و احکام حبس و جرائمی نیز صادرشده بود که باگذشت این نیکوکار کوخردی راه برای از بین بردن مشکلات دیگر نیز گشوده شد. محمدیان یادآور شد: در این پرونده آقای حسنی با رضایت قلبی و برخلاف شایعات بدون هیچ چشمداشتی از حق خود گذشت کردند.
 
 پرونده مربوط به رضایت شاکی است نه حل‌وفصل موضوع بخشداری
سید شمس‌الدین حسینی قتالی فرماندار شهرستان بستک این پرونده صلح و سازش را فقط در خصوص رضایت خورشید حسنی خواند نه حل‌وفصل موضوع بخشداری. وی گفت: هفته گذشته با کمک نماینده مجلس، ریاست دادگستری امامان جمعه دو روستا، معتمدین ، شورای حل اختلاف و... موفق شدیم پرونده 8 سال گذشته نزاع دسته‌جمعی در وسط دو روستا کوخرد و هرنگ که منجر به خسارت میلیاردی به یک واحد مرغداری شد را حل‌وفصل کنیم. حسینی قتالی ادامه داد: خورشید حسنی با اقدام سنجیده، رضایت خود را اعلام کردند و 50 نفر جوان و میان‌سال از زندان رهایی یافتند. وی با اشاره به درگیری بیش از 15 سال این دو روستا گفت: اختلاف و درگیری کوخرد و هرنگ بر سر مسئله بخشداری در حال پیگیری است و باید مسئولین امر پای‌کار بیایند، البته مقررشده که تصمیماتی در این زمینه گرفته شود که امیدواریم به همین زودی مشکلات حل‌وفصل شود.
 
رهایی 50 نفر از محکومیت قطعی
رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در خصوص پایان نزاع ۸ ساله میان اهالی دو روستای شهرستان بستک با میانجیگری دستگاه قضایی و وساطت فرماندار و جمعی از معتمدین محلی گفت: هم‌زمان با هفته قوه قضائیه و با میانجیگری دستگاه قضائی و وساطت فرماندار بستک و جمعی از معتمدین محلی در روستاهای کوخرد و هرنگ، پرونده اختلاف بین اهالی این دو روستا که بیش از ۸ سال به طول انجامیده بود، باگذشت شاکی پرونده به صلح و سازش منجر شد. علی صالحی جزئیات این پرونده را این‌طور بیان کرد که روند رسیدگی به این پرونده از سال ۱۳۹۱ و به مدت ۸ سال به طول انجامید و در این رابطه برای ۵۰ نفر حکم محکومیت قطعی صادر شد که درنهایت با میانجیگری رئیس دادگستری شهرستان بستک و نقش‌آفرینی و وساطت فرماندار، اعضای شورای حل اختلاف و جمعی از معتمدین محلی پس از اعلام گذشت شاکی و برقراری صلح و سازش این افراد از محکومیت قطعی رهایی یافتند. مقام عالی قضائی استان هرمزگان، گذشت شاکی محترم این پرونده را اقدامی درخور تحسین و در تأسی از سیره نبی اکرم (ص) برشمرد و از تلاش و کوشش فرماندار و رئیس دادگستری شهرستان بستک، مسئولین و اعضای شورای حل اختلاف و همچنین معتمدین و ریش‌سفیدان محلی در برقراری صلح و سازش قدردانی کرد و از عموم مردم خواست تا در کنار دستگاه قضائی و شوراهای حل اختلاف در ترویج و توسعه فرهنگ صلح و سازش در سطح استان همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها