گفت‌وگو با «حسن سبحانی مینابی» کارگردان نمایش‌های آیینی

هرمزگان،پایتخت آیین‌ها


نویسنده: شیوا شاکری

برپایی نمایش یکی از کارهایی‌ست که برای گرامی‌داشت واقعه عاشورا انجام می‌شود. به همین دلیل به سراغ یکی از کارگردانان تئاتر استان رفتیم و با او درباره نمایش آیینی و وضعیت آن در روزهای شیوع کرونا صحبت کردیم. «حسن سبحانی مینابی» در سال 1352 متولد شده است و بیش از سه دهه از فعالیتش در عرصه نمایش می‌گذرد. او تئاترهای متعددی را کارگردانی کرده که «پنج‌شنبه آخرماه» و «غراب شیطان»دو تا از آن‌هاست. او استقبال مردم از این نمایش‌ها را پررنگ توصیف می‌کند و دلیل این استقبال را علاقه و اعتقاد مردم به آیین‌ها می‌داند.وی معتقد است در دوران پساکرونا هنرمندان وظیفه سنگینی در دور کردن فشار این دوران از مردم جامعه دارند.در ادامه گفت‌وگوی ما را با او می‌خوانید.

 

تعریف شما از نمایش آیینی چیست؟                                                                                                                
نمایش  آیینی ویژگی های خاص خود را دارد. موسیقی، رنگ، ریتم و تنوع میزانسن و حرکت، فاکتورهایی‌ است که در دل آیین های جنوب وجود دارد و ارتباط با آن برای هر مخاطبی لذت بخش است.نمایش آیینی نمایشی است که ریشه در فرهنگ وآداب و اعتقادات انسان ها  در جغرافیای خاص دارد و به اندازه لایه‌های شخصیت انسان گسترده است.

 
 درباره پیشینه  نمایش آیینی توضیح بدهید.
پیشینه آیین های نمایشی  به انسان های اولیه و اغاز تمدن بشری برمی‌گردد. انسان‌ اولیه برای مقابله با طبیعت اقدام به اجرای آیین‌های خاصی می کرد و هر چه جلوتر آمدیم  کارکرد آیین عوض شد و از جنبه اعتقادی به نمایشی تبدیل شد.البته هنوز آیین های مذهبی جنبه اعتقادی دارند.
 
 نمایش آیینی در هرمزگان چه وضعیتی دارد؟                                                                                                   
هرمزگان پایتخت آیین های ایران است. به این دلیل که هنوزآیین در تمام مراحل زندگی مردم این خطه  پابرجاست.آیین‌های درمانی، آیین‌های مذهبی و عاشورایی، آیین‌های کار و شادی همگی در این استان رواج دارند. مثلا در ماه محرم  تمام شهرهای هرمزگان آیین‌های مذهبی خاص خود را دارند و هر شهر با شهردیگر متفاوت است. به عنوان مثال در میناب شیر کتل و علم گردانی و رقص تابوت برگزار می‌شود که جُنگ رنگ و  موسیقی و ریتم است. تعزیه های هرمزگان مجالس بکری دارند. بعد ار ماه صفر تعزیه مضحک داریم که موضوعش قیام مختار برای خون خواهی امام حسین است . این تعزیه همراه با طنز و  نمایش سنتی ایرانی‌ اجرا می‌شود .  جزایر و بنادر هرمزگان  هم آیین‌های مربوط به خود را بسیار پرشور برگزار می‌کنند. هنرمندان هرمزگان به دلیل غنای آیین‌های  جنوب آن‌ها را دست مایه اثار هنری خود کرده‌اند و این موضوع تبدیل به وجه‌‌تمایز تئاتر هرمزگان شده است.  گاهی همین آیین‌ها در صورت استفاده کاربردی و شیوه اجرای درست تبدیل به  برگ برنده  کارگردان ها می‌شود.  
 
  هنرمندان عرصه نمایش امسال با توجه به شیوع کرونا چه برنامه‌ای برای فعالیت هنری دارند؟
به هر حال دنیا  درگیر این ویروس منحوس است و این موضوع تأثیرخود را بر روی زندگی مردم گذاشته است. زندگی همراه با استرس باعث تغییر عادت های مردم  شده ودنیا را با  تجربه جدیدی مواجه کرده است. نمایش هم از این قاعده مستثنی نیست. با این که هنر نمایش یک هنر زنده است و رابطه مستقیم با مخاطب دارد، از آنجا که زندگی در جریان است و باید  رو به جلو  رفت هنرمندان هم از طریق فضای  مجازی  و با تولید اثرو اشتراک‌گذاری فیلم آرشیو مخاطبان خود را رها  نکرده‌اند و با آنان در ارتباط هستند. گرچه  ذات  هنر نمایش  اجرای زنده و بازی درلحظه اکنون است.  

   
 برای پیشرفت نمایش آیینی چه پیشنهادی دارید؟                                                                                                       
برای پیشرفت نمایش آیینی تشکیل کار گروه فرهنگی هنری برای تحقیق و  پژوهش  علمی بر روی آیین های  هرمزگان بسیار کارگشاست. نمایش آیینی با توجه به گردشگرپذیری استان می‌تواند به عنوان یک کالای فرهنگی به برند هرمزگان تبدیل شود.               

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها