کیت تشخیص ارزیابی باروری مردان در یزد به ثبت رسید



مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان یزد گفت: با تلاش پژوهشگران این شرکت وابسته به پژوهشکده علوم تولید مثل استان نوعی کیت(اسباب کار) تشخیصی مورد استفاده در ارزیابی باروری مردان در سطح ملی اختراع و به ثبت رسید.

 

به گزارش صبح ساحل،  دکتر علی نبی افزود: در کاربرد این کیت باید توضیح داد یکی از عوامل موثر در باروری مردان و همچنین نتایج تکنیک های کمک باروری، سلامت و یکپارچگی دی. ان. ای (DNA) اسپرم مردان است.

وی ادامه افزود: این ابزار در بررسی سلامت و یکپارچگی دی. ان .ای اسپرم مردان همچون زوجین دارای ناباروری با علل ناشناخته یا سقط مکرر یا سابقه چندین مرحله انجام تکنیک‌های کمک باروری ناموفق، مردان الیگو آستنو تراتواسپرمی، ( مردانی  که آنالیز مایع سمینال آنها از لحاظ تعداد. تحرک و شکل پایینتر از حد طبیعی باشد)، مردانی که بعد از شیمی درمانی خواهان فرزند هستند و یا موارد دیگر کاربرد دارد.

این پژوهشگر اظهار کرد:  برای بررسی یکپارچگی دی. ان. ای اسپرم تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که بیشتر این تکنیک‌ها نیاز به تجهیزات خاص و گران قیمت دارد که علاوه بر گران قیمت بودن، دارای مراحل دشوار و وقتگیری نیز است و این کیت با هزینه ‌های به مراتب کمتر، این کار را انجام داده و با کاستن از هزینه‌های تحمیلی به مراکز درمان ناباروری، باعث کاهش هزینه‌های تحمیل شده به خانوار و زوجین تحت درمان ناباروری می‌شود.

نبی خاطر نشان کرد: ساخت این کیت حاصل سال‌ها کار پژوهشی و تحقیقی بوده و توسط پژوهشگران این شرکت دانش‌بنیان در یزد تولید شده است.

همچنین معاون پژوهشکده علوم تولید مثل مرکز ناباوری یزد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی این استان ، ۱۹ فروردین ماه امسال از مشاوره آنلاین بیماران خبر داد و گفته بود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و اهمیت حفظ فاصله گذاری اجتماعی و پیگیری درمان مراجعه کنندگان، در این مورد سامانه از راه دور راه‌اندازی شد.

دکتر محمد عبدلی افزود: مراجعه کنندگان برای بررسی و اقدام‌های اولیه بیماران به سایت پژوهشکده به آدرس www.Yazd-RSI.ir مراجعه کنند.

تاکنون در این مرکز ۱۲ هزار نوزاد به روش آی. وی. اف (یکی از روش‌های درمانی پیشرفته کمک باروری) متولد شدند.

 این مرکز قطب اصلی درمان ناباوری و تولید مثل بیماری در کشور است .

 ۹۰ درصد مراجعان به این مرکز از شهروندان سایر استان ها  هستند که بیشترین آنها از  کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مراجعه می کنند.

آمارها در مورد میزان ناباروری در زوج‌ها متفاوت است و از هشت تا ۲۰ درصد گزارش شده است اما به طور میانگین و بر اساس شاخص‌های پژوهشکده، میزان ناباروری در  ایران ۱۵ درصد است.

سالانه حدود ۱۲ هزار زوج نابارور به مرکز ناباروری یزد مراجعه می‌کنند و ۴۰ درصد علت ناباروری مربوط به زنان و همین میزان مربوط به مردان است و بقیه مربوط به علل ناشناخته و مواردی مثل مسایل ژنتیکی است که این آمار بعضا به صورتی متفاوت ذکر می‌شود.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها