پیشکسوت و مربی فوتبال هرمزگان‌:

مدیران ارشد فوتبـــال ما فوتبالی نیستند



شروع فوتبالش با کاپیتانی و نایب قهرمانی با تیم فوتبال برق منطقه ای بود. در تیم های برق منطقه ای، امید اوزی ها، فولاد هرمزگان، اروند و پایانه بندرعباس به عنوان یار کمکی،  میناب طیوب، منطقه ویژه و آلومینیوم هرمزگان بازی کرده است. گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این پیشکسوت و مربی فوتبال با هم می خوانیم.

لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.
عباس براهویی هستم متولد دهم اسفندماه ۱۳۶۱ بندرعباس با افتخار  محله بزرگ کوی ملت، متاهل و دارای سه فرزند، کارشناس تربیت بدنی
 دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟
از دوره نونهالی زير نظر برادرم دکتر شهباز براهویی که از مربیان کاراته استان بود وارد رشته کاراته سبک شوتوکان شدم که بارها قهرمان استان شدم و با کمربند مشکی افتخارات زیادی کسب کردم. همزمان علاقه ویژه‌ای به ورزش کشتی داشتم که آن زمان چهارتا از برادرانم  از قهرمانان کشتی استان بودند  و زیر نظر برادر بزرگم پهلوان شهریار براهویی در باشگاه شهید مجید شاهی همراه با پنجاه نفر از بچه های محله خودمان تمرین می کردیم. در همین زمان ها بود که همراه هم سن های خودم تو کوچه های خاکی محله دوهزار بازی فوتبال به صورت تفریحی انجام می‌دادم  تا به سن نوجوانی رسیدم و خبر رسید که برق منطقه ای زمین چمن درست کرده است و دارد تست می گیرد.  من تا آن  زمان تو زمین چمن فوتبال پا نگذاشته  بودم  رفتم آنجا تست دادم . در ده دقیقه اول تا قاسم صداقت مربی تیم  بازی و قدرت بدنی من را دید بنده را  انتخاب کرد و شروع فوتبال بنده با کاپیتانی و نایب قهرمانی تیم فوتبال برق منظقه ای بود.
 از فوتبال مدارس و افتخاراتی که در آن کسب کرده اید بگویید؟
عنوان سومی  مدارس با تیم بیهقی دارم  و بارها  برای تیم مدارس استان انتخاب شدم.
 تا کنون در چه تیم هایی بازی کرده اید ؟
در تیم های برق منطقه ای، امید اوزی ها، فولاد هرمزگان، اروند و پایانه بندرعباس به عنوان یار کمکی،  میناب طیوب، منطقه ویژه و آلومینیوم هرمزگان بازی کرده ام.
 اوج فوتبال شما با کدام تیم و در زمان چه بازیکنانی شکل گرفت؟
بنده هر موقع بازی می‌کردم در اوج بودم و در اوج فوتبال به دلیل مصدومیت از فوتبال خداحافظی کردم. خیلی وقت ها به باشگاهای لیگ برتری توسط مربیان و کمیته آموزش استان معرفی می شدم.
 پست اصلی شما در فوتبال؟
بیشتر در استان هافبک وسط و  چپ و مهاجم بازی می کردم  ولی در لیگ های کشوری من به عنوان دفاع چپ بازی می کردم.
 در کنار کدام بازیکنان راحت تر فوتبال بازی
می کردید؟
هر جایی که تعداد بازیکنان بومی بیشتر در زمین بودند ودر کنار بازیکنان با تعصب بهتر بازی می کردم .
 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟
قهرمانی استان در رده  نوجوانان ، جوانان ، امید و بزرگسالان استان، قهرمانی لیگ سه کشور، قهرمانی لیگ دو کشور ، قهرمانی لیگ یک کشور،  آقای گلی جوانان استان،  آقای گلی بازی های دانشجویی استان و جنوب شرق کشور و  آقای گلی فوتسال باشگاهای بندرعباس از افتخارات ورزشی من هستند.
 مربیان شما چه کسانی بوده اند؟
افتخار این را دارم که بهترین مربیان استان هرمزگان مربیان بنده بوده اند‌.  قاسم صداقت، حسین زحمت پیشه، اکبر راهویی، محمد زراعتکار، محمد امین چرخنده، صالح هاشمی پور، چوپانی،  مرحوم زارعی،  مرحوم شهابی،  عضودی ، سلامی، عباس سرخاب،  حسن فرامرزی، جواد  زرینجه، مجید نامجو مطلق،  بگویچ،  یورگن گده آلمانی، جوتای پرتغالی،  داوود حق دوست، اکبر میثاقیان و  آرتا مناجی و  امیدوارم نامی از این زحمتکش ها را ز قلم ننداخته باشم.
 در کدام تیم ها مربیگری کرده اید؟
دوسال در  لیگ برتر استان سرمربی تیم های بسیج حکمی و پارس مهر و یک سال هم  کمک مربی تیم آلومینیوم المهدی در لیگ یک کشور بودم. البته در مدرسه فوتبال پارس مهر و آکادمی آلومینیوم در تیم های پایه ها کارکرده ام.
 از مشکلات فوتبال استان بگوئید؟
مشکلات که زیاد است ولی  بیشتر بحث مدیریتی و مباحث مالی است. در بحث مدیریتی تصمیمات به تکرار اشتباه و آوردن یک سرمربی بومی برای سال ها پشت سرهم و دوبار اخراجش بود که این کار باعث شد  خیلی از مربیان بزرگ استان بدون پشتوانه بسوزند.  در بحث منابع مالی هم که در آخرین حضورم به عنوان مربی در بازی با تیم پیکان تهران در شهر بندرعباس قطب اقتصادی کشور برای یک بسته آب معدنی از تیم مهمان کدایی کردم .
 الگوی فوتبالی شما چه کسانی هستند ؟
بازی های مالدینی را در پست خودم خیلی دنبال می کردم در استان هم  هوشنگ حافظ پور الگوی فوتبالی من بود.
 قشنگ ترین گلی که زدید به کدام تیم بود ؟
گل دقیقه هشتادو شش که به تیم اتکا گلستان در لیگ یک کشور زدم و منجر به نخستین برد تیم آلومینیوم شد.
 بهترین بازی را مقابل کدام تیم انجام داده اید؟
در خوزستان بود که چهار بر صفر عقب بودیم دوتا پاس گل دادم به هادی دهقانی و مهرداد آوخ  هر دو جوان که فکر کنم اولین گل های خود را در لیگ یک به ثمر رساندند و گل سوم هم خودم زدم تا بهترین بازیکن هفته در لیگ یک کشور شناخته شوم.
 از هم بازی های شما کدام بازیکن به سطح برتر فوتبال کشور رسیده است؟
تعدادشان زیاد است ولی امید ابراهیمی بیشتر پیشرفت کرد.
 در فوتبال به حق خودتان رسیده اید؟
نه متاسفانه ، به دلیل این که کاپیتان تیم بودم و همیشه از بازیکنان بومی به حق دفاع می کردم به  مدیران و بعضی از سرمربیان بر می خورد به همین دلیل من را خیلی راحت کنار می گذاشتند .
 صمیمی ترین دوست فوتبالی خود را نام ببرید؟
با بیشتر فوتبالیست ها صمیمی بودم.
 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟
قهرمانی در لیگ های دسته سوم، دسته دوم و دسته  یک کشور که با اشک شوق همه بازیکنان رقم خورد از خاطرات شیرین ورزشی من هستند.
 تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟
قبل از بازی با پیکان تهران همراه با سرمربی تیم رفتیم  از جادری استاندار وقت  خواهش کردیم به خاطر روحیه دادن به بازیکنان و کمک به باشگاه بیاند  با بازیکنان صحبت کنند که ایشان  بین دونیمه بازی  آمدند و  تو رختکن به بازیکنان  گفتند  شرکت آلومینیوم خصوصی شده و هیچ کمکی امکان پذیر نیست.
 چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟
هدف های خیلی بزرگ را دنبال کنند و از لحظه به لحظه جوانی خود  استفاده بهینه  کنند.‌
 تیم مورد علاقه شما در جهان؟
بارسلونا
 بهترین دروازه بان فوتبال هرمزگان از نگاه شما ؟
حسن زرنگار،  مهدی مالکی و مجتبی روشنگر
 بهترین مربی کنونی ایران؟
جواد نکونام
 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟
در حال حاضر. هانس دیتر فلیک
 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش فوتبال کمرنگ شده است؟
یکی از دلایلش نجابت و بزرگی خودشان می باشد.
 دوست دارید برای ورزش هرمزگان چه خدمتی بکنید که به یادگار بماند؟
دوست دارم بتوانم تمام استان را  بگردم و بهترین نفرات را به کشور معرفی کنم . هرمزگان درفوتبال پایه گنجی دارد که دنیا به خود ندیده است.
 زیباترین جای هرمزگان از نظر شما؟
در ساحل بندرعباس زمانی که روبه هرمز و قشم می ایستیم زیبایی خاص خودش دارد.
 ازدواج کرده اید؟
بله، دوتا دختر گل و یک پسر دارم.
 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
این روزها بیشتر در کنار خانواده و در منزل
 از کلاس های مربیگری که رفته اید بگویید؟
دورهای مختلفی را سپری کرده ام و از فوتبال پایه و همچنین مدرک مربیگری B فوتبال آسیا را دارم.
 برای بازگشت باشگاه های قدیمی به صحنه فوتبال چه پیشنهادی دارید؟
پشنهاد می کنم  با کمک مدیرکل ورزش و جوانان،  استاندار  و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان،   سه درصد مالیات این همه بنگاه‌های اقتصادی در استان را بگیرند  و با مدیریت اهل فن به باشگاه های قدیمی تزریق شود.
 بهترین فوتبالیست های فعلی هرمزگان را معرفی می کنید؟
مهرداد آوخ، محمد قادری، محمدامین درویشی  ، عباسیان، هادی دهقانی ،  علیرضا اسلامی ، منصور مدارایی، علی ترکمانی، سعید اقتداری،  محمود رسولی،  مجتبی جعفری و  پوردرویش از بهترین های فوتبال هرمزگان هستند.
 خانواده هم اهل ورزشی هستند ؟
بله خانواده‌ ای کاملا ورزشی دارم.
 کمی از مشکلات فوتبال ایران بگویید ؟
مدیران ارشد فوتبال ما فوتبالی نیستند و این خودش معضل بزرگی است .اشتباه در جایگزینی سرمربی تیم ملی باعث شده از لحاظ فوتبال ملی پسرفت کنیم و  وجود دلال ها در فوتبال کشور ما  خیلی پررنگ است.
 وحرف آخر...
امیدوارم که مدیران ورزشی از تجربه پیشکسوتان برای موفقیت های  خودشان استفاده کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها