تغییرات قیمت زمین یا ملک کلنگی در بندرعباس


نویسنده: مصطفی دولخانی

به نوشته روزنامه صبح ساحل، بنابر آخرین داده‌های مرکز آمار ایران در سه ماهه اول امسال شاهد رشد قیمت زمین در سطح کشور به طور اعم و استان هرمزگان به طور اخص می باشیم. بر همین اساس در حالی که نرخ زمین افزایش پیدا کرده است تعداد و حجم معاملات دچار کاهش شده است بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان متهم ردیف اول در افزایش قیمت ها نرخ ارز است چراکه این عامل با هر بار افزایش به خود با فاصله‌ ی زمانی حتی کمتر از گذشته تاثیر خودرا  بر بازار ملک و به طور مشخص زمین می‌گذارد همه‌ی این اتفاق ها در صورتی است که زمین برخلاف بسیاری دیگر از کالاها امکان واردات آن وجود ندارد. این یعنی آنکه حتی در صورت بهبود اوضاع درآمدهای ارزی دولت هم رشد قیمت زمین اجتناب ناپذیر خواهد بود. این افزایش بالا خود را در قیمت مسکن نشان خواهد داد چراکه زمین مهمترین کالای ساختمان می باشد. ویژگیهای ذاتی زمین باعث اقبال هرچه بیشتر عموم به آن شده است چه آنکه زمین با قدرت نقدشوندگی بالاتری که نسبت به واحد مسکونی و یا حتی تجاری دارد مورد اقبال خریداران قرار گرفته همانطور که زمین غیر قابل سرقت است و بر خلاف آپارتمان دچار تخریب یا کهنگی هم نمی گردد. اینها همه باعث شده است که در شرایطی که تورمی سنگین بر اقتصاد کشور سایه افکنده است و افراد جامعه به جهت حفظ سرمایه خود یا تبدیل سرمایه خود به احسن به بازار خرید و فروش زمین روی می آورند حال آنکه شاهدیم، در این بازار بیشتر خرید زمین مورد اقبال است و کمتر کسی حاضر به فروش زمین خود میباشد.

  

       تغییرات قیمت زمین یا ملک کلنگی در بندرعباس

   
 -صنف مشاورین املاک از مخالفان افزایش قیمت زمین هستند:


  امید رنجبر رئیس اتحادیه مشاوران املاک بندرعباس در گفتگویی اختصاصی، به صبح ساحل گفت در مبحث قیمت گذاری زمین مالکان خود قیمت ها را تعیین می کند. این قیمت‌گذاری هم عمدتا از منطق بازار یعنی رابطه عرضه و تقاضا تبعیت می کند، پس
 می بینیم مشاوران املاک نقشی در تعیین قیمت های املاک ندارد اما افزایش قیمت ملک و به ویژه زمین به ضرر صنف مشاورین املاک است و به هیچ وجه مطلوب آنها نیست او اضافه کرد با توجه به داده های آماری که قیمت زمین افزایش یافته است و تعداد معاملات هم کاهش یافته است ،خود نشان دهنده ضرر زا بودن این اتفاق برای صنف مشاوران املاک است. همچنان که با کاهش معاملات درآمد این صنف کاهش می یابد. وی اضافه کرد: رونق بازار ملک رابطه مستقیمی با قدرت خرید مردم دارد اما هم اکنون که کشورمان تحت شدیدترین تحریمهای ظالمانه آمریکاست و درآمدهای ارزی کشورهم به شدت کاهش یافته است در نتیجه ارزش پول ملی و در پی آن قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته. متاسفانه به این شرایط دشوار بیماری مرگبار کرونا نیز افزوده شده است که خود باعث تشدید این شرایط نامناسب بر اقتصاد و بالطبع بازار ملک کشور شده است.

      

          

   
-دولت باید با واگذاری زمین های دولتی نسبت به کاهش قیمت ها اقدام کند


 امید رنجبر اضافه کرد: در شرایطی که به دلایل متعدد شاهد افزایش تقاضا بر عرضه در بازار زمین هستیم دولت باید با واگذاری زمین‌های دولتی به مردم به کمک بخش عرضه بیاید که متاسفانه این اقدام چند سالیست مغفول مانده است همچنین با افرادی که در سالیان گذشته زمین های دولتی را دریافت نموده و نسبت به ساخت مسکن در این زمین ها اقدام نکرده اند زمان بازپس گیری این زمین ها از این افراد به متقاضیان جدید با شرایطی جدی و سخت گیرانه و دادن مهلت محدود از آنها بخواهند تا در اسرع وقت نسبت به احداث واحد مسکونی اقدام نمایند.


اما بر اساس جدیدترین داده های مرکز آمار کشور


در بهار 1۹۹ متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کش۱۴۱ ۵۷ هزار ریال با میانگین مساحت ۲۳۶ متر مربع بوده است که نسبت به فصل قبل 1/22 درصد و نسبت به فصل مشابه قبل8/71درصد افزایش داشته است همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به فصل قبل 3/5 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 5/3نیم درصد کاهش داشته است در میان استان های کشور بیشترین متوسط قیمت خرید فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده ۱۸ هزار و ۷۸۵۰ ریال با میانگین مساحت ۲۰۹ متر مربع در استان تهران و کمترین آن ۵۵۵۴ هزار ریال با میانگین مساحت ۲۶۷ متر مربع در استان بوشهر بوده است از سوی دیگر کمترین میزان قیمت خرید فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده در این فصل مربوط به استان چهارمحال و بختیاری کردستان گیلان و لرستان با 1000هزار ریال و بیشترین میزان آن مربوط به استان تهران با ۹۲۰۰ هزار ریال بوده است همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور در بهار ۱۳۹۹ استان البرز با 3/14 درصد دارای بیشترین سهم به استان زنجان با 1/0 درصد کمترین سهم و استان‌های کرمان سیستان و بلوچستان سمنان خراسان جنوبی یزد و کهگیلویه و بویراحمد فاقد معامله ثبت شده هستند.در ادامه داده های مرکز آمار کشور به صورت جداول ونمودار ها مشخص شده است همچنین دراین داده ها  وضعیت استان هرمزگان هم به طور خاص نشان داده شده است.

اما بر اساس جدیدترین داده های مرکز آمار کشور

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها