فانوس‌های خاطرات در شب‌های روشن روستاهای لارستان



روزگاری نه چندان دور، فانوس‌های نفتی با نورهای لرزان خود،شب‌های تاریک روستاییان را روشن می‌کردند اما اکنون به گفته مسوولان مربوط، فتیله این فانوس‌ها در تمام روستاهای لارستان فارس پایین کشیده شده و لامپ‌های برقی بر سقف خانه‌های کاهگلی آویزان است.

به گزارش صبح ساحل آنگونه که مسئولان امر و شرکت توزیع نیروی برق لارستان اعلام کرده اند تمام روستاهای این شهرستان حتی جاهایی که زیر ۱۰ و یا پنج خانوار جمعیت دارند و با وجود همه موانع  و سخت گذر بودن و پراکندگی روستاها، برق دار شده اند و اکنون هیچ روستایی بدون برق در این منطقه گرم و خشک جنوبی استان فارس وجود ندارد.

از مجموع ۱۷۹ روستای دارای سکنه در شهرستان لارستان حدود ۷۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و مابقی نیز زیر ۲۰ و حتی ۱۰ خانوار و کمتر هستند که بر اساس اعلام مسئولان و شرکت توزیع نیروی برق لارستان همه روستاها اکنون برق دار شده اند.

مردم بسیاری از روستاهای لارستان تا ظرف کمتر از یک دهه اخیر نبود برق را یکی از مشکلات و چالش های فرا روی خود می دانستند.

پایان انتظار مرد شمس‌آبادی 

یکی از اهالی روستای شمس آباد بخش جویم لارستان در این زمینه گفت: برق رسانی به روستاهایمان و استفاده از این انرژی همواره یکی از آرزوها و البته دغدغه های جدی اهالی این روستا بود و مکاتبات و پیگیری ها و درخواست های فراوانی در سالیان متمادی از مسئولان امر برای رفع این مشکل انجام دادیم.

افشین طالب پور اظهار داشت: در این دولت نیز پیگیری های زیادی انجام دادیم و همچنان امیدوار به حل این مشکل بودیم تا اینکه پس از مراجعه به اداره توزیع برق شهرستان لارستان و همکاری مسئولان از حدود سه سال پیش تاکنون روستای شمس آباد جویم از تاریکی بیرون آمد و از چراغ های نفتی نجات یافت.
منبع : ایرنا

این فرد ساکن روستای ۶ خانواری شمس آباد بخش جویم شهرستان لارستان اظهار داشت: تا قبل از برق رسانی در روستا گذران زندگی مردم تنها با چراغ های نفتی و فتیله ای و البته این سال های اخیر با تلمبه های برقی بود.

افشین با اشاره به کارکرد این چراغ ها در شب های سخت و تاریک روستای خود بیان کرد: روشنایی شبهای تاریک هر خانواده تنها با همین چراغ ها بود که هر خانواری نیز دو یا سه مورد از این چراغ های نفتی و فتیله ای داشت.

وی گفت: زمان سرکشی  به حیوانات در شب ها و برای روشنایی مسیر هنگام رفت و آمد و خروج از خانه و حتی برای روشنایی هنگام آبیاری شبانه مزارع کشاورزی و باغ ها و یا برای مطالعه دانش آموزان از این چراغ ها استفاده می کردیم.

نجات از پت پت چراغهای نفتی

صدای پت پت کردن های فانوس های نفتی در روستای قدس آزاد لارستان دیگر به گوش نمی رسد، اینجا دیگر خبری از دلهره و هراس های شب های تاریک و سخت بی برقی نیست و انتظارها سرانجام به سر آمد.

یک خانم خانه دار در روستای قدس آزاد گفت: از حدود دو سال پیش که روستای ما برق دار شده فهمیدم که بهترین نعمت همین روشنایی است،سختی های زیادی از نبود برق می کشیدیم.

این خانم خانه دار یکی از بدترین خاطرات دوران بی برقی در روستای خود را همین پت پت کردن های چراغ لاله های نفتی(فانوس) عنوان کرد، چون با تمام شدن نفت این فانوس ها و یا با وزیدن باد و حتی باران ملایم شروع به پت پت کردن می کردند و در نهایت خاموش می شدند.

وی بیان داشت: این فانوس های نفتی تا پیش از برق رسانی روستا، هم به نوعی چراغ مطالعه دانش آموزان و هم موقع شیر دوشیدن گوسفندان مورد استفاده قرار می گرفتند.

حکایت به خاطره پیوستن فانوس 

یکی از کارکنان شرکت توزیع نیروی برق لارستان نیز که همچون مردم این روستاها از روشن شدن شب های تاریک روستاهای این شهرستان خوشحال بود، می گوید: بهترین دوران خدمتم به همراه دیگر همکارانم برق رسانی به مردم محروم و روستاهای دورافتاده به خصوص در بخش های بیرم و جویم شهرستان لارستان است.

طاهری ابراز داشت: با پایان یافتن کار برق رسانی در یکی از روستاها و خوشحالی مردم،یکی از چراغ های نفتی قدیمی را با اجازه از یک خانواده روستایی با خودم به شهر لار و منزلم آوردم تا بلکه روزگاری این فانوس روایت گر خاطرات تلخ و شیرین در این روستا را برایم تداعی کند.

سرمایه گذاری ۴۱۰ میلیارد ریالی در حوزه برق رسانی لارستان

مدیر توزیع نیروی برق شهرستان لارستان بیان کرد: دولت تدبیر و امید در این شهرستان ظرف سال های اخیر تاکنون رقمی افزون بر ۴۱۰ میلیارد ریال در حوزه های مختلف اعم از افزایش ولتاژ ، بهسازی و نوسازی شبکه های توزیع برق و برق رسانی به روستاها در این شهرستان سرمایه گذاری کرده است.

امین دامن کشان  اضافه کرد: احداث شبکه های روشنایی معابر به طول حدود ۳۲ کیلومتر با هزینه ای افزون بر ۳۷ میلیارد ریال ، نصب ترانسفورهای هوایی برای تقویت ولتاژ و توسعه شبکه به تعداد ۵۶۳ دستگاه و با اعتبار هزینه شده ۲۵۳ میلیارد ریال از جمله اقدام های دولت و شرکت توزیع نیروی برق این شهرستان ظرف هفت سال گذشته بود.

وی توسعه شبکه های فشار متوسط و فشار ضعیف در سطح شهرها و روستاهای این شهرستان به طول بیش از ۱۱۱ کیلومتر و با هزینه افزون بر ۶۳ میلیارد ریال را از دیگر اقدام های موثر در حوزه توزیع نیروی برق در شهرستان لارستان ظرف حدود هفت سال گذشته عنوان کرد.

دامن کشان، برق رسانی به چندین روستای فاقد برق  از جمله روستاهای شمزاغ و شمس آباد جویم، قدس آزاد و روستای طبله از بخش بیرم شهرستان لارستان را از دیگر اقدام ها و دستاوردهای مهم این اداره ظرف هفت سال گذشته دانست و گفت: میزان اعتبار هزینه شده برای برق رسانی به این روستاها رقمی افزون بر ۹ میلیارد ریال است.

مدیر توزیع نیروی برق شهرستان لارستان اضافه کرد: احداث و تکمیل ساختمان های اتفاقات برق دهکویه، بنارویه و عماد شهر با اعتباری افزون بر ۱۲ میلیارد ریال و همچنین نصب و راه اندازی دستگاه های افزاینده ولتاژ به تعداد هشت مورد و اعتباری حدود ۲۴ میلیارد ریال نیز از دیگر اقدام ها و عملکردهای هفت ساله این اداره در انجام و ارایه خدمات دهی در حوزه برق رسانی این منطقه بوده است.

وی ابراز داشت: احداث خروجی های ایستگاه های فوق توزیع در روستای بلغان بخش جویم، قیصریه و عماد شهر از دیگر اقدام های مهم و تاثیرگذار در زمینه ساماندهی و خدمات برق رسانی این دولت در طول هفت سال گذشته در لارستان است.

همکاری مردم لارستان در مصرف بهینه برق

مدیر توزیع نیروی برق شهرستان لارستان همچنین گفت: با همراهی و همکاری مردم به ویژه مشترکان حوزه کشاورزی، میزان مصرف برق در ساعات اوج (۱۳تا ۱۷) در این شهرستان حدود ۲۲ مگاوات کاهش یافته و همین امر موجب شد تا برنامه خاموشی‌های نوبتی در تابستان ۹۹ تاکنون به تاخیر بیفتد.

دامن کشان اظهار داشت: در صورت ادامه همین روند و همکاری و مشارکت مردم در مصرف بهینه برق، تصمیمی برای خاموشی‌های با برنامه در تابستان ۹۹ نخواهیم داشت.

او شمار مشترکان برق را در این شهرستان حدود ۹۷ هزار نفر اعلام و بیان کرد: ۷۷ درصد مشترکان برق مصرفی در حوزه خانگی، دو و نیم درصد کشاورزی، ۶ درصد عمومی، ۱۴ درصد تجاری و نیم درصد صنعتی است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها