تحلیل ترانه «بمان» از «روزبه بمانی»

روایت یک اصرار بیهوده


نویسنده: شیوا شاکری

«بمان» جدیدترین اثر «روزبه بمانی» ترانه‌سرا و خواننده مطرح کشورمان است که به تازگی منتشر شده است.«احسان نی‌زن» آهنگسازی و «سعید زمانی» موزیسین هرمزگانی تنظیم آن را به عهده داشته اند.
به گزارش صبح ساحل، این ترانه از جهات مختلف قابل بررسی‌ست. متن ترانه با توجه به این که نام روزبه بمانی را یدک می‌کشد توقع بالایی در مخاطب ایجاد می‌کند. این ترانه‌سرا در مدت کوتاه خوانندگی‌اش توانسته مخاطبان را راضی کند. احسان نی‌زن و سعید زمانی هم همکاری‌های موفقی با بمانی داشته‌اند. درسطرهای پیش رو به تحلیل این ترانه پرداخته‌ایم.
 

  روایت یک نگاه انسانی    

ترانه، روایت فرد عاشقی‌ست که اصرار داشته است معشوقش را از رفتن منصرف کند.این فرد عاشق بعد از مدتی به این نتیجه رسیده که ماجرای عاشقانه‌اش پایان یافته است. او که هنوز عاشق است و عشق را در آزاد گذاشتن معشوق می‌بیند، با گفتن جمله «از خودت هم بیشتر فکر تو بودم» به نوعی بابت اصرارهای بی‌موردش عذرخواهی‌ می‌کند و پایان این عشق رقم می‌خورد. از لحاظ محتوا ترانه نگاهی انسانی به مقوله عشق دارد و سعی دارد عشقی را به مخاطب معرفی کند که در آن حس مالکیت وجود ندارد. در این نوع رابطه عاشقانه معشوق کاملا در تصمیم‌گیری آزاد است. این نگاه انسانی ریشه در جهان‌بینی شاعر دارد که در آثار عاشقانه او به وفور دیده
 می‌شود. 
 
  

محور زبان و ایراداتش 

در محور زبان، ترانه با ایراداتی روبه‌روست. به عنوان مثال در مصرع سوم عبارت «نمی‌پرسی چه می‌آید سرم بی‌تو»  حرف اضافه بر را کم دارد و این موضوع  با توجه به محاوره نبودن زبان از روانی بیت کاسته است.در مصرع پنجم می‌شنویم«بر هر چه اصراری کنم یاد تو می‌افتم» اضافه کردن «یا» به «اصرار» گذشته از این که معمول نیست از لحاظ مفهومی به نوعی تداومی که قصد مطرح شدنش وجود دارد را خدشه‌دارمی‌کند. اگر چه با این خدشه هم مضمون درخشش خود را دارد. این که شاعر به مخاطبش بگوید آنقدر به تو اصرار کردم که اصرار کردن مرا به یاد تو می‌اندازد در ادبیات ما بی‌سابقه یا کم سابقه است. در بیت آخر آوردن جملات معترضه و به هم ریختن ارکان جمله درک مفهوم بیت را دچار اختلال کرده است. 

  اجرا، آهنگ، تنظیم

اجرای ترانه با توجه به یکی بودن خواننده و ترانه‌سرا موفق و کاملا در خدمت انتقال حس شعر است. اکسان‌گذاری‌ها، اوج‌گیری صدا وانتخاب ترجیع‌بند به درستی انجام شده است. صدا خوب و قدرتمند است و کار اجرا به درستی انجام شده است. آهنگسازی هم قابل قبول است خط ملودی ساده و جذاب کمک کرده است تا شعر بهتر شنیده شود. تنظیم هم مناسب ترانه انجام شده اما خلاقیت خاصی در آن صورت نگرفته است و در حد ملودی و ترانه نیست.  ظاهرا تنظیم این کار با عجله انجام شده است. اما در میکس، کوک صدا بالاست  و همین موضوع باعث می شود صدا در لحظه هایی که کشیده می شود لیزری و ماشینی به گوش برسد . که این موضوع نشان می‌دهد میکس کار با عجله انجام شده است. در کل بمان در قیاس با آنچه که در بازار موسیقی پاپ ارائه می‌شود نمره قبولی می‌گیرد اما توقع از روزبه بمانی را به طور کامل برآورده 
نمی‌کند.   
منتشر شده: 1
محمد
۲۴ امرداد ۱۳۹۹
روزبه بمانی و سعید زمانی بی نظیر هستند. نظر من هم اینه که بهتر از این میتونست باشه و دقیقا توقعات از روزبه بمانی خیلی بالاست. اشعار ناب روزبه بمانی توی لحظات زندگی تمامی ایرانیان خاطره ساز بوده.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها