رکورد قیمت این بار برای برنج / پاکستانی 25 و هندی 20 هزار تومان شد


نویسنده: سامیه طهورنیان


جدیدترین آمار منتشر شده نشان می دهد که برنج پاکستانی به برای مصرف‌کننده به ۲۵ هزار تومان و برنج هندی نیز هر کیلو بین 18 تا 20 هزار تومان است. این در حالی است که مسئولان از ورود 500 هزار تن برنج به کشور خبر داده اند.

 

 

به گزارش صبح ساحل و به نقل از رسانه ها، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفته است که اخیرا ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده و با وجود این، هر کیلو برنج پاکستانی برای مصرف‌کننده به ۲۵ هزار تومان رسیده است . او همچنین اضافه کرد  که لیست ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تن برنج به بانک مرکزی جهت تخصیص ارز صادر شده است و این برنج‌ها به‌زودی روانه بازار خواهد شد. او به رسانه ها گفته است که تا پایان سال با کمبود برنج رو به رو نیستیم. دولت با کشورهایی همچون هند و پاکستان مذاکراتی مبنی بر افزایش واردات برنج انجام داده است و از این‌رو دیگر مشکلی در تامین برنج نداریم.

 

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به قیمت برنج پاکستانی و هندی اظهار کرده که برنج پاکستانی به قیمت ارز نیمایی ارتباط دارد. اگر تجار برای واردات برنج ارز نیمایی ارزان‌تری گرفته باشند قیمت برنج در برخی فروشگاه‌ها می‌تواند ارزان‌تر باشد؛ این در حالی است که هر کیلو برنج پاکستانی برای مصرف‌کننده 25 هزار تومان است و برنج هندی نیز هر کیلو بین 18 تا 20 هزار تومان است.

گفتنی است که چندی پیش رییس انجمن واردکنندگان برنج ایران طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که علی رغم اهمیت تأمین کسری برنج کشور از محل واردات برای مصرف شش دهک اقشار آسیب پذیر کشور و تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این مهم در اردیبهشت ماه ۹۹ برنج به گروه ارز نیمایی رفت.

همچنین قیمت شکر سفید و شکر بسته ۹۰۰ گرمی نیز که بعد از برنج پاکستانی بیشترین افزایش را به خود اختصاص دادند با ۹ درصد و ۵.۶ درصد افزایش به حدود ۷۰۰۰ و ۶۴۰۰ تومان رسیده است.

 

 

یکی از توزیع‌کنندگان برنج در هرمزگان در این خصوص به صبح ساحل گفت: پیش‌بینی افزایش قیمت برنج را داریم چون مدیریت‌، نظارت و کنترل بر روی ارزهای تخصیص‌یافته برای برنج را نداریم.

وی افزود: این عدم نظارت‌ها بر بازار و انبار برنج احتمالا بازار را دچار کمبود کند. چون واردکنندگان با این وضعیت نوسان ارز، به‌صورت قطره‌چکانی برنج را به بازار عرضه می‌کنند.

این توزیع‌کننده ضمن اشاره به بارندگی‌های اخیر در شمال کشور گفت: بارندگی‌ها و خسارات وارده بر کشاورزی، می‌تواند تولید برنج داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

وی اضافه کرد: تخصیص ارز نیمایی به برخی واردکننده ها برای واردات برنج، نوعی محدودیت پنهان است که می‌تواند برای عرضه برنج، انحصار ایجاد کند.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها