فضای ذخیره سازی ابری را بیشتر بشناسید



نیما کرمی/ نگهداری داده ها و ذخیره کردن آنها یکی از چالشی ترین موارد زندگی امروزی است که با توجه به توسعه فضای مجازی و به دلیل تنوع محتوا و داده های انتشار یافته در بستر اینترنت، ایجاد شده است.
همانطور که می دانید داده ها یک مؤلفه مهم در همه ی مشاغل می باشند. همه ی شما در کار روزانه خود با داده سروکار دارید و هنگامی که فایل های زیادی را در رایانه شخصی و یا گوشی هوشمند خود ذخیره می کنید، به احتمال زیاد گوشی هوشمند و یا کامپیوتر شما می تواند کند شود و منجر به عملکرد ضعیف آن شود. اگرچه بسیاری از راه حل های ذخیره سازی خارجی برای ذخیره و تهیه نسخه پشتیبان از داده های شما وجود دارد، اما این دستگاه های ذخیره سازی قابل اتکا نیستند. شما می توانید داده های مهم خود را به دلیل هر گونه اشتباه نظیر شکستگی، سرقت، آسیب و بسیاری دیگر از دلایلی که فکرش را هم نمی کنید از دست بدهید.
هیچ چیز بدتر از دست دادن اطلاعات شما یا ترس از دست دادن آن نیست. اینجاست که فضای ذخیره سازی ابری از ویژگی های جذاب و قابلیت های بسیار خوبی برخوردار است که می توانید به راحتی از خانه یا محل کار خود در رایانه شخصی یا در هنگام مسافرت در خارج از کشور با تلفن هوشمند یا لپ تاپ خود به داده ها دسترسی داشته باشید. ذخیره سازی ابری گزینه ای مناسب و قابل اعتماد برای ذخیره و بازیابی اطلاعات است. تعداد قابل ملاحظه ای از سرویس های مختلف ذخیره سازی ابری در بازار وجود دارد. قبل از مراجعه به سرویس ابری، مهم است که بفهمید که فضای ذخیره سازی ابری دقیقاً چیست و چگونه کار می کند. بنابراین در این مقاله با ما همراه باشید.
Cloud Storage چیست؟
فضای ذخیره سازی ابری، یک فضای ذخیره سازی برای ذخیره داده ها روی سرورهای از راه دور است که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. داده ها از راه دور مدیریت، نگهداری و پشتیبان گیری می شوند، به طور کلی کاربران ماهانه و به میزان مصرفشان هزینه ای را پرداخت می کنند. قابل ذکر است بسیاری از سرویس های ذخیره ابری در حجم پایین ذخیره سازی، به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند و معمولا سرویس های سازمانی آنها به صورت غیررایگان می باشد.
ذخیره سازی ابر، از مراکز داده با سرورهای رایانه ای پیشرفته و با ظرفیت زیاد، استفاده می کند که داده ها را بصورت فیزیکی ذخیره می کنند و از طریق وب به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار می دهند. کاربران می توانند از راه دور محتوای خود را بارگذاری کنند، آنها را ذخیره کرده و داده ها را در صورت لزوم بازیابی کنند. با معرفی این سرویس ها، دیگر نیازی به خرید سرورها، هارد درایوهای خارجی و حافظه جانبی برای انتقال داده های خود از یک مکان به مکان دیگر ندارید.
فضای ذخیره سازی ابر چگونه کار می کند؟
ذخیره سازی ابر ساده و آسان کار می کند. در فضای ذخیره سازی ابری، اطلاعات در مراکز داده واقع در هر نقطه از جهان و توسط شرکت های فناوری نگهداری می شوند. از آنجا که داده ها روی سرورهای میزبان است، بنابراین از طریق یک رابط وب به راحتی قابل دسترسی است.
حافظه ابری از زنجیره ای از سرورها استفاده می کند که هم سرور کنترل اصلی و هم دیگر سرورهای ذخیره سازی را شامل می شود. سرورها همه با یکدیگر در ارتباط هستند و بسته به نوع استفاده و نیاز شما قابل استفاده هستند و براساس آن برای شما صورتحساب هزینه می شوند. ذخیره سازی ابر باعث صرفه جویی در مقدار زیادی از پول شما می شود، در غیر این صورت مجبور می شوید با افزایش نیازهای شغلی خود روی سرورهای قوی تری هزینه کنید. اما در فضای ذخیره سازی ابری، فقط هزینه فضای اشغال شده توسط داده های خود را در ابر پرداخت می کنید. فضای ذخیره سازی ابری به طور کلی از انواع مختلف داده ها در هر اندازه ای پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید به راحتی تمامی مطالب مهم خود مانند اسناد، فیلم ها، عکس ها، موسیقی، فیلم و موارد دیگر را روی آن بارگذاری کنید.
امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ حوزه فناوری دیجیتال خدمات ذخیره سازی در فضای ابری را به کاربران خود در جهان ارائه می کنند. مایکروسافت با سرویس «وان درایو» (OneDrive)، گوگل با سرویس «گوگل درایو» (Google Drive)، اپل با «آی کلاود» (iCloude) و آمازون با «کلاود درایو» (Cloud Drive) در این میدان حضور دارند. همچنین درآپ باکس (DropBox) که باید آن را یکی از قدیمی های این حوزه دانست، همچنان به عنوان رقیبی در این فهرست حضور دارد. البته دامنه شرکت های ارائه کننده خدمات فضای ذخیره سازی ابری به این ها محدود نمی شود، اما سرویس های نام برده مشهورترین و کارآمدترین آنهاست.
برای دسترسی به هر یک از این خدمات می توان به صورت مستقیم به وب سایت آن مراجعه کرد. با این حال هر یک از این شرکت ها نرم افزار ویژه ای برای نصب روی رایانه یا گوشی هوشمند دارند که به وسیله آن می توان به شکلی سریع تر به فضای ابری دسترسی یافت. از دیگر مزایای نصب چنین نرم افزاری روی رایانه یا گوشی، قابلیت «همزمان سازی» فایل هاست.
همزمان سازی چیست؟
فرض کنید کاربر یکی از این سرویس ها (مثلا درآپ باکس) هستید. پس از ثبت نام در این سایت و ایجاد حساب کاربری، می توانید نرم افزار آن را روی لپ تاپ و گوشی هوشمند خود نصب کنید. حالا فرض کنید یک فایل متنی(word) حاوی شماره تلفن جمعی از دوستان یا مشتریان خود را از روی لپ تاپ به فضای ابری می فرستید. آن گاه هر بار که از نرم افزار نصب شده روی گوشی به اینترنت وصل شدید، می توانید به این فایل دسترسی داشته باشید.
اما همزمان سازی به این معناست اگر فایل متنی را روی گوشی خود باز کردید و یکی از این شماره تلفن ها را تغییر دادید، فایلی که در، درآپ باکس لپ تاپ وجود دارد نیز تغییر می کند. در واقع تغییرات به شکل همزمان روی تمام دستگاه های متصل به آن حساب اعمال می شود. همزمان سازی مزایای زیادی همراه دارد و جلوی کار اضافی برای تغییر تک تک فایل ها را می گیرد.
امیدواریم از این مقاله‌ کمال استفاده را برده باشید و در صورت تمایل به استفاده از سرویس‌های ذخیره سازی ابری بتوانید مناسب‌ترین میزبان را برای فایل‌های ارزشمند خود انتخاب کنید. اگر هم اکنون از سرویس ابری استفاده می کنید می توانید نظرتان را برای ما نیز ارسال کنید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها