ست دستگاه پلاسمافرزیس در راه هرمزگان است



به گزارش صبح ساحل، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص کمبود ست دستگاه پلاسمافرزیس در استان گفت: محموله ست این دستگاه هم اکنون وارد کشور شده و تا پایان هفته وارد هرمزگان نیز خواهد شد.

نوروزیان تصریح کرد: به محض ورود این محموله به هرمزگان، در اختیار بیمارستان ها قرار خواهد گرفت و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: پادتن ضد ویروسی که در پلاسمای خون بهبود یافتگان موجود است، می‌تواند در نجات جان بیماران مبتلا به کووید -۱۹ مفید وموثر واقع گردد.

بخش مایع خون، پلاسما نام دارد که ۵۵ درصد خون بدن انسان را تشکیل می‌دهد، یکی از اجزا بسیار مهم پلاسما پادتن (آنتی‌بادی) است که برای مقابله با عوامل عفونی ضروری است. در افرادی که مبتلا به بیماری عفونی می‌شوند، میزان تولید این پادتن‌ها افزایش یافته و استخراج این مواد از بدن می‌تواند در درمان سایر بیماران موثر باشد.

در حال حاضر یکی از روش‌های نجات افراد مبتلا به کووید ۱۹، استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان این بیماری است. پس از مدتی پلاسمای افراد بهبود یافته فاقد ویروس می‌شود ولی همچنان سرشار از آنتی‌بادی‌هایی است که در درمان بیماران بدحال موثر است. آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های تولید شده توسط بیماران بهبود یافته سیستم ایمنی بدن بیماران جدید را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتواند پادتن خود را تولید کند، تأمین و تقویت می‌کند.

این پادتن‌های ارزشمند با روشی بنام پلاسمافرزیس استخراج می‌شوند. طی این فرآیند، خون کامل از اهداکننده گرفته می‌شود، سپس پلاسمای آن جدا ‌شده و گویچه‌های قرمز، سفید و سایر اجزاء خون دوباره به اهداکننده برگردانده می‌شود. این فرآیند حدود ۴۵ - ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و با گذشت زمان پس از بهبودی، مقدار این پادتن‌ها در بدن فرد بهبود یافته کاهش می‌یابد و بالطبع اثربخشی این روش درمانی هم کاهش می‌یابد، بنابراین زمان مراجعه فرد داوطلب و بهبود یافته حیاتی است.

پیش از این نیز از سمن خیرین و واریز کمک های نقدی به حساب مجمع خیرین بیمارستان شهید محمدی، تعداد ۶۰ عدد ست پلاسمافرزیس و محلول مورد نیاز تهیه و هزینه‌های درمان بیماران بی بضاعت به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال پرداخت شده‌بود. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها