آسان ترین راه برای مقابله با کرونا، پیشگیری است



استان هرمزگان در حال حاضر از نظر ابتلا به بیماری کرونا همچون بسیاری دیگر از مناطق کشورمان در وضعیت قرمز قرار دارد و در این شرایط که گویی هر روز کووید ۱۹ قدرتمندتر از قبل می شود لذا پیشگیری بهترین و آسان ترین راه مقابله با این ویروس به نظر می رسد.

 

به گزارش صبح ساحل، اگرچه خبرهایی از کشف و آزمایش موفق واکسن کرونا شنیده می شود؛ اما نباید فراموش کنیم که هنوز تا استفاده از این واکسن زمان زیادی باقی مانده و باید همچنان رعایت پروتکلهای بهداشتی را به عنوان یک اصل در جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری مد نظر داشته باشیم.

هرچند که بسیاری از افراد با وجود هشدارهای بسیار همچنان نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی بی توجه هستند و دانسته یا نادانسته که البته در این شرایط و با حجم وسیع اطلاع رسانی ها باید گفت دانسته و با آگاهی کامل اقدام به برگزاری مراسم های عروسی، عزا و دیگر تجمع ها و دورهمی ها می کنند ، یاریگر این ویروس کووید ۱۹در افزایش شمار مبتلایان هستند.

در شرایط فعلی که شاهد بالا رفتن تعداد موارد مبتلا و مرگ در مناطق مختلف استان هستیم و احتمال تماس با افراد آلوده علامت دار یا بدون علامت در جامعه بیشتر شده، باید تا حد امکان از حضور در اجتماع ها پرهیز کنیم.

این روزها وقتی از زبان پزشکان می شنویم تعداد افرادی که بدون داشتن علامتی از بیماری کرونا شناسایی می شوند ، نشان می دهد چرخش ویروس در جامعه چقدر برقرار است و چه شدتی می توان برای آن در نظر گرفت.

افراد مشکوک به کرونا هر چه سریعتر به اورژانس بیمارستان ها مراجعه کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه کادر درمانی از کم توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش شمار بیماران خسته شده وجایی برای نگهداری نداریم تاکید کرد:  استفاده ۹۵ درصد مردم از ماسک می تواند اثرش از واکسن در مقابله با این بیماری بیشتر باشد.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: تا زمانی که ایمنی همگانی در جامعه ایجاد نشود، نمی توانیم اصول بهداشتی را نادیده بگیریم و از همین رو باید تا قبل از رسیدن واکسن با جدیت هر چه تمام تر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: افراد مشکوک به کرونا باید هر چه سریعتر به اورژانس بیمارستان مراجعه کنند زیرا عدم مراجعه به موقع موجب بروز آسیب جدی به ریه ها و سیستم تنفسی و در نهایت بستری شدن بیمار در بخش آی.سی.یو خواهد شد.

دکتر فرشیدی تاکید کرد: در شرایط اپیدمی بیماری کرونا مراجعه به موقع به مراکز درمانی برای دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بیماران به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اگرچه شرایط استان از نظر ابتلا به کرونا در وضعیت قرمر می باشد، اما بیماران بویژه بیماران خاص همچون بیماران قلبی بدون نگرانی برای دریافت خدمات پزشکی به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: پلاسما درمانی و پلاسما فرز در درمان بیماران کووید ۱۹ در استان هرمزگان از هفته قبل آغاز شده و با توجه به بررسی های اولیه انجام پلاسما فرز نسبت به پلاسما درمانی اثربخشی بیشتری داشته است.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد از هر دو آزمایش کووید ۱۹ یک نفر مثبت نشان می دهد بنا براین برای قطع این زنجیره پروتکل های بهداشتی از قبیل ماسک زدن، شستشوی دست ها، پوشید دستکش ، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز در اجتماع ها بیش از دو نفربویژه در مراسم شادی وعزا را رعایت کنیم.

اوج گیری دوباره کرونا در سایه بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز ضمن هشدار به افرادی که بی توجه به رعایت نکات بهداشتی در مقابله با کرونا هستند، گفت: متاسفانه به دلیل سهل انگاری برخی افراد در رعایت پروتکلهای بهداشتی شاهد اوج گیری دوباره کرونا در استان هستیم .

دکتر محمود حسین پور هشدار داد: با وجود تاکیدهای بسیار برای رعایت نکات بهداشتی ، در برخی از کارگاههای کوچک و مشاغل تعمیراتی میزان استفاده از ماسک هنوز بسیار پایین می باشد و همچنین رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در ساحل بندرعباس نیز نگران کننده است.

وی تاکید کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که نمی توان فعالیت های اقتصادی را متوقف کرد اما در شرایطی که سلامت جامعه به خطر بیافتد، راهی جز توقف این فعالیت ها نیست و از همین رو از شهروندان خواستاریم تا به منظور حفظ سلامت خود و در عین حال پیشگیری از خسارت های اقتصادی، نسبت به رعایت الزام بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داد: هر جایی که افراد گوناگون با یکدیگر تماس داشته باشند مانند بانک ها، پمپ‌بنزین ها، فروشگاه های بزرگ، وسایل رفت و آمد عمومی و به عنوان مکان های اصلی آلودگی به ویروس لحاظ می شوند.

۳۵۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون ۵۰هزارو۶۵ مورد آزمایش تشخیص کووید 19 دراستان شده که به ازای هر 35 نفر ساکن در استان یک نفر نمونه گیری انجام داده است.

دکتر فاطمه نوروزیان  اظهار داشت: در حال حاضر 346 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری که از مجموع بستری ها89نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال 32 نفر از آن‌ها وخیم است.

دکتر نوروزیان ابراز داشت: مقالات علمی بیانگر آن هستند که استفاده از ماسک حدود ٨۵ درصد و رعایت فاصله فیزیکی حدودا دو متری، حدود ۸۰ درصد احتمال انتقال ویروس را کاهش می دهد و از همین از مردم خواستاریم برای حفظ سلامت خود و دیگران استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی را با جدیدیت مدنظر داشته باشند.

 

الزام تمام اصناف، صنایع و ادارات به رعایت شیوه نامه های بهداشتی

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: از آغاز اپیدمی کووید ۱۹ در  استان، طرح تشدید نظارت بر ادارات و دستگاههای اجرایی، اماکن عمومی، بانک ها و اصناف در سراسر استان آغاز و تا پایان همه گیری این بیماری ادامه دارد.

ماشاالله مریدی بیان داشت: رعایت دستورالعملها برای تمامی صنوف و ادارات و صنایع الزامیست  و در صورت عدم رعایت دستورالعملها با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به ارتقاء وضعیت بهداشت و نحوه رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ادارات و اماکن دولتی پس از انجام دو طرح تشدید نظارتی در استان ، افزود: در ابتدای طرح تشدید نظارت در استان بانک ها و برخی از ادارات وضعیت بسیار نامناسبی داشتند ولی در حال حاضر وضعیت آنها بهتر شده و رضایت بخش است.

مریدی خاطرنشان کرد: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پیشخوان دولت و واحد تیپاکس اداره پست قدم های مناسبی در راستای ارتقای طرح فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی برداشته اند اما انتظار می رود با توجه به شمار بالای مراجعات مردم به این دفاتر ، حساسیت بیشتری نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی داشته باشند.

 

با ماسک به جنگ کرونا برویم

براساس تحقیقات صورت گرفته و طبق نظر کارشناسان و متخصصان بیماری های عفونی، تا زمانی که واکسن و داروی قطعی برای کرونا کشف نشود، این ویروس منحوس به جولان خود ادامه خواهد داد و در این شرایط تنها توصیه و شاید تنها راهی که بتواند ما را از ابتلا به کرونا محافظت کند، سپری کوچک اما قدرتمند و تاثیرگذار به نام ماسک است.

البته ناگفته نماند که این سپر در شرایطی قدرتمند و تاثیرگذار خواهد بود که براساس استانداردها استفاده شود ؛ نه اینکه یک ماسک را بارها و بارها استفاده کنیم و از آن انتظار محافظت داشته باشیم.

از آنجا که براساس یافته های علمی ممکن است حدود ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا فاقد علامت یا دارای علائم خفیفی باشند که شاید به ابتلا به کرونا هم شک نکنند، استفاده از ماسک می تواند از آلوده شدن فرد سالم جلوگیری کند و با جلوگیری از انتشار ویروس توسط افراد بیمار بدون علامت یا بیمارانی که هنوز علایم بیماری در آنها ظهور نکرده است، از ابتلای دیگران به این بیماری پیشگیری کنند.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها