ماسک اجباری قیمت ‌اختیاری!



درحالی‌که همه مردم هرمزگان منتظر اعمال محدودیت‌های جدید و قرنطینه استان برای جلوگیری از افزایش شیوع ویروس کرونا در این استان بودند، استاندار از مخالفت تعطیلی یک‌هفته‌ای هرمزگان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛ اما بر اساس محدودیت‌های ابلاغی در این‌یک هفته، فعالیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، سینماها، تئاتر و مراکز مشابه، موزه، باغ‌موزه‌ها و شهربازی‌ها، تالارهای پذیرائی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کافه‌ها، قهوه‌خانه و چاپخانه‌ها تعطیل است. مساجد و مصلی ها نیز تعطیل هستند و برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها ممنوع است.
نکته مهم اجباری شدن استفاده از ماسک در همه اماکن عمومی و محل‌های فعالیت مشاغل مختلف، در بازارها، پاساژها و واحدهای صنفی، است.
فروشنده و مشتری باید حتماً از ماسک استفاده کنند. باید بدانیم که تعطیلی برای رفتن به سفر و مهمانی نیست، بلکه برای ماندن در خانه و جلوگیری از انتقال بیماری کرونا است. نماینده عالی دولت در هرمزگان از کارمندان تقاضا می‌کند که «عصرها و شب‌ها بعد از ساعات اداری که ادارات تعطیل است، در سطح شهرها، ساحل و بازار حضور نداشته باشند و در خانه بمانند.
همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه که ادارات کاملاً تعطیل است، دلیلی ندارد که کارمندان از خانه بیرون بیایند و لازم است جهت جلوگیری از گسترش بیماری در خانه بمانند تا خیابان‌ها، بازارها و ساحل خلوت باشد و شاهد کاهش حجم تردد در سطح شهرهای استان باشیم. «اما بی‌خیالی بسیاری از مردم بالاخره اثر خودش را زود نشان داد و تعداد مناطق قرمز استان افزایش یافت.
طبق گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، جاسک، قشم، کیش، بندرلنگه، پارسیان، بستک و خمیر در شرایط قرمز هستند. به گفته این مسئول، در ده روز گذشته استفاده از ماسک در استان و به‌خصوص شهر بندرعباس در بین مردم، کسبه، رانندگان تاکسی و در ادارات ۸۴ درصد اجباری اعلام‌شده است؛ اما نکته مهم اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی در استان به‌درستی رعایت نمی‌شود و هنوز تجمعات بالاتر از ده نفر، دورهمی و مراسم‌های مختلف عروسی و ترحیم برگزار می‌شود. با اجباری شدن استفاده از ماسک، حالا تمام بار مهار کرونا افتاده‌ روی دوش ماسک.
آن‌طور که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند و جامعه پزشکی هم بر آن تأکید دارد همین استفاده همگانی از ماسک راهکار مؤثر و مفیدی است،‌ تأثیر ماسک در کنترل چرخه سرایت آن‌قدر قطعی به نظر می‌رسد که پس از گذشت چهار ماه از شیوع ویروس کرونا و جان باختن هزاران نفر از مردم کشورمان استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی اجباری شده است. قرار شده اداره‌ها به آن‌هایی که از ماسک استفاده نمی‌کنند خدمات ندهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز معتقد است » ماسک به‌طور صد در صد در کاهش انتقال بیماری کووید ۱۹ تأثیر دارد و در محیط سربسته حتماً باید ماسک زده شود. اگر یک بیمار از ماسک استفاده کند و طرف مقابل ماسک نداشته باشد احتمال انتقال بیماری تا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد. اگر دو نفر از ماسک استفاده کنند احتمال انتقال بیماری تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد و درصورتی‌که فاصله یک و نیم متر رعایت شود احتمال انتقال صفر است.
«اجباری شدن ماسک یک پیام دارد: تقاضای بیشتر برای تهیه یک کالا. حالا که استفاده از ماسک اجباری شده، در دسترس بودن این کالا هم اهمیت ویژه‌تری پیداکرده است؛ اما در مدتی که هنوز اجباری در کار نبود و بسیاری همچنان از ماسک استفاده می‌کردند با چالش قیمت این کالا روبه‌رو بودند. این‌که در هر مقطعی این کالا باقیمتی عرضه می‌شد. بی‌ثباتی قیمت همین یک نمونه کالا آن‌هم در یک بازه زمانی کوتاه سه‌ماهه، باعث طعنه و گلایه به مسئولان ‌هم شد.
این ماجرا اما همچنان ادامه دارد. بااینکه از همان ابتدا قیمت‌های مصوب اعلام شد هرروز قیمت این کالا در مکان‌های مختلف باقیمت‌های مختلف عرضه می‌شود و همچنان‌ هم نظارتی بر آن نیست. فراموش نکرده‌ایم که در ابتدای ورود این ویروس کشنده به کشور به یکباره ماسک در بازار کمیاب شد و درهمان روزها، خبر احتکار و کشف انبارهای دپوی ماسک یک روز در میان در رسانه‌ها منتشرمی شد.
پس از گذشت چهار ماه از آن روزهای سخت که ملت به دنبال ماسک شهر را زیر پا می‌گذاشتند، امروز میزان تولید ماسک به ادعای آقایان افزایش‌یافته و کمبودی وجود ندارد؛ اما آنچه ذهن و فکر شهروندان این استان را به خود مشغول ساخته، قیمت متفاوت ماسک در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های عرضه کالاهای پزشکی و در سوپرمارکت‌ها است. قیمت‌های متفاوت ماسک مردم را سردرگم کرده و متأسفانه نظارت جدی هم نمی‌شود.
شک نکنید اجباری شدن استفاده از ماسک با افزایش تقاضا پیوند خواهد خورد که می‌تواند قیمت ماسک در سطح شهر را افسارگسیخته کند. به‌گونه‌ای که بسیاری از خانواده‌های پرجمعیت به دلیل شرایط اقتصادی توان تهیه ماسک را نداشته باشند و این زنگ خطری خواهد برای شیوع این ویروس منحوس. استفاده اجباری از ماسک باقیمت اختیاری نیازمند نظارت جدی بر عرضه این کالا است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها