مصر و امارات حمله ترکیه به عراق را محکوم کردند



به گزارش صبح ساحل، دستگاه سیاست خارجی مصر و امارات با محکوم کردن حملات ترکیه به خاک عراق بر احترام به حاکمیت بغداد تاکید کردند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه ای حمله هواپیمای بدون سرنشین ارتش ترکیه به خودرو نیروهای مرزبانی عراق در منطقه «سیدکان» استان اربیل را محکوم کرد.

بیانیه افزوده جمهوری عربی مصر حمله  پهپاد ترکیه به یک خودرو گارد مرزی عراق در اقلیم کردستان که منجر به کشته شدن تعدادی از سربازان عراقی شد را نقض حاکمیت کشور برادر عراق و یک تهدید جدید علیه امنیت و ثبات منطقه می داند. 

وزارت خارجه مصر در این بیانیه با اعلام «تسلیت صمیمانه به خانواده های قربانیان و ارتش شجاع عراق بر همبستگی مصر با دولت و ملت عراق در مواجهه با این اقدامات تحریک آمیز و  لزوم رعایت کامل حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی عراق در برابر هرگونه مداخله خارجی» تاکید کرده است. 

«انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی نیز حمله پهپادی روز سه شنبه ترکیه به عراق را محکوم کرد.

قرقاش در توئیتی نوشت که امارات در مقابل تجاوزهای مکرر  ترکیه به حاکمیت عراق، در کنار این کشور برادر خواهد بود. 

وی با بیان اینکه روابط عادی بین کشورها باید بر اساس احترام کامل به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی دیگران باشد، افزود موضع ما محکومیت مداخلات منطقه ای در امور کشورهای عرب است.

منابع عراقی دیروز از کشته شدن چهار تن از نیروهای مرزبانی این کشور از جمله دو افسر ارشد در حمله هوایی ترکیه به منطقه «سیدکان» در شمال استان اربیل خبر دادند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، در حمله پهپادی ترکیه به نیروهای مرزبانی عراق 20 مرزبان و غیرنظامی کشته شدند.

وزارت خارجه عراق حمله پهپادی ترکیه را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.

در این بیانیه آمده است که سفر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به بغداد که قرار بود فردا (پنجشنبه) انجام شود، لغو و «فاتح ییلدیز» سفیر این کشور نیز به وزارت خارجه عراق احضار خواهد شد تا یادداشت اعتراض شدیداللحن دولت بغداد تحویل وی شود.

ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق علیه عناصر گروه «پ.ک.ک» آغاز کرده است.

وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار فاتح ییلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.

ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) است.

با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها