مسمومیت ناشی از گاز سمی موتوربرق علت مرگ خانواده لاوانی اعلام شد

از تردید به قتل مرموز تا تبدیل به مرگ خاموش



پرونده پر سروصدای مرگ دلخراش 5 نفر از اعضای یک خانواده در جزیره لاوان مختومه شد. آن‌ها براثر گاز مونواکسید کربن ناشی از یک دستگاه موتوربرق، مسموم شده و جان خود را ازدست‌داده بودند که پس از 20 روز اجساد متلاشی شده  آن‌ها در منزلشان کشف شد. منزلی که در فیلم منتشر شده در فضای مجازی ، بهم ریخته و نامرتب بود و اعضای خانواده هر کدام به طرز دردناکی در آنجا  تسلیم مرگ شده بودند. در نگاه اول وقوع  قتل دور از ذهن نبود و  به نظر می رسید توسط افرادی کشته شدند اما در بررسی پلیسی و قضایی ، این فرضیه و تردیدها   رد شد .

خانواده محمد معراجیان همانند اکثر اهالی لاوان به علت قطعی مکرر چندساعته برق در فصول سال به‌خصوص در تابستان، اقدام به تهیه موتوربرق نموده بودند  که به گفته مقامات انتظامی و قضایی استان،نشت  مونواکسید کربن این وسیله بنزینی باعث خفگی این خانواده  شده است .محمد36 ساله  حدود 15 سال در پالایشگاه نفت لاوان مشغول به کار بود .
  

  مردادماه 98

عصر چهارشنبه 23 مردادماه 98 بود که مرد مسن به پسر خواهر همسرش در لاوان تماس گرفت و جویای احوال پسرش محمد شد که چند روزی است از او بی‌خبر است.«شوهرخاله‌ام حسین معراجیان حدود 65 ساله که در آن زمان در شیراز زندگی می‌کرد پس‌از اینکه چند روز با شماره تلفن محمد تماس گرفته و جوابی نشنیده بود با من تماس گرفت، من هم از محمد و خانواده‌اش بی‌خبر بودم، شیفت شب «پالایشگاه نفت» بودم و نمی‌توانستم خودم به منزل محمد بروم به همین علت برادرم را محل فرستادم تا خبری از آن‌ها بگیرد.»علی احمدی 39 ساله ادامه داد: «برادرم پس از مراجعه به منزل مسکونی ویلایی پسرخاله‌مان در خیابان شهید رئیسی زاده با من تماس گرفت که کسی در خانه نیست و از همسایه‌ها شنیده که قرار بر این بوده آن‌ها به مسافرت بروند ولی با این‌حال به او گفتم که با هماهنگي مأموران انتظامی بالای دیوار برود و نگاهی به حیاط خانه بیاندازد ».
وی افزود: «زمانی که برادرم به بالای دیوار رفت تا نگاهی به حیاط بیاندازد که ببیند درب اتاق قفل است یا نه ،بوی بدی به مشامش رسید و در همان لحظه متوجه شد درب آهنی  ورودی به خانه، نیمه ‌باز است با نگرانی به من تماس گرفت ، سریع خودم را به محل رساندم». مرد جوان که حدود ساعت 10 و 20 دقیقه شب به خیابان شهید رئیسی زاده رسید مأموران انتظامی با نامه مراجع قضایی وارد خانه شده بودند.اسباب درون خانه به‌هم‌ریخته بود و حکایت از تلاش و تقلای این خانواده را داشت که سعی داشتند خود را از مرگ نجات دهند. صحنه دردناکی بود اجساد بر اثر گرمای هوا کبود و متلاشی شده بودند،گویا محمد 36 ساله پدر خانواده که در اتاق‌خواب در حال استراحت بوده با  بد شدن حالش  به زور  خود را درب حال رسانده ولی تا  خواسته  درب را کامل باز کند همان‌جا افتاده و جان داده بود،" آمنه" مادر در آغوش سحر 12 ساله‌اش تسلیم مرگ شده بود، علی‌رضا 4 ساله نیز در گوشه‌ای از اتاق بود و مهسا 7 ساله درون اتاق دیگر  به دیوار تکیه داده بود...  احمدی از خاکسپاری  گفت: «خاله‌ام به همراه همسرش پس از مرگ پسرشان از شیراز به زادگاهشان در چهواز پارسیان آمدند و ساکن شدند. سه روز بعد از کشف جسد، پیکرخاله و دخترخاله بزرگم در زادگاه مادریم لامرد فارس دفن و مابقی این خانواده در چهواز به خاک سپرده شدند ».
 

 روایت های از پرونده مرگ

از زمان کشف اجساد، پلیس وارد ماجرا شد و تحقیقات خود را آغاز کرد. سرهنگ عبدالمجید  کرمی رئیس پلیس آگاهی هرمزگان در ساعات اولیه کشف اجساد گفت که با توجه به گذشت چندین روز از مرگ اعضای این خانواده و فساد اجساد، نیازمند کالبدشکافی و معاینه دقیق جسدها هستند تا علت مرگ مشخص شود و تا پایان تحقیقات و اعلام نظر پزشکی قانونی پرونده مفتوح و در دست بررسی است‪.‬‬‬‬دو ماه پس‌از این حادثه سردار عزیز اله ملکی فرمانده  انتظامی سابق هرمزگان در خصوص این پرونده اظهارنظر کرد که  هیچ‌گونه دلیل دال بر قتل به دست نیامده، بر اساس بررسی اولیه پزشک قانونی و کالبدشکافی اجساد، استنشاق گاز مونواکسید کربن علت مرگ تشخیص داده‌شده اما نتایج قطعی آن منتهی به جواب آزمایش پزشک قانونی بود. این مقام انتظامی در مصاحبه‌های بعدی نیز در خصوص علت مرگ این خانواده، اظهارنظر قطعی نداشت. در طی این مدت با توجه به پخش شدن فیلم کوتاهی از فضای خانه و اجساد در فضای مجازی و اینکه فردی که در آن منزل صحبت می کرد  و می گفت :" "بهم ریختگی منزل عادی نیست وهمه چیز مشکوک است" ،روایت‌های مختلفی از مرگ خانواده معراجیان به گوش می‌رسید مبنی  بر اینکه به قتل رسیده‌اند و افرادی نیز دستگیر شدند که پلیس قتل را رد می‌کرد.
 
      
  از تردید به قتل مرموز تا تبدیل به مرگ خاموش
  
  

  مونواکسید کربن

علی صالحی رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در  جلسه‌ای با خبرنگاران در اوایل تیرماه جاری  به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگار صبح ساحل، با قاطعیت گفت   که علت حادثه استنشاق منواکسید کربن بوده و قتلی رخ نداده است. به گفته سرهنگ کرمی رئیس پلیس آگاهی استان، این حادثه براثر نشت گاز مونواکسید کربن یک دستگاه موتوربرق رخ‌داده که درون منزل قرار داشت و خانواده دچار مسمومیت شدید و خفگی شده بودند که فرصت رهایی از صحنه را نداشتند.
 

 بی‌برقی و وعده های بی نتیجه 

علی احمدی نیز اشاره‌ای به بی‌برقی و خرید موتوربرق کرد و گفت: براثر شواهد مشخص است که ظهر حدود سوم مردادماه این حادثه رخ‌داده است و خانواده پسرخاله‌ام به علت اینکه در آن ساعت ظهر برق قطع‌شده بود از موتوربرق بنزینی استفاده کرده بودند. وی ادامه داد: همیشه موتوربرق شان درون حیاط بود نمی‌دانم چرا آن روز این وسیله را درون اتاق برده بوده شده بود. این جوان ساکن لاوان از قطعی مکرر برق در این جزیره گفت و افزود: حدود 90 درصد اهالی لاوان موتوربرق دارند چراکه همیشه در این جزیره، با قطعی مکرر برق چندساعته روبرو هستیم البته برای حل این مشکل مسئولانی آمدند و رفتند و قول‌های دادند ولی فقط در حد وعده و وعید بود.وی جمعیت جزیره را حدود دو هزار نفر خواند و گفت: حدود 400 خانوار در این جزیره زندگی می‌کنند و اکثر با مشکل برق دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

  عدم صرفه‌جویی برق

برق جزیره لاوان را نفت فلات قاره ایران تأمین می‌کند. آب و برق از زیرساخت‌های اجتماعی و به عهده وزارت نیروست؛ اما در این منطقه عملیاتی، صنعت نفت آن را تأمین می‌کند. عبدالرضا محسنی مسئول روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه لاوان در این مورد گفت: پشتیبانی کامل از اهالی دهکده لاوان، از وظایف شرکت نفت فلات قاره همسو با انجام وظایف حوزه مسؤولیت اجتماعی است. وی افزود: صد درصد تأمین برق دهکده را شرکت نفت فلات قاره به عهده دارد .محسنی با اشاره به عدم رعایت الگوی مصرف برق از طرف اهالی دهکده گفت: عدم صرفه‌جویی، شرایط آب‌وهوایی منطقه، رطوبت و شرجی هوا، فرسوده بودن کابل و تجهیزات برق باعث اتصالی و قطعی مکرر برق می‌شود. وی ادامه داد: به همین علت اکثر اهالی دارای موتوربرق هستند.
 

 26 مرداد _ روزنامه صبح ساحل 

گفتنی است: گزارش اولیه  این حادثه با تیتر «جزییات کشف اجساد5 نفر در جزیره لاوان» در شماره 3838 روزنامه صبح ساحل 26 مردادماه 1398 به چاپ رسیده است

جزییات کشف اجساد 5 نفر در جزیره لاوان

https://sobhesahel.com/news/29265

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها