مضحک‌ترین تحقیقات سال در ایگ‌نوبل ۲۰۲۰ معرفی شدند



برندگان جایزه «ایگ‌نوبل» (Ig Nobel Prize) مشخص شدند. جایزه ایگ‌نوبل، نسخه‌ طنزآمیز نوبل است که معمولا هر سال اوایل اکتبر و تقریبا همزمان با اعلام نتایج جایزه نوبل برگزار می‌شود.

در مراسم ایگ‌نوبل، موفقیت‌های برتر علمی که ابتدا باعث خنده و سپس به فکر فرو رفتن مردم می‌شود، معرفی می‌شود. دانشگاه هاروارد آمریکا عموما مسئول برگزاری مراسم ایگ‌نوبل است. امسال نیز همچون سال‌های قبل، محققان بسیاری موفق به دریافت جایزه ایگ‌نوبل در بخش‌های مختلف شدند.

این مراسم به صورت کاملا آنلاین برگزار شد. هر سال برندگان جایزه 10 تریلیون دلاری زیمباوه که برابر با 40 سنت آمریکا است را دریافت می‌کنند.

آکوستیک

«استفان ربر»، «تاكشی نیشیمورا»، «جودیت جانیش»، «مارك رابرتسون» و«مارك روبرتسون» و «تكومسه فیچ»، تمساحی را محفظه‌ای مملو از گاو هلیوم زندانی کردند. تمساح‌ها و خزندگانی شبیه به تمساح عموما در فصل جفت گیری سر و صدای زیادی از خود نشان می‌دهند. این محققان کنجکاو بودند بدانند این صداها راهی برای به رخ کشیدن خودشان در فصل جفت گیری است یا دلیل دیگری دارد. به همین دلیل تمساح را در محفظه قرنظینه قرار دادند.

تمساح زندانی به شدت از خودش سر و صدا ایجاد کرد و حدود 40 تمساح آمریکایی دیگر که در محفظه‌ای نزدیک قرار داشتند نیز به این سر و صداها واکنش نشان دادند. محققان شرایط تمساح‌ها را در دو وضعیت هوای طبیعی و هوای مملو از گاز هلیوم بررسی کردند.

این روش مناسبی بود تا بتوانند فرکانس‌های صوتی ایجاد شده توسط تمساح‌ها را مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند میزان صدایی که خزندگان در فصل جفت گیری ایجاد می‌کنند، با ابعاد جسمی آنها ارتباط دارد.

روانشناسی

«میراندا جاکومین» و «نیکلاس رول» روشی ابداع کردند که بتوان با بررسی ابروهای فردی، میزان خودشیفتگی وی را متوجه شد. خودشیفتگی یکی از ویژگی‌های تاریک شخصیتی محسوب می‌شود. ممکن است افراد خودخواه و خودشیفته ظاهری جذاب هم داشته باشند ولی دچار این مساله روانی هستند. محققان این بخش روی 39 دانشجوی کارشناسی تحقیق کردند و مشخص شد ابروها درتشخیص میزان خودشیفتگی می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

صلح

دولت‌های هند و پاکستان این جایزه را بردند چرا که دیپلمات‌ها،‌ نیمه شب و به‌صورت مخفیانه و بدون اینکه کسی بفهمد، زنگ در یکدیگر را می‌زنند و فرار می‌کنند.

مدت‌ها است روابط هند و پاکستان متشنج است. در دو ماه اول سال بیش از 434 مورد نقض آتش بس در مرز کشمیر گزارش شده است. وزارت‌خانه‌های دو کشور نیز درگیر آزار و اذیت دیپلمات‌های کشورهای رقیب خود هستند! قطع برق و آب‌، تماس‌های تلفنی مزاحم، برخوردهای تهاجمی و زدن زنگ در خانه آنها فرار کردن بخشی از این آزار ها است. دیپلمات بازنشسته هندی به گاردین اعلام کرد که چنین آزارهایی جدید نیست و محدود به روابط هند و پاکستان هم نمی‌شود.

فیزیک

«ایوان ماكسیموف» و «آندری پوتوتسكی»، کرم‌های خاکی زنده را تحت تاثیر فرکانس بالا قرارداده و وضعیت کرم را در معرض این فرکانس ثبت کردند.

اقتصاد

«کریستوفر واتکینز»، «خوان دیوید لئونگومز»، «ژان بووت» ، «اگنیسکا زلازنیویز»، «ماکس کوربماخر»، «مارکو آنتونیو کوره وارلا» ، «آنا ماریا فرناندز»، «دانیل واگستاف» و «ساموئلا بولگان»، در تلاش برای نشان دادن نابرابری درآمد ملی کشورهای مختلف، به بررسی میزان رابطه عاشقانه در این کشورها پرداختند و جایزه گرفتند.

مدیریت

«شی گوانگ آن»، «تیان شیانگ»، «یانگ کانگ شنگ»، «یانگ گوانگ شنگ» و «لینگ شیان سی» کار گروهی را برای انجام قتل به‌صورت حرفه‌ای برنامه ریزی کردند. موضوع به شکلی برنامه ریزی شده بود که درنهایت هیچ کس قاتل شناخته نشود.

حشره شناسی

محققان این بخش، تحقیق جالبی انجام دادند و شواهدی را جمع آوری کردند که نشان می‌دهد بسیاری از حشره شناسان از عنکبوت می‌ترسند! 41 حشره شناس در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند و جالب است که آنها واکنش عجیب و متفاوتی به عنکبوت‌ها ار خود نشان می‌دهند.

پزشکی

جایزه بخش پزشکی به «نینکه ولینک»، «دامیان دنیس» و «آرنود ون لون» تعلق گرفت که روی بیماری «میسوفونیا» که در اصل ناراحتی از شنیدن صدای جویدن دیگران است، تحقیق کردند.

آموزش پزشکی

جایزه این بخش به رهبران کشورهایی تعلق گرفت که کارشناسی علمی را نادیده می‌گیرند و با انتخاب اشتباه مردم کشور خود را به مرگ حتمی در شرایط همه گیری ویروس کرونا دچار می‌کنند.

علم مواد

«متین ارن»، «میشل ببر»، «جیمز نوریس»، «آلیسا پرون»، «اشلی روتکوسکی»، «مایکل ویلسون» و «مری آن راگانتی» برای تحقیق در مورد خوب کار نکردن چاقویی تولید شده از مدفوع یخ زده انسان برنده جایزه این بخش شدند.

منبع: دیجیاتو

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها