هفته آینده مشکل کمبود «انسولین قلمی» حل می‌شود



معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان با اشاره به کمبود «انسولین قلمی» برای بیماران دیابتی اعلام کرد: در حال حاضر در کل کشور با کمبود انسولین قلمی مواجه هستیم و این فقط مختص استان همدان نیست.

به گزارش صبح ساحل، دکتر ایرج خدادادی‌کهلان درباره خبر کمبود دارو برای بیماران دیابتی توضیح داد: فقط کمبود انسولین های قلمی را داریم و انسولین های رگولار در بازار موجود است اما اغلب بیمارن تمایل دارند انسولین قلمی استفاده کنند چراکه استفاده از آن راحت تر است.

وی ادامه داد: انسولین های قلمی وارداتی هستند و توزیع آنها در کل کشور به علت مشکلات تحریم ها، انتقال ارز، جابه جایی دارو، حمل بار و ترابری از طریق پروازهای هوایی با مشکل مواجه شده است.

خدادادی‌کهلان تصریح کرد: وقتی دارو وارد کشور می شود، توزیع شده و سهمیه های استان ها داده می شود به طوریکه مقداری از سهمیه استان همدان هم هفته گذشته توزیع شد و هر هفته به همین منوال است.

وی در رابطه با علت دیگر کمبود انسولین قلمی مضاف بر کمبود دارو توضیح داد: بخشی دیگر از کمبود این نوع انسولین به این علت است که بیماران تمایل دارند مصرف یک ماهه خود را یکجا تهیه کنند به طوریکه اگر مقدار دارو کم باشد و برخی دیگر بخواهند مصرف یک ماهه خود را یکجا خریداری کنند، ما با مشکل اساسی مواجه می شویم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان ادامه داد: بیماران باید احتیاج حداقلی به داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند تا بقیه نیز مشکلی برای دسترسی به دارو نداشته باشند.

وی در رابطه با پیگیری حل این مشکل بیان کرد: تلاش وزارت بهداشت این است هر چه زودتر این کمبود رفع شود و با توجه به پیگیری هایی که مکرراً انجام می دهیم تلاش برای توزیع همچنان ادامه دارد که با وعده داده شده به مرور و در هفته آینده سهمیه ها توزیع خواهد شد.

خدادادی‌کهلان یادآور شد: امیدواریم با توجه به اینکه یک کارخانه تولید انسولین قلمی در ایران یک ماه پیش راه اندازی شد، به مرور محصولات آن در کشور عرضه و بتواند جایگزین انسولین های قلمی وارداتی شود یا بخشی از نیاز بازار را تأمین کند.

وی با اعلام نظارت بر داروخانه های منتخب عرضه انسولین قلمی، توضیح داد: تعداد بیماران برای ما مشخص است و با توجه به نظارت های ما بر داروخانه ها، امکان خروج دارو از چرخه قانونی در استان وجود ندارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان در پایان در رابطه با داروهای بیماران مبتلا به کروناویروس نیز توضیح داد: برای درمان این ویروس هیچ داروی مشخصی وجود ندارد و فقط پزشکان با توجه به علائم بالینی بیمار داروهای علامتی تجویز می کنند و خوشبختانه از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون هیچ کمبودی در این داروها نداشته ایم.

منبع:ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها