همه چیز درباره ویندوز ۱۰ ایکس؛ نسخه بعدی سیستم عامل ویندوز



اگرچه ویندوز ۱۰ ایکس به‌عنوان جدیدترین نسخه از سیستم عامل ویندوز برای دستگاه‌های تاشدنی عرضه شده اما کاربران لپتاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

پس از شکست نسبی ویندوز ۸، مایکروسافت تصمیم گرفت با ارائه ویندوز ۱۰ یک بار برای همیشه سیستم عاملی را عرضه کند که جای خالی همه سیستم‌های قبلی‌ را پر می‌کرد. ویندوز ۱۰ به اندازه ویندوز ۸ مدرن بود و به اندازه ویندوز ۷ پایدار به نظر می‌رسید. مدتی پیش، آن‌ها از نسخه جدید ویندوز ۱۰ با نام ۱۰ ایکس رونمایی کردند که در حقیقت برای دستگاه‌های تاشدنی و سایر محصولات الکترونیکی بازار طراحی شده است.

ویندوز ۱۰ ایکس نخستین بار با محصول تاشدنی جدید مایکروسافت یعنی سرفیس نئو معرفی شد. این تبلت با یک صفحه نمایش تمام لمسی اما تاشدنی به بازار عرضه می‌شود. بنابراین به کاربرانش این فرصت را می‌دهد تا هر زمانی که تصمیم گرفتند آن را از یک تبلت بزرگ به یک لپتاپ تمام لمسی تبدیل کنند. به عبارت دیگر، ویندوز ۱۰ ایکس مسئولیت سنگین تطابق با دستگاه‌های تاشدنی را برعهده گرفته است. محصولاتی که در آینده نقش بسیار مهمی در زندگی فناوری‌محور کاربران دنیای دیجیتال دارند. اما این سیستم عامل چه تفاوتی با ویندوز ۱۰ دارد؟

رابط کاربری

باتوجه به این‌که ویندوز ۱۰ ایکس برای دستگاه‌های تاشدنی و مدرن طراحی شده شاید خیلی هم عجیب نباشد که بگوییم رابط کاربری در حقیقت بزرگ‌ترین تفاوت ویندوز ۱۰ ایکس با ویندوز ۱۰ است. آیتم‌های مختلف ویندوز ۱۰ ایکس بیشتر در قسمت‌های مرکزی رابط کاربری قرار دارند. از آن‌جایی که این سیستم عامل برای محصولاتی با صفحه نمایش دوگانه طراحی شده مایکروسافت تاکید ویژه‌ای روی استفاده از ژست‌های لمسی در این نسخه از ویندوز دارد. ضمن اینکه صفحه استارت ویندوز ۱۰ پلاس به صورت کلی در یکی از دو صفحه نمایش محصولات تاشدنی نمایش داده می‌شود و تغییرات بسیاری دارد. برای مثال، خبری از کاشی‌های زنده جذاب ویندوز ۱۰ در نسخه ایکس این سیستم عامل نیست. بنابراین نمایه هر نرم افزار ساده‌تر از همیشه طراحی می‌شود.

ویندوز ۱۰ برای لپتاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی طراحی شده است اما نسخه جدید این سیستم عامل برای اجرا روی محصولاتی در آینده نزدیک توسعه پیدا کرده که قرار است به راحتی خمیده شوند. بنابراین فرایندهای لمسی اهمیت ویژه‌ای در این سیستم عامل دارند. طراحی دوباره صفحه اصلی و صفحه تنظیمات هم یکی از مهم‌ترین تغییرات ویندوز ۱۰ ایکس نسبت به ویندوز ۱۰ است.

سازگاری نرم افزارهای شناخته‌شده

وقتی ویندوز ۱۰ رونمایی شد، نسخه ویژه‌ای از آن با نام آرتی هم برای تبلت‌های جدید مبتنی بر سیستم عامل ویندوز معرفی شده بود. مایکروسافت مدتی پس از آن از سیستم عامل ویندوز ۱۰ اس هم رونمایی کرد اما هیچکدام از آن‌ها نتوانستند در جذب کاربران موفق باشند. شاید دلیل اصلی شکست ویندوز ۱۰ آرتی به محدودیت‌های بی‌پایان نرم‌افزاری آن خلاصه شد. این سیستم عامل از بیشتر برنامه‌های ویندوزی پشتیبانی خوبی نداشت و همگام‌سازی این نرم افزارها توسط توسعه‌دهندگان انجام نمی‌شد. از آن‌جایی که ویندوز ۱۰ ایکس متعلق به محصولات تاشدنی با صفحه نمایش دوگانه است، مایکروسافت برای درخشش در آینده دنیای محصولات دیجیتال به سازگاری گسترده آن نیاز دارد.

براساس آن‌چه تا امروز می‌دانیم، ویندوز ۱۰ ایکس به صورت پیش‌فرض از همه برنامه‌های ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند. به نظر می‌رسد تیم نرم‌افزار مایکروسافت موفق شده پیروزی بزرگی را جشن بگیرد. چون این اتفاق به کاربران ویندوز ۱۰ ایکس کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی همه نرم افزارهای لازم را نصب کنند. نکته مهم‌تر آن‌که ویندوز ۱۰ ایکس هیچ اجباری برای نصب برنامه‌ها از فروشگاه مجازی مایکروسافت ندارد.

اما مایکروسافت توسعه‌دهندگان برنامه‌های ویندوزی را هم فراموش نکرده است. براساس ادعای این شرکت، توسعه‌دهندگان نباید نگران توسعه برنامه خود باشند چون تنها کافی است برنامه خود را برای ویندوز ۱۰ توسعه دهند و با همان اصول به ادامه کار مشغول باشند. سیستم عامل ۱۰ ایکس به تنهایی وظیفه سازگاری هر نرم افزار ویندوز ۱۰ را برعهده می‌گیرد. ادعایی که اگر واقعی باشد، پیشرفت بزرگی به نظر می‌رسد. چون تطبیق کامل برنامه‌های ویندوزی با دو صفحه نمایش کار دشواری است.

آیا ویندوز ۱۰ ایکس برای لپتاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی هم عرضه می‌شود؟

مایکروسافت مدتی پیش به صورت رسمی تایید کرد که این سیستم عامل برای لپتاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی هم در دسترس قرار می‌گیرد. آن‌ها در شرایطی این ادعا را مطرح کرده‌اند که در ابتدا قرار بود ویندوز ۱۰ ایکس تنها برای دستگاه‌های دونمایشگره منتشر شود. به نظر می‌رسد تجدیدنظر مایکروسافت درباره‌ی ویندوز ۱۰ ایکس و تصمیم به انتشار آن برای دستگاه‌های تک‌نمایشگره تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا است. براساس آمار رسمی مایکروسافت، میزان استفاده کاربران از ویندوز ۱۰ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته تقریبا ۷۵ درصد رشد داشته که دلیل اصلی أن به خانه‌نشینی دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان خلاصه می‌شود. بنابراین ارائه یک نسخه جدید از ویندوز ۱۰ آن هم برای کاربران لپتاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی می‌تواند کاربران بیشتری را برای مایکروسافت به همراه داشته باشد.

با این حال مایکروسافت هیچ اطلاعاتی درباره برتری‌های ویندوز ۱۰ ایکس برای کاربران لپتاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی منتشر نکرده و مشخص نیست این سیستم عامل چه برتری قابل ملاحظه‌ای دارد.

ویندوز ۱۰ ایکس چه زمانی عرضه می‌شود؟

این سیستم عامل مدتی پیش رونمایی شده و مشخص است که در مراحل نهایی توسعه قرار دارد. مایکروسافت تصمیم داشت این سیستم عامل را با عرضه تبلت تاشدنی سرفیس نئو به بازار معرفی کند اما شیوع جهانی ویروس کرونا همه چیز را به هم ریخت. بنابراین مشخص نیست ویندوز ۱۰ ایکس و سرفیس نئو که قرار بود در تابستان سال جاری به بازارهای جهانی عرضه شوند تا چه زمانی در انبار مایکروسافت زندانی هستند. شایعاتی به گوش می‌رسد که شاید عرضه نهایی این سیستم عامل تا سال جاری میلادی با تاخیر مواجه شود.

یکی از دلایل موجه برای تاخیر طولانی در انتشار ویندوز ۱۰ ایکس آن است که مایکروسافت تلاش می‌کند تا با تولیدکنندگان تبلت‌های ویندوزی برای توسعه محصولات مبتنی بر این سیستم عامل به توافق برسد. به عبارت دیگر، مایکروسافت تا زمانی که از عرضه محصولات متفاوت مبتنی بر ویندوز ۱۰ ایکس مطمئن نباشد از انتشار این سیستم عامل جلوگیری می‌کند.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها