توافق امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی امضا شد



قرارداد سازش که از آن به عنوان "توافق خیانت" یاد شده شامگاه سه شنبه (به وقت تهران) میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به صورت رسمی امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند.

 

به گزارش صبح ساحل، اقدام سه شنبه شب وزرای خارجه دو کشور امارات و بحرین در امضای توافق با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص عادی و آشکارسازی روابط میان ابوظبی و منامه با تل آویو با واکنش های زیادی در بین مردم کشورهای منطقه به ویژه در شبکه های اجتماعی روبه رو شد.

در مراسمی که به همین منظور در کاخ سفید در واشنگتن برگزار شده بود، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا طی سخنانی با استقبال از توافق سازش میان تل آویو با ابوظبی و منامه اعلام کرد که عربستان نیز "در وقت مناسب" روابطش را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی خواهد کرد.

ترامپ در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا عربستان نیز همچون امارات و بحرین روابطش را با رژیم صهیونیستی عادی خواهد کرد؟ گفت که با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی صحبت کرده و این مساله «در زمان مناسب» انجام خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، منظور ترامپ از "زمان مناسب" قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می باشد که ۱۳ آبان ماه یعنی کمتر از ۵۰ روز دیگر خواهد بود و وی می خواهد از این اقدام به عنوان تیر خلاص علیه "جو بایدن" رقیب خود استفاده کند تا بتواند از این طریق حمایت کامل لابی صهیونیست ها یا همان آیپک در آمریکا را بدست آورد.

 ترامپ همچنین در این مراسم مدعی شد، «فکر می‌کنم، ۷ یا ۸ یا ۹» کشور دیگر نیز روابطشان را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی خواهند کرد.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که تل آویو و ریاض همانند ابوظبی و منامه که در گذشته رابطه غیرعلنی داشتند، با هم رابطه غیرعلنی دارند و ریاض همانند منامه و ابوظبی با نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و مسلمانان به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است و آل سعود برای این که خود را از تیغ انتقادها دور کند، امارات و بحرین را جلو انداخته اند تا سپر عربستان شوند و اعتراضات مسلمانان جهان تا آن زمان رنگ ببازد.

اما در این بین واکنش مقامات قطری به "توافق خیانت" جالب و قابل توجه می باشد؛ وزیر خارجه قطر، سخنگوی این وزارتخانه و هم چنین سفیر دوحه در واشنگتن از جمله مقامات قطری بودند که به سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

"محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر که در واشنگتن به سر می برد، در واکنش به "توافق خیانت" با بیان اینکه جهان اسلام نباید از پیگیری مساله فلسطین خسته شود، تاکید کرد که مردم فلسطین هر روز از اشغالگری و سرکوب رنج می‌برند.

وی ضمن حمایت از هدف بلند مدت تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی ورای مرزهای اشغال شده ۱۹۶۷، تاکید کرد که ما نیاز به یافتن یک راه حل عادلانه برای فلسطینی‌ها داریم و بر خلاف معامله قرن دولت ترامپ که زمین‌های زیادی را به رژیم اسرائیل واگذار می‌کند و تضمینی برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی نمی دهد، ابتکار صلح عربی یک مبنای عادلانه برای مذاکرات فراهم آورده است.

آل ثانی ضمن حمایت از هدف بلند مدت تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی ورای مرزهای اشغال شده ۱۹۶۷، تاکید کرد که ما نیاز به یافتن یک راه حل عادلانه برای فلسطینی‌ها داریم.

"لولوة الخاطر" دستیار وزیر خارجه قطر و سخنگوی این وزارتخانه نیز اعلام کرد که دوحه تا زمان حل درگیری های رژیم اشغالگر با فلسطینی ها به هیچ یک از کشورهای همسایه در خلیج فارس که با رژیم اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرده اند، نمی پیوندد.

«مشعل بن حمد آل ثانی» سفیر قطر در ایالات متحده نیز گفت که کشورش همچنان پشتیبان طرح ۱۸ ساله صلح عربی است که عادی‌سازی روابط با تل آویو را در گرو پایان اشغال فلسطین توسط رژیم اسراییل می‌داند.  

این هماهنگی منسجم و یک صدای مقامات قطری جالب و قابل توجه است و نشان می دهد که مقامات دوحه همانگونه که در چند سال گذشته نشان داده اند، زیر بلیت سعودی ها نبوده و در قضیه "توافق خیانت" نیز پیرو آل سعود نیستند و سیاست مستقل دارند.

 

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها