معرفی کتاب «تله شادمانی»

راه‌حل، خود یک مشکل است


نویسنده: آرش مرادی

 اولین احساساتی که آدمی از بدو تولد با آن آشنا می‌شود بی‌شک احساس غم و شادی است. دو احساسی که همیشه درمقابل هم ایستاده و درطول تاریخ انسان تلاش کرده از غم فرار و به سمت شادی حرکت کند. این احساساست درموفقیت و شکست های زندگی ما چقدر ماثر بوده است؟ با نگاهی اجمالی به جوامع بشری و نگاهی به آمار های جهانی می‌بینیم که هر سال آمار افراد مبتلا به افسردگی و دیگر بیماری‌های روحی رو به افزایش است با تمام تلاش روانشناسان و روانپزشک ها هنوز انسان امروزی نتوانسته است، حرکت آرام به سوی شادمانی را سرعت ببخشد.شاید بزرگ‌ترین سؤال این باشد، چرا با وجود تمام راه‌حل‌ها هنوز نتوانستیم به شادمانی دست پیدا کنیم.«رأس هریس» پزشک، روان درمان گر و نویسنده کتاب پرفروش تله شادمانی است که هم اکنون به بیست و دو زبان ترجمه شده است. او یکی از چهره‌های پیشرو جهان در زمینه پذیرش و تعهد درمانی است.


رأس هریس کتاب تله شادمانی را این گونه اغاز می‌کند، راه‌حل، خود یک مشکل است. او معتقد است راه‌حل‌هایی که انسان برای مواجهه با احساسات ناخواسته‌ای همچون غم پیدا کرده نه تنها به او کمک نمی‌کند بلکه به دردها و رنج‌های او اضافه هم کرده است.در بخشی از کتاب تله شادمانی این گونه می‌گوید فرار از غم مانند نگه داشتن توپ زیرآب است تا وقتیان را زیر آب نگه داشته‌ایم زیر آب باقی می‌ماند ولی وقتی دست‌هایمان خسته شد باز به روی آب باز خواهد گشت.او به تعریف چرخه‌های باطل می‌پردازد که معمولاً ما در مواجه با غم‌هایمان برای خود می‌سازیم که نه تنها باعث بر طرف نشدن رنج‌هایمان نمی‌شود بلکه ان ها را عمیق‌تر و ماندگارتر می‌کند و اعتقاد دارد گاهی باید با غم‌ها رو به رو شد و در آغوششان کشید و اجازه داد پروسه درد و رنج به پایان برسد فرار از ان فقط باعث ماندگارتر شدن و ریشه دارتر شدنان می‌شود.او نام این واکنش انسانی به احساسات ناخواسته را اجتناب تجربی می‌نامد واژهٔ تخصصی در علم روانشناسی به معنای فرار یا خلاص شدن از دست احساسات نامطلوب و بارها در کتاب اجتناب تجربی را عامل اصلی افسردگی آشفتگی اعتیاد و اختلالات تغذیه می‌داند.


کتاب ((تله شادمانی)) در واقع مسیری است متفاوت از آنچه میدانیم برای دست یابی به آن سال‌هاست که تلاش کردیم. همان شادمانی واقعی که باید با استفاده از این نقشه راه و شناسایی تله‌های موجود در مسیر بتوان به ان دست پیدا کرد.کتاب تله شادمانی در هر فصل با آوردن مثال‌هایی از اتفاق‌های روزمره جامعه و تمرین‌هایی که در هر فصل از شما می‌خواهد ان را انجام دهید به دنبال آن است که بتواند به شما کمک کند تا کلیشه‌ها و راهکارهای اشتباه قدیمی که در تمام دانش ما جامعهٔ ما و فرهنگ ما ریشه دوانده عبور کنید. او کتاب خود را به یک سفر تشبیه می‌کند این کتاب همانند سفر به سرزمینی بیگانه است بیشتر مطالبش جدید و عجیب و غریب به نظر می‌رسد. مابقی آنها با این که آشنا به نظر می‌رسد به طورظریفی با دانسته‌های قبلی شما متفاوت است. هنگام مطالعه این کتاب گاهی حس می‌کنید به چالش کشیده شده‌اید یا مقصر شناخته شده‌اید و گاهی هم هیجان زده و خوشحال  می‌شوید. این کتاب در 33 فصل تدوین شده است که در فصل‌های اغازی به تعریف احساسات و بعد از آن شروع به یافتن تله‌های شادمانی در زندگی انسان می‌کند پس از راه‌حل‌هایی برای عبور از این تله‌ها معرفی می‌کند و امید دارد که این کتاب به تواند به داشتن یک زتدگی بهتر کمک کند. این کتاب به همت جناب دکتر علی صاحبی و مهدی اسکندری به زبان فارسی ترجمه و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها