امیر سیف لاری:

داوری که در مستطیل سبز با هیچکس شوخی نداشت



از داوران قاطع و شجاع داوری فوتبال هرمزگان بود که با بازیکنان در مستطیل سبز هیچ شوخی نداشت و  اجازه نمی داد که کسی به قضاوتش اعتراض کند.با هیچ بازیکن یا مربی تعارف نداشت و دست به کارتش آن هم از نوع رنگ قرمز حرف نداشت.آنقدر به داوری علاقه دارد که همین الان هم مسابقات پیشکسوتان را بسیار سخت گیرانه قصاوت می کند و با پیشکسوتان هم داخل زمین هیچ تعارفی ندارد. از جمله داورانی است که پس از کنار گذاشتن فوتبال  به قضاوت پرداخته است و از داوران خوب گذشته استان به حساب می آيد که با درجه سه موفق شد وارد مسابقات کشوری شود و از زمانی که وارد داوری شد تا زمانی که مسابقات کشوری را قضاوت کرد تنها دو سال طول کشید. 
به گزارش صبح ساحل، امیر سیف لاری از سن چهارده سالگی وارد فوتبال شد و در تیم های  گمرک ، ایران جوان ، عیسی ، آرش و شرکت برق منطقه ای هرمزگان بازی کرده است. از سن نوجوانی علاقمند به قضاوت بود و با تجربه که در فوتبال داشت در سال ۶۸  به صورت رسمی شروع به قضاوت کرد. الفبای داوری فوتبال را  زیر نظر مرحوم رمضانی و احمد دریا زاده  فرا گرفت و در حال حاضر کارت درجه ملی را دارد.  تا حدود ۴۰ سالگی مسابقات مختلف را قضاوت کرد ودر حال حاظر هم هر موقع مسابقات پیشکسوتان باشد با دل و جان قصاوت می کند و هنوز مثل گذشته در کار قضاوت جدی است. کلاس های آموزشی و توجیهی زیادی را پشت سر گذاشته است و برای موفقیت بیشتر احترام زیادی به پيشکسوتان می گذاشت و خواسته فعلی ایشان هم از داوران جوان این است که برای موفقیت علاوه بر مطالعه و به روز بودن در داوری احترام به بزرگان داوری را هیچ وقت فراموش نکنند. 
بر این باور است که در گذشته برای رسیدن به جایگاه بالایی داوری باید تلاش زیادی انجام می دادیم اما شرایط فعلی داوری بسیار خوب است و داوران با حمایت کمیته داوران استان راه پیشرفت برایشان  کوتاه تر شده است. در کشور بازی های رده پایه و لیگ های دسته دوم و سوم را قضاوت کرده است واز جمله داورانی بوده است که مسابقات امیدها ایران و بسیج های کشور را  قضاوت کرده است. سخت ترین بازی های استان را در دوران خودش سوت می زد و در کشور هم فینال مسابقات بسیج کشور که از سخت ترین بازی ها برایش بود در مشهد مقدس داوری کرده است.  الگوی خاصی نداشت و همیشه از داورانی الگو  می گرفت که در زمین قاطع و شجاع بودند و با تهدید چند تماشاگر روش قصاوت آن ها تغییر نمی کرد. یکی از آرزوهای ایشان در ورزش این بود که دختر یا پسرش داور شوند که این اتفاق نیفتاد واز خاطرات شیرین دوران داوریش این است که وقتی لیگ برتر استان شروع می شد حساس ترین بازی ها را سوت می زد.
سید یوسف قادری ، عبدالرسول نیک پور ، عبدالعزیز فلاحت ، علیرضا صفا ، سهراب ساعی ، باقر پلاسی زاده، احمد اسودی،  حسن رئیسی، عیسی عباس نسب، داوود ذوقی ، میثمی راد و علی دریا زاده تعدادی از هم دوره های ایشان هستند و از بین این داوران بیشتر آن ها موفق شدند به کشور راه یابند و مسابقات کشور را قضاوت کنند وحتی سهراب ساعی و علیرضا صفا دو دو داوری بودند که لیگ برتر ایران را قضاوت کردند. از ویژه گی ها خوب ایشان می توان به دوستی با بیشتر داوران اشاره کرد و حتی با بسیاری از دوران کشوری هم دوره خودش دوستی خوب داشت و این دوستی ها همچنان ادامه دارد. اعتقاد دارد که در ایران هریک از داوران سبک قضاوت خاصی دارند و  نمی شود گفت که کدام یک از دیگری برتری دارد اما از بین داوران جهان کار پيرلوئيجی کولينا داور ایتالیایی را خیلی قبول داشت.خودش این موضوع را که داوری است که کارت های رنگی زیادی می داد قبول ندارد بلکه بر این باور است که هر بازیکنی که در زمین قوانین فوتبال را به خوبی رعایت نکند باید جریمه شود. 
اگر بخواهیم در مورد زندگی ایشان هم بگویم این که  امیرسیف لاری  متولد پانزدهم مهرماه ۱۳۴۳ است.سه فرزند یک پسر و دو دختر و همچنین سه نوه دو پسر و یک دختر دارد. کارمند شرکت برق منطقه ای هرمزگان بودکه سال ۹۷ بازنشست شد. سواحل دریا بندرلنگه و کوه گنو برایش زیباترین جاهای هرمزگان هستند و اوقات فراغت خودش درخدمت خانواده و  قضاوت افتخاری برای پیشکسوتان  است. ایشان ضمن تشکر از مسوولان کمیته داوران استان از آن ها می خواهد همین گونه از داوران حمایت کنند تا شاهد پيشرفت بیشتر آن ها در مسابقات مختلف کشور باشیم تا در آینده نه چندان دور داوران هرمزگانی به لیست های بین المللی کشور اضافه شوند. 
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها