اهمیت یکسان سلامتی


نویسنده: شیوا شاکری

شیوع کرونا زمان برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش را با اما و اگرهای زیادی مواجه شد. تاجایی‌که آزمون‌های همه مقاطع به تعویق افتاد و حرف و حدیث‌های زیادی در مورد برگزاری آزمون سراسری وجود دارد.

موضوع مورد بحث این مطلب نزدیک‌ترین آزمون یعنی آزمون دکتری‌ است. این آزمون ابتدا قرار بود در اسفندماه برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا به تیرماه موکول شد. تاریخ دوم هم به دلیل شروع موج دوم شیوع به 9 مرداد تغییر کرد. در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با وزیر بهداشت مقرر شد تا آزمون دکتری بیش از این به تعویق نیفتد اما اگر پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت نشد، جلوی برگزاری آزمون کارشناسی ارشد گرفته شود. درمورد آزمون سراسری اما وزیر بهداشت با برگزاری آن به طور کل مخالف است. با وجود تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون دکتری، پرواضح است که هر تجمعی در شرایط کنونی کشور خطرناک است و حتی‌الامکان باید از آن جلوگیری شود. این ممانعت لازم است بدون تبعیض صورت بگیرد.

جان شرکت‌کنندگان آزمون دکتری همان‌قدر مهم است که جان داوطلبان دو آزمون دیگر. سازمان سنجش وظیفه دارد از جان همه داوطلبان محافظت کند. شاید در ظاهر تعداد کم‌تر شرکت‌کنندگان آزمون دکتری توجیه خوبی برای سخت‌گیری کم‌تر باشد اما فراموش نکنیم میانگین سنی شرکت‌کنندگان این آزمون بالاتر است. طبیعتا درصد افرادی که در گروه پرخطر قرار می‌گیرند در این آزمون بیشتر است. بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای در سنین بالاتر امکان بروز بیشتری دارند. مساله‌ دیگری که وجود دارد، حسی ا‌ست که این رفتار در داوطلبان به وجود می‌آورد. حس تلخ ناشی از مهم نبودن جان‌شان که باارزشترین دارایی‌شان است، چیزی نیست که به سادگی فراموش شود. خصوصا که آنان به قشر فرهیخته جامعه تعلق دارند و درکشان از محیط پیرامون و اتفاقات موشکافانه‌تر است. قشر فرهیخته و تحصیل‌کرده سرمایه باارزش کشور برای سازندگی‌ است. نباید این قشر را ناامید و دل‌چرکین کرد. دود این ناامیدی اگر به بی‌انگیزگی برای فعالیت سازنده تبدیل شود، به چشم همه مردم می‌رود. چه بهتر که این آزمون به خاطر حفظ جان و سلامت داوطلبان لغو یا به زمان دیگری موکول شود تا هم جلوی خطر گرفته شود، هم تلخی تبعیض در کام فرهیختگان‌مان ننشیند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها