حقوق بشر، نقطه قوت همبستگی کشورهای اسلامی



 حقوق‌بشر و کرامت انسانی یکی از موضوعاتی است که تمامی انسان‌های آزاداندیش، برای جامعه انسانی خواهان آن هستند. همچنین می‌توان گفت که اعلامیه جهانی حقوق بشر آرمان مشترکی برای تمام ملل جهان است که در متحد کردن جهان، مبارزه با بی‌عدالتی و حمایت از حقوق بشر مصمم است. همواره دنیا به‌گونه‌ای باید باشد که در آن، هر فرد صرف نظر از نژاد، مذهب، قومیت، جنسیت، طبقه، تبار و ملیت جغرافیایی از حقوق و فرصت برابر برای شکوفایی و پیشرفت برخودار باشد. در 16 فوریه 1946 میلادی، اولین اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، با هدف صدور قطعنامه‌ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، در لندن برگزار شد.
براساس این قطعنامه، کمیسیون موظف شد که پیشنهادات، توصیه‌ها و گزارشات در ارتباط با عهدوپیمان جهانی در مورد آزادی‌های مدنی، جایگاه زنان، حمایت از اقلیت‌ها و منع تبعیض بر پایه جنسیت، نژاد، زبان و مذهب به دبیر شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ارائه دهد. پس از آن، جلسه‌ای در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاریس با ۴۸ رای موافق، هشت رای ممتنع و بدون رای مخالف این اعلامیه را به تصویب رساند تا این روز به عنوان روز جهانی حقوق بشر نام‌گذاری شود.
این اعلامیه، شامل یک مقدمه و ۳۰ ماده است که در ماده نخست آن به برابری افراد بشر و حاکمیت روح برادری در میان آنها اشاره شده‌است؛ اما پس از پایان جنگ جهانی دوم، دولت‌های غربی برای پیشبرد منافع استعماری‌شان از شعار دفاع از حقوق بشر درمقابل برخی کشورها استفاده می‌کردند. در نهایت، کشورهای اسلامی، در تاریخ ۵ اوت سال ۱۹۹۰ برابر با ۱۴ مرداد سال ۱۳۶۹، اعلامیه‌ای با عنوان «حقوق بشر در اسلام» تدوین و تصویب شد تا نگرش مشترک خود را در موضوع حقوق بشر مبتنی بر اندیشه اسلامی بیان کنند؛ بنابراین در تقویم کشورمان، 14 مردادماه به عنوان «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نام‌گذاری شده‌است و هر ساله در این روز، برنامه‌های علمی یا ترویجی در کشورمان اجرا خواهد شد. در این روز به‌علاوه «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی»، «سالگرد فرمان مشروطه» نیز است. در انقلاب مشروطه، مردم دغدغه‌های خود را برای پیشبرد حقوق بشر، به دنیای معاصر رساندند و سختی‌های زیادی در این راستا متحمل شدند.
به‌طورکلی، انتظار ملت‌های مسلمان از حکومت‌های اسلامی این است که وضعیت رعایت حقوق انسانی را ارتقاء دهند و اجازه دهند تا شاخص‌های مردم‌سالاری در کشورهای اسلامی رشد مناسبی پیدا کند. همچنین انتظار جامعه جهانی نیز این بوده که همانند نظام‌های منطقه‌ای حقوق بشر از جمله نظام اروپایی حقوق بشر، نظام مشترک کشورهای آمریکایی در زمینه حقوق بشر و نظام آفریقایی حقوق بشر و حتی نظام تازه شکل گرفته کشورهای آسیای جنوب شرقی در زمینه حقوق بشر، اقدامات متعددی از سوی کشورهای اسلامی مانند اینکه متفکران اسلامی بتوانند اعلامیه‌اسلامی حقوق بشر را شرح و آن با اسناد دیگر جهانی تطبیق دهند و به انتشار آن بپردازند، انجام شود. مجمع جهانی صلح اسلامی بر این باور است که در روند بین‌المللی تدوین هنجارهای جهانی حقوق بشر و نظارت بر رعایت آن‌ها، دولت‌های اسلامی نگرانی‌های جدی دارند و بر این باورند در حق برخی مسلمانان و بر باورهای اعتقادی آن‎ها، ظلم‌های گسترده‌ای وارد شده‌است.
دولت‌غرب همواره کوشیده است با نادیده گرفتن فرهنگ سایر ملل از جمله کشورهای مسلمان، ارزش های لیبرال و سکولار حاکم بر جامعه خود را در پوشش حقوق بشر بر جهان تحمیل کند. با توجه به شرایط حاکم بر عرصه‌ی بین الملل، کشورهای اسلامی با تقویت همکاری و همبستگی درمیان خود، می‌توانند از دیدگاه واقعی اسلام دفاع کنند.
همچنین روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی فرصت مناسبی است که دولت‌های اسلامی با درک نیازهای حقوق نسل‌های آینده جامعه بشری، دیدگاه‌های خود برای نگه‌داری از کرامت انسان و راهکاری‌های شایسته برای بهبود وضعیت جامعه جهانی ارائه دهند. مجمع جهانی صلح اسلامی، نقص حقوق مسلمانان در فسلطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن، نیجریه، افغانستان و نقاط دیگر جهان را محکوم می‌کند و همواره بر توجه به آموزه‌های اسلامی در برقراری حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی تاکید دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها