صبح ساحل وضعیت بازارمسکن در بندرعباس بررسی کرد:

مهاجرپذیری استان یکی از علل افزایش اجاره‌بها است



بازار مسکن نسبت به سال گذشته رشدی بیش از دو برابر داشته‌است. قیمت‌های ملک‌های استیجاری در بندرعباس با افزایش نجومی همراه بوده‌است. اجاره‌نشینی در بحران کرونا، یکی دیگر از مشکلات معیشتی مردم است. با توجه به تعطیلی طولانی‌ کسب‌وکارها، برخی از مردم توان پرداخت اجاره‌بهای هنگفت را ندارند و از دولت انتظار رسیدگی به این مشکل می‌رود. دولت در دو ماه آخر سال 98 اعلام کرد اجاره‌نامه‌ها دو ماه تمدید شود. همچنین در 9 تیرماه طبق مصوبه‌ ستاد مدیریت کرونا، میزان افزایش اجاره‌بها در هرمزگان 15 درصد اعلام شد. برای بررسی تاثیر این مصوبه بر بازار مسکن استان، به سراغ «امید رنجبر»، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بندرعباس رفتیم و وضعیت اجاره‌بها را از ایشان جویا شدیم.

قیمت‌گذاری مسکن در هر منطقه بر چه اساس است؟
قیمت‌گذاری‌های براساس متراژ و متریال ‌استفاده‌شده در هر ملک تعیین می‌شود. هر ملک به میزان سال ساخت، امکانات و تجهیزات به کار رفته درآن، اجاره‌بهایش مشخص می‌شود. برای قدرت خرید مشتریان، در متراژ بالا مسلما قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد و برای متراژهای پایین هم بالعکس صورت می‌پذیرد.

مبنای افزایش اجاره‌بها در بندرعباس چیست؟
با اعلام مصوبه‌ جدید، ستاد ملی مبارزه با کرونا و هیئت ‌دولت، میزان افزایش اجاره‌بها، در هرمزگان 15درصد خواهد بود. میزان افزایش تورم، هم در افزایش بی‌تاثیر نیست. یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره‌بها، کاهش عرضه و تقاضا در بازار مسکن است. به علت بحران کرونا، بیشتر قراردادهای استیجاری تمدید شدند و معاملات جدید کمتر به‌چشم می‌خورد. از طرفی هرمزگان، یک استان مهاجرپذیر است که بسیاری از مردم در زمستان برای درآمدزایی به آن مهاجرت می‌کنند و در تابستان به علت گرمی هوا به شهر خود باز می‌گردند. این موضوع هم در کاهش تقاضا بازار مسکن اثرگذار خواهد بود. همچنین بیشتر کارگران متخصص در بندرعباس، مهاجران از نقاط دیگر کشور هستند که در ماه‌های تیر و مرداد به علت گرمی هوا به شهرهای خود باز‌می‌گردند و ساخت‌وسازها با کمبود نیروی متخصص مواجه می‌شود. کارگران متخصص که در ماه‌های گرم بندرعباس مشغول فعالیت هستند، دستمزدهای قابل توجه‌ای دارند که یکی از دلایل افزایش قیمت‌هاست.

در بازه ۶ ماه آینده، وضعیت مسکن را در هرمزگان چگونه می‌بینید؟
به‌علت عدم‌ثبات قیمت در کشور، نمی‌توان وضعیت مسکن را پیش‌بینی کرد. به‌طورکلی، اگر به مصالح‌ساختمانی، هزینه تامین‌اجتماعی، هزینه‌ پروانه‌ساخت شهرداری‌ها و کل‌هزینه‌های ساختمانی یارانه دولتی تعلق گیرد یا بازار مسکن شامل برخی از معافیت‌های اجرایی شود، می‌توان شاهد کاهش قیمت در بازار بود. درنهایت، مسائل اقتصادی در تمامی صنوف و بازار به‌صورت زنجیروار به هم مرتبط هستند. کاهش هر یک از عوامل در روند بازار اثرگذار خواهد بود. 

آیا اداره راه و شهرسازی با کاهش هزینه زمین، باعث تاثیر روی قیمت‌های مسکن می‌شود؟
بله، بی‌تاثیر نیست. هزینه‌های زمین را اداره‌ی راه و شهرسازی تعیین می‌کند. اگر دولت هزینه‌های پروانه‌ساخت را کاهش دهد، با ارائه تسهیلات دولتی به کسانی که ملکی ندارند، می‌تواند باعث بهتر شدن اوضاع مسکن شود. آنچه امروز شاهدش هستیم، قیمت‌های هر متر زمین در بندرعباس نسبت به سال گذشته رشد 2 برابری داشته‌است.

مشاوران املاک چه راهکارهایی برای کمک به نابسامانی بازار مسکن انجام داده‌اند؟
مشاوران املاک، همیشه خواستار کاهش قیمت خانه هستند؛ زیرا با کاهش قیمت‌ها می‌توانند معاملات بیشتری را به ‌سرانجام برسانند. درنتیجه سود بیشتری کسب می‌کنند. زمانی‌که یک ملک افزایش قیمت پیدا می‌کند، تقاضای مردم در خرید و اجاره مسکن کم می‌شود و درآمد مشاوران املاک نزولی می‌شود. درنهایت تعادل در قیمت‌ها، هم به نفع مشاوران املاک و هم متقاضیان است. در خردادماه سال 98 به علت افزایش نجومی اجاره‌بهاها در بندرعباس، اتحادیه صنف مشاوران املاک تصمیم به یک پویش خودجوش به نام «نه_به_گرانی_نامتعارف_اجاره» گرفتند و با نصب تابلوها در درب مغازه‌ها اثرات مثبتی در این بازار گذاشتند. همچنین در بهمن ماه سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا، پویش «بخشش_اجاره_بها»، راه‌اندازی شد تا صاحبان ملک، با بخشیدن اجاره‌بها به قشری از جامعه که به مدت دو ماه کسب‌وکارهای‌شان از رونق افتاده بود، فشار اقتصادی وارد نکنند. 

چه توصیه‌ای به مردم برای جلوگیری از ضررهای احتمالی دارید؟
مردم زمانی که وارد یک دفتر املاک می‌شوند، حتما  از داشتن پروانه کسب مطلع شوند. همچنین شخصی که پاسخگوی‌شان است دارای مدرک لازم باشد. مردم مجبور به پرداخت هیچ مبلغی به عنوان بیعانه به املاک نیستند و قبل از امضای قرارداد حتما قرارداد را کامل مطالعه کنند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود. اتحادیه صنف مشاوران املاک در بندرعباس، روزهای دوشنبه و چهارشنبه را به رسیدگی مشکلات مردم اختصاص داده‌است و اتحادیه حتی‌الامکان سعی در رفع مشکلات  مردم دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها