معاون آتش نشانی بندرعباس در گفتگو با صبح ساحل به آتش سوزی های ناشی از نوسانات برق اشاره کرد

آتش پنهان در کولرهای روشن



 آتش سوزی ناشی از اتصالی برق کولر گازی
 
کولر اسپیلت آتش به پا کرد
 پیرمرد قربانی اتصالی برق 
 اتصالی برق باعث آتش سوزی منزلی در بندرعباس شد
 نجات ساکنان ساختمان دودآلود در  محله بهشت بندر
و... 
نمونه ای  از تیترهای صفحه حوادث روزنامه صبح ساحل  است که  ماهانه چندین بار  در صدر خبرها قرار گرفته  وحاکی از مرگ و نجات اهالی خانه و ساختمان های بوده که بر اثر کولر گازی روشن  دچار آتش سوزی شده است. از ابتدای سال تاکنون، شعله های آتش  ناشی از  اتصالی برق ، بیش از 100  واحد منزل مسکونی ، مجتمع های اداری  وتجاری  و.. در بندرعباس را به آتش کشید.شعله هایی  که اکثرا  از  کولرهای گازی  اسپیلت زبانه کشیده  و منازل مسکونی  را به محاصره خود درآورده است.منازلی که ساکنان آن گاها با روشن گذاشتن کولر ، در پی انجام کاری از آنجا خارج شده بودند. 
فصل تابستان است و گرما وکولر . کولری که یکی از تجهیزات پرکاربرد این روزهای گرمایی در منازل جنوبی هاست  که نیاز به مراقبت دارد و سرویس دهی. وسیله برقی پرمصرفی  که بر اثر غفلتی ، تمام دارایی های خانه را به خاکستر تبدیل می کند...
 

 اتصالی برق 

 با توجه به بالا رفتن دمای هوا واستفاده از وسایل خنک کننده و در پی آن  افزایش مصرف برق و نوسانات برق رعایت نکات ایمنی در این زمینه ضروری است. به گفته حسن امینی زاده معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس،لوازم خانگی برقی هر کدام الزامات نصب و شرایط ویژه خود را دارند و بدون تردید نحوه اتصال سیم برق در تجهیزات و لوازم خانگی برقی بیشترین اهمیت را دارد که هر تولیدکننده ای موظف است که به همراه مشخصات محصول، برق مناسب دستگاه را هم به همراه سایر مشخصات به مصرف کننده اعلام کند. وی یکی از دلایل اصلی بروز آتش سوزی در کولر گازی، اتصالی برق ذکر کرد که در واقع زمانی که میزان ولتاژ برق ورودی به دستگاه کم و زیاد می شود، سیستم داغ کرده و آتش می گیرد. 
امینی زاده ادامه داد: اگر در چنین شرایطی که برق دستگاه دچار اتصالی است و همچنین به دلیل عدم اقدامات لازم در جهت حفظ و نگهداری از آن کمپرسور و موتور کولر گازی در حال داغ شدن هستند، وسایل اشتعال پذیر مانند کاغذ ، فرش ، مبل  در کنار و پایین کولر گازی نگه داشته می شوند، در چنین حالتی مطمئنا نه تنها احتمال آتش گرفتن کولر گازی بالاتر می شود، بلکه میزان آتش سوزی نیز بیشتر می شود.
 

 قطع برق در زمان خروج از منزل 

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس تاکید کرد که در زمان خروج از منزل، حتما وسایل برقی مانند کولر ، تلویزیون ، شارژ تلفن ، آیفون در، هود گاز  و... به جز یخچال  را از برق خارج کنیم ،لوازم خانگی زیادی را به یک پریز وصل نکنیم  چرا که در چنین شرایطی سیم با بار اضافه رو‌به‌رو می‌شود و جرقه تولید می‌کند.  نباید وسایل بزرگی مثل ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی در طول شب یا وقتی در منزل حضور نداریم فعال باشند، به شکل منظم همه پریزها را برای شناسایی گرمای بیش از حد، آثار سوختگی و صدای وزوز یا خردشدگی که نشان‌دهنده بروز قوس الکترونیکی است وارسی کنیم .
  
  
 آتش پنهان  در کولرهای روشن
  

 سرویس دهی منظم 

 امینی زاده گفت:برخی از مشکلات بسیار جزئی در سیستم مانند صداهای عجیب و غیر معمول، بوی نامطبوع در دستگاه، یخ زدن کولر گازی و غیره می تواند به مشکلات بزرگ تر تبدیل شده و آسیب های جدی تری به کولر گازی وارد کنند. وی افزود: به همین دلیل در این حالت بهتر است با تعمیرکار یا سرویس کار کولر گازی تماس بگیرید تا هر چه زودتر علت بروز مشکل در دستگاه ریشه یابی شده و با تعویض یا تعمیر قطعات معیوب شده مشکل کولر گازی رفع شود در غیر اینصورت احتمال دارد که دچار  آتش سوزی شود.این مقام مسوول به سرویس دهی کولر اشاره کرد و یادآور شد:  یکی از راهکارهای بسیار مهم و حیاتی در پیشگیری از آتش سوزی کولر گازی داشتن برنامه ریزی دقیق به منظور سرویس این وسیله برقی  است وعدم توجه به سرویس کولر گازی مسبب اصلی بروز این مشکل خطرناک در کولر گازی است.

  وقوع آتش سوزی 

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در خصوص وقوع آتش سوزی گفت: اولین کاری که در هنگام وقوع حریق باید انجام دهیم از برق کشیدن دستگاه و زنگ زدن به اداره آتش نشانی است. امینی زاده ادامه داد: آتش گرفتن وسایل الکتریکی و لوازم خانگی ترسناک و بی‌نهایت خطرناک است، ولی راه‌هایی برای آمادگی در برابر چنین شرایطی وجود دارد. هنگام آتش‌ گرفتن یکی از وسایل‌تان حفظ خونسردی حائز اهمیت است. 
وی افزود: برای خاموش کردن آتش برق هیچگاه نباید از آب استفاده کرد، آب رسانای برق است و ریختن آن بر روی یا نزدیک منبع برق می‌تواند شوک الکتریکی شدیدی وارد  وخطر آتش‌سوزی سایر مواد قابل اشتعال در آن نزدیکی را ایجاد کند، با خاموش کننده co2  دستی   مخصوص خاموش کننده لوازم برقی استفاده کنیم . وی اضافه کرد: در رابطه با آتش‌سوزی‌های بزرگ از کپسول اطفای حریق نوع C استفاده کنید باید اطمینان داشته باشید که در همه حال یک کپسول اطفای حریق نوع C یا چند منظوره در منزل‌تان دارید  کافی است ضامن بالای آن را خارج سازید، شیلنگ را به طرف آتش بگیرید و اهرم را فشار دهید. چنانچه شعله‌ها به قدری بزرگ است که به تنهایی توانایی مقابله با آن را ندارید یا فکر می‌کنید راه خروج‌تان را مسدود خواهد ساخت، سریعاً ساختمان را ترک کنید، در را پشت سر خود ببندید و منتظر رسیدن نیروهای امدادی اداره آتشنشانی بمانید.

  بیمه در مقابل حادثه 

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بیمه کردن منازل و  وسایل درون آن  را از ضروریات زندگی یک فرد دانست و گفت: با توجه به اقتصاد کشور و گرانی های روز افزون و سرسام آور ، هر خانواده ای باید خانه خود را بیمه کنند .  وی این را هم گفت که قرار دادن یخچال در چهارچوب  کابینت کار اشنباهی است  و این موجب داغ شدن یخچال وبروز آتش سوزی است.  امینی زاده گفت:  منزل را  با چشم ایمنی زیباسازی کنیم وباز تاکید می کنم در پایین کولرهای اسپلیت و یا کناره ای آن پرده نصب نشود یا مبل و مواد اشتعال پذیر قرار نگیرد .
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها