یک واحد ساختمان 7 طبقه‌ای در بندرعباس آتش گرفت

گزارش تکمیلی نجات ساکنان ساختمان دودآلود در محله بهشت بندر



آتش‌نشانان بندرعباس ساکنین ساختمانی در محله بهشت بندر که از دود غلیظ ناشی از حریق به بالکن و پنجره پناه آورده بودند را نجات دادند .
 
 
بوی سوختگی به مشامش رسید نگاهی به اطراف انداخت ، کولر اسپلیت اتاق نشیمن در حال سوختن بود ، هراسان به شماره پدرش تماس گرفت که دقایقی پیش از منزل خارج‌شده بود  مرد میانسال  توصیه کرد که  برق را قطع کند  تا خود را سریع به آنجا برساند. زن جوان بلافاصله پس از قطع کردن برق ، فرزندش را در آغوش گرفت به پایین ساختمان رفت . شعله‌های آتش طبقه اول را در برگرفت و دود سیاه آن به طبقات مختلف سرایت کرد. عده‌ای از ساکنان  موفق شدند خود را به بیرون از ساختمان برسانند و عده‌ای به علت شدت غلظت دود به  بالکن و پنجره  راه‌پله‌های  ساختمان 7 طبقه رفتند .
انتقال نوزاد مصدوم به بیمارستان
به گفته معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ، در ساعت 14 و 10 دقیقه دوشنبه گذشته (بیست و سوم تیرماه )  این حادثه به مرکز 125 آتش‌نشانی  اطلاع داده‌شده است که بلافاصله تیم های عملیاتی آتش‌نشانان از ایستگاه‌های 3،9، 1و 4 در مدت کمتر از 3 دقیقه به محل حریق رسیدند و عملیات اطفای حریق هم‌زمان با امداد و نجات شهروندان از ساختمان آغاز شد. حسن امینی زاده افزود:  مأموران آتش‌نشانی با پله‌های دستی و خودرویی  و یا از طریق راه‌پله  ساکنان را نجات دادند و در این میان کودک 8 ماهه‌ای به علت مشکل تنفسی با اورژانس به بیمارستان انتقال یافت.  وی پایان عملیات را در ساعت 15 و 10 دقیقه اعلام کرد که 18 نفر آتش‌نشان درصحنه بودند.
 
دود غلیظ ساکنان را حبس کرد
امینی زاده  یادآور شد: این حریق در حالی رخ‌داده بود که طبقه اول شامل یک واحد مسکونی بوده در اثر اتصالی برق کولر اسپیلت در زمانی که ساکنان در منزل حضور داشتند، دچار حریق شد  که دود ناشی از این حریق به طبقات بالاتر نفوذ پیدا نموده و ساکنان طبقات فوقانی را محبوس نموده بود.
 
آسانسور عامل مرگ
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس این را هم اشاره کرد که ساکنان ساختمان‌ها در چنین مواردی نباید از آسانسور استفاده کنند چراکه این  محفظه بسته  و نفوذ دود و حرارت و گاز‌های سمی  عامل خفگی  مرگ است . امینی زاده گفت: خوشبختانه اهالی این ساختمان از آسانسور استفاده نکرده بودند. وی از شهروندان خواست که  در هنگام خروج از منزل نکات ایمنی را رعایت نمایند.
 
لزوم کپسول آتش‌نشانی در منازل
امینی بابیان اینکه  اگر در هر خانه‌ای یک کپسول آتش‌نشانی باشد از گسترش حریق و ایجاد خسارت‌ها جلوگیری می‌شود گفت: اگر در این منزل کپسول آتش‌نشانی بود آن زن جوان بعد از قطع کردن برق  و استفاده از این خاموش‌کننده حریق ، در همان زمان اولیه می‌توانست از پیشرفت شعله‌های آتش جلوگیری کند.وی ادامه داد:  در ضمن پایین  کولر اسپلیت نباید وسایل قابل اشتعال مانند مبل و فرش و... گذاشته شود. وی از افزایش آمار اتصالی کولر اسپلیت در فصل تابستان و حریق ناشی از آن مطالبی بیان کرد .
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها