رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بیان کرد:

عدم همکاری بنگاه های صنعتی به نیازهای شغلی آینده هرمزگان



در مراکز علمی کاربردی عموما به نیازسنجی  آموزشی و شغلی پرداخته  وسپس درخواست رشته ارائه می شود که  یکی از مهمترین مشکلات مربوط به نیازسنجی می توان به  عدم همکاری شرکت ها و بنگاه های صنعتی  نسبت به نیازهای شغلی آینده اشاره کرد.

به گزارش صبح ساحل، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان  در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب ادامه داد: تمام سعی و تلاش های که  در این مورد تاکنون انجام شده  اما نتیجه چندانی نداشته است. دکتر موسی جاودان افزود: پذیرش رشته ها در مراکز اگر بر مبنای اعلام نیاز بنگاه های اقتصادی باشد می توان بر اساس نیاز بنگاه های صنعتی نیروی متخصص را تربیت کرد به طوری که دوره نظری و کلاس درس را در دانشگاه و دوره کاربینی و کارورزی را که بالغ بر ۵۰۰ ساعت است در همان بنگاه صنعتی کار یاد می گیرد. به گفته وی  ،افراد   پس از فراغت از تحصیل به عنوان یک فرد کاردان، کارشناس و مطلع وارد عرصه صنعت می شود که از جمله فواید آن کاهش دانش آموختگان بیکار و هم تربیت نیروی کارآمد می باشد. جاودان یادآور شد:  باید رسانه ها به این موضوع  ورود کنند که به چه دلایلی  صاحبان صنایع تاکنون حاضر به این همکاری نشدند ،نیازهای خود را پیشاپیش اعلام نمی کنند و بعد از گذشت مدتی  از نبود نیروی مخصص بومی  گله مند هستند .

 فاکتورهای نیازسنجی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان  در خصوص  نیازسنجی رشته های مورد نظر گفت:نیاز سنجی شغلی و آموزشی که نیاز به چند فاکتور دارد از جمله افراد متخصص، هزینه لازم، ثبات و پایداری در برنامه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و شغلی.اگر این فاکتورها نباشد نیازسنجی چه مشکلی را حل می کند. البته نیاز سنجی های جزیی، غیر استاندارد و تبلیغاتی می شود  که با توجه به عوامل ذکر شده نمی توان از آن بهره ای کسب کرد.

 پیگیرهای ایجاد رشته های مورد نیاز نفت و گاز

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان  درپاسخ به سوال صبح ساحل  درخصوص تدریس  رشته های گاز و نفت  در این دانشگاه با توجه به اینکه هرمزگان یکی از قطبهای مهم صنعت نفت تبدیل شده  است گفت: به نیاز وافر رشته های مربوط به صنایع نفت و گاز از جمله در مناطق سواحل مکران که در حال گسترش است اطلاع داریم.، در این مورد سال گذشته پیگیری های انجام شد و حتی  شرکتی  مقرر بود تقاضای مرکز علمی کاربردی  ارائه بدهد اما به دلایلی این کار به  انجام نرسید .دکتر جاودان افزود:  برای این رشته می بایست  درخواستی از سوی  یک شرکت یا صنعت صاحب ، به ما  ارائه شود  که با جدیت موضوع  را پیگیری خواهیم کرد.

 رشته های جدید

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان  رشته های کاردانی فنی آسانسور، کاردانی فنی شیلات_ صید و بهره برداری میگو، کاردانی حرفه ای گردشگری و محصولات امور دامی و برخی از رشته های نسبتا جدید مراکز علمی کاربردی خواند. جاودان در رابطه با سطح بندی مدرسین گفت: مقرراست از مهر امسال بر اساس مقطع تحصیلی، معدل، تالیف و ترجمه، ثبت اختراع،  مشارکت در کارآفرینی و کارآفرین بودن و کیفیت تدریس بر اساس ارزشیابی های انجام شده مدرسین مراکز علمی کاربردی ( االف، ب، ج و د) سطح بندی می شوند.وی تصریح کرد: سطح "الف" حق التدریس بیشتر دارد و سطح  "د"در صورت عدم بهبود وضعیت، برای ترم های بعد اجازه تدریس در مراکز علمی کاربردی نخواهد داشت.

.

 

آماده کردن نیروی انسانی برای ورود به بازار کار

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان که  به تشریح ماموریتهای این مرکز دانشگاهی می پرداخت  با بیان اینکه  در حوزه گسترش وبرنامه ریزی درسی:،دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف اصلاح هرم شغلی و تربیت نیروی انسانی ماهر در سال 1370 تاسیس شده است گفت: این دانشگاه با توجه به رسالت خود مبنی بر آموزش و پژوهش در مرزهای فناوری، آماده کردن نیروی انسانی برای ورود به بازار کار، افزایش توان علمی و تخصصی شاغلین بخش های مختلف صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر کشاورزی و هم چنین به دلیل تفاوت با آموزش های رایج دانشگاهی و بومی کردن دانش منطقه ای نسبت به طراحی و تدوین رشته های مورد نیاز جامعه اقدام می کند .

 دلایل کاهش تعداد دانشجو

دکتر جاودان  دلایل کاهش تعداد دانشجو در این مرکز گفت : مراکز علمی کاربردی در سال 98 در بیش از 100 کد رشته اقدام به پذیرش دانشجو داشته و بیشترین سهم پذیرش دانشجو در گروه مدیریت و خدمات اجتماعی و صنعت بوده است ،با توجه به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر انحلال مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی ،مرکز علمی کاربردی جهاد کشاورزی و فرهنگ و هنر تعطیل شدند و این موجب کاهش دانشجو در گروه کشاورزی و فرهنگ و هنر شده است.

 نحوه جذب مدرسان

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در مورد نحوه جذب مدرسان در دانشگاه جامع علمی کاربردی توضیحاتی ارائه کرد  و گفت : دراین  دانشگاه سه گروه مدرس ( آموزشی، معارف و خبره یا تجربی) داریم  که نحوه جذب آنها با هم متفاوت است.مدرسان آموزشی از طریق فراخوان برگزیده می شوند . جاودان افزود:اولین دوره فراخوان در سال 95 برگزار شده است فراخوان دوم در سال 97، فراخوان سوم در سال 98 که با توجه به وضعیت پیش آمده در کشور هنوز به پایان نرسیده و فعلاً در مرحله برنامه ریزی برای برگزاری مصاحبه کارگروه تخصصی می باشد . وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسات مصاحبه علمی و تخصصی و برگزاری دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی و روش و فنون تدریس ، تا شهریور  کد مدرسی این دسته از مدرسان صادر خواهد شد. این مقام مسوول تصریح کرد:  فراخوان 99  مقرر شده است در شهریورماه  اعلام و تا قبل از ترم بهمن کد مدرسان فراخوان 99 صادر شود ،مدرسانی که در فراخوان تدریس شرکت می کنند باید به غیر از شرایط عمومی شرایط اختصاصی از قبیل داشتن سن بین 28 سال تا 75 سال. دارای معدل ارشد یا دکتری بالای 16 مرتبط بودن مدرک تحصیلی با گروه درس انتخابی و نیز همسان بودن مدرک دو مقطع تحصیلی را نیز باید داشته باشند.به گفته جاودان ،مدرسان گروه معارف که از بین دو گروه مدرسان معارف دارای مجوز از نهاد نمایندگی و یا فارغ التحصیلان سطح سه دانشگاه در رشته های معین و در فراخوان اعلامی توسط نهاد نمایندگی دانشگاه جذب می شوند باید در سن زیر 45 سال باشند  مجموع معدل دو مقطع تحصیلی نباید از 16 کمتر باشد. افرادی که دارای مجوز از نهاد نمایندگی استانی یا کشوری باشند پس از گذراندن دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی ،کد مدرسی صادر خواهد شد و افرادی که مجوز ندارند بایستی در جلسات مصاحبه شرکت و مراحل فراخوان را طی نمایند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها