بررسی تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده استان از شروع اپیدمی ویروس کرونا

هرمزگان گرفتار بیماری تورم


نویسنده: سمیره حنائی

هرمزگان این روزها با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. آمار روزانه مبتلایان و فوتی‌ها از وخامت وضعیت استان حکایت دارد. خیز بلند ویروس کرونا و آمار نگران‌کننده مبتلایان کووید-19، اعمال نظر درمورد بازگشت محدودیت‌ها را به استان‌های قرمز مانند هرمزگان واگذار کرده‌است. زنگ خطر جای خود را به ناقوس «لزوم چاره‌اندیشی» داده است.
هرمزگان، به‌عنوان پایتخت اقتصادی کشور، همچون سایر استان‌های ایران، این روزها زخم رکود بر تن دارد. ساعت کار مراکز بزرگ فروش و صنف‌ها از هفته پیش در روزهای آخر هفته کاهش یافت. محدودیت تردد و کاهش صید در بنادر استان منجر به بازگشت نزدیک به 700 نیروی تبعۀ هندی به کشورشان شد.
آمارهای تورم منتشرشده از زمان درگیری استان با ویروس ناشناخته کرونا، قابل تامل است. تغییرات کم‌سابقه در میزان تورم استان، نشان از فشار اقتصادی است که این روزها هرمزگانی‌ها بر دوش می‌کشند. تاثیر تعطیلی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک را در نرخ تورم هر ماه استان می‌توان دید. در ادامه نگاهی به نرخ تورم خردادماه خانوارهای کشور داریم. وضعیت تورم هرمزگان را از شروع اپیدمی کرونا نیز بررسی می‌کنیم.
شاخص قیمت مصرف کننده، معیار محاسبه تورم
شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) معیاری است که میانگین وزنی قیمت یک سبد کالای مصرفی و خدمات مشخص را بررسی می‌کند. این شاخص با در نظر گرفتن تغییرات قیمت هر کالای موجود در سبدِ از پیش تعیین‌شده کالاها و میانگین گرفتن از آن‌ها محاسبه می‌شود. CPI تغییرات قیمت مرتبط با هزینه زندگی را نشان می‌دهد. شاخص قیمت مصرف‌کننده یکی از بهترین معیارهای سنجش تغییر قدرت خرید پول داخلی کشور نیز به شمار می‌آید. CPI یکی از متداول‌ترین شیوه شناسایی دوره‌های تورم یا کاهش نرخ تورم است. نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت مصرف‌کننده را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد. نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل را تورم نقطه به نقطه می‌نامند.

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه
داده‌های درگاه ملی آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌ای خردادماه با 5/1 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 5/22درصد رسیده است. این عدد نشان می‌دهد که به نسبت خردادماه سال گذشته، خانوارهای ایرانی برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان به‌طور میانگین 5/22 درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با افزایش 9/2 واحد درصدی به 9/14 درصد رسیده است. تورم نقطه‌ای گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز با افزایش 7/0 واحد درصدی به 4/26 درصد رسیده است.
آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌ای در مناطق شهری و روستایی افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری با 4/1 درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به 7/22 درصد رسید. خانوارهای روستایی افزایش 8/1درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه کردند. نرخ تورم نقطه‌‌ای در این مناطق به 1/21 درصد رسید.

کاهش نرخ تورم ماهانه و سالانه در خردادماه
نرخ تورم ماهانه خرداد با 5/0 درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به ٢ درصد رسید. تورم ماهانه برای گروه‌ خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات 4/2 درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات 8/1 درصد بود. نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری با 6/0 درصد کاهش نسبت به اردیبهشت‌ماه به ٢ درصد رسید. این نرخ برای خانوارهای روستایی با 1/0 درصد افزایش نسبت به ماه قبل، 2/2 درصد را نشان می‌دهد. نرخ تورم سالانه این ماه برای خانوارها با 2 درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به 8/27 درصد رسیده است. نرخ تورم سالانه مناطق شهری و روستایی نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری با 2 درصد کاهش به 7/27 رسیده است. این نرخ برای خانوارهای روستایی با کاهش 6/2 درصدی عدد 2/28 درصد را نشان می‌دهد. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه خردادماه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 8/25درصد برای دهک اول تا ٣٠ درصد برای دهک دهم را تشکیل می‌دهد.

افزایش قیمت دارو
کاهش قیمت گاز مصرفی در خردادماه
نان و غلات (انواع برنج خارجی، ماکارونی) در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل در خردادماه داشتند. گروه میوه و خشکبار (سیب، پرتقال) و گروه گوشت قرمز و ماکیان (مرغ ماشینی) نیز با افزایش قیمت همراه بودند. گروه تفریح و فرهنگ(تجهیزات رایانه، حق عضویت باشگاه‌های ورزشی)، گروه مبلمان و لوازم‌خانگی(لوازم خانگی و ظروف آشپزخانه) و گروه بهداشت‌ودرمان (انواع دارو و ویزیت) در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. پیاز، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در گروه سبزیجات و متوسط قیمت یک متر مکعب گازمصرفی خانوارها نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

هرمزگان، رکورددار تورم در بحران کرونا
طبق داده‌های درگاه ملی آمار، عدد شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوار‌های کشور(۱۰۰=۱۳۹۵)، در اسفندماه ۱۳۹۸ که کشور تازه با ویروس کرونا روبرو شده بود، به 5/200 رسید. این میزان نسبت به ماه ‌قبل، 5/1درصد افزایش را نشان می‌داد. نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوار‌های کشور به ۲۲ درصد رسید. استان هرمزگان با 8/29 درصد بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه اسفندماه 98 را به خود اختصاص داد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری و روستایی این ماه به ترتیب با ۲۹ و  5/31 درصد نیز متعلق به هرمزگان بود. این درحالی است که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۸ برای خانوار‌های کشور به عدد 8/34 درصد رسیده بود. پیشتازی هرمزگان در نرخ تورم نقطه به نقطه ادامه داشت.
در فروردین‌ماه 99، CPI کل به 8/204رسید که نسبت به اسفند ٩٨، 1/2 درصد افزایش را نشان می‌داد. تورم نقطه به نقطه فروردین‌ماه 99 نسبت به سال گذشته به 8/19 درصد رسید. بار دیگر بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه کل با 4/27 درصد مربوط به استان هرمزگان بود. هرمزگان همچنین بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری و روستایی را به ترتیب با 6/26 و ٢٩ درصد داشت.
این وضعیت در اردیبهشت‌ماه نیز تکرار شد. در اردیبهشت‌ماه  CPI کل با 5/2 درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ٢١٠ رسید. تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور ٢١ درصد بود. هرمزگان با 5/30درصد، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه را در کشور داشت. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری و روستایی نیز مجدد با 8/29 و 32.1 متعلق به استان هرمزگان بود.

بهار تورمی هرمزگان
آمار خردادماه نشان می‌دهد که هرمزگان همچنان به‌عنوان استان اول تورم نقطه به نقطه در کشور مطرح است. هرمزگان در پیک اول بحران کرونا و درحالی که چرخ اقتصاد استان به کندی پیش می‌رفت در سومین ماه از سال جدید نیز نسبت به سایر استان‌های پرجمعیت کشور، تورم بیشتری را تجربه کرد. CPI کل به 2/214رسید که نسبت به اردیبهشت‌ماه، ٢ درصد افزایش داشت. تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور 5/22 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان 7/28 درصد بود. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری و روستایی نیز به ترتیب با 8/29 و4/ 26 درصد به هرمزگان تعلق داشت. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مناطق روستایی نیز با7/33 درصد مربوط به استان هرمزگان بود.

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها