مسمومیت با قهوه ۲۰ نفر را راهی بیمارستان های فارس کرد



رئیس مرکز اورژانس فارس از مسمویت 20 نفر از شهروندان شیراز به علت استفاده از قهوه خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از مهر، «محمدجواد مرادیان»، رئیس مرکز اورژانس فارس  گفت: پس از دریافت گزارش یکی از بیمارستان‌ها به مرکز اداره عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبنی بر مراجعه دو نفر با علائم سردرد و سرگیجه و مسموم شدن به دلیل مصرف قهوه این موضوع با حساسیت ویژه پیگیری شد.

وی افزود: در یک هفته اخیر به تمام بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس ۱۱۵ درباره مسموم شدن با قهوه اطلاع‌رسانی شد تا در صورت داشتن مراجعه یا تماسی مبنی بر این مشکل، موارد بلافاصله اطلاع‌رسانی و پیگیری شود. قهوه‌ای در بازار توزیع شده که میزان کافئین بالاتری نسبت به قهوه‌های معمولی دارد و از شهروندان می‌خواهیم قهوه را از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز بهداشتی تهیه و مصرف کنند.

 مسمومیت با کافئین


مسمومیت با قهوه شاید به نظر عجیب و مسمومیتی غیرمعمول باشد، اما قهوه هم ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود. از طرفی شیر یا کرمی که کنار قهوه استفاده می‌شود، ممکن است عامل این مسمومیت باشد. با این حال قهوه و در کل کافئین بشدت در افراد وابستگی ایجاد می‌کند. بسیاری از افراد در سراسر دنیا به نوشیدن قهوه صبحگاهی اعتیاد دارند و سال‌ها بدون بروز مشکلی قهوه می‌نوشند؛ بنابراین باید گفت: قهوه برای بعضی افراد ممکن است مسمومیت و عوارض جانبی داشته باشد و در مواردی ممکن است در رژیم غذایی فرد لازم و انرژی‌بخش باشد. اما هیچ وقت نباید انتظار داشت همه نشانه‌ها مثبت یا همه عوارض مصرف کافئین در یک فرد دیده شود.

بسیاری از افراد برای بیدار ماندن، رفع خستگی و کسب انرژی به استفاده از مواد کافئین‌دار روی می‌آورند که در طولانی‌مدت می‌تواند وابستگی ایجاد کند و تمرکز را کاهش دهد. سردردهای میگرنی، کم‌خونی، بی‌خوابی، تحریک‌پذیری و زودرنجی، تکرر ادرار یا ناتوانی در کنترل ادرار، ناراحتی معده، اسهال، افزایش ضربان قلب و لرزش عضلات از عوارض جانبی مصرف کافئین است که ممکن است در افراد مختلف یک یا چند مورد آن بروز پیدا کند. این عوارض معمولا در مورد کسانی که عادت به مصرف کافئین ندارند، بیشتر بروز پیدا می‌کند.


 کودکان و گروه‌های‌حساس، کافئین مصرف نکنند

میزان مجاز مصرف کافئین برای هر فرد در واقع میزانی است که باعث بروز عوارض جانبی در فرد نشود. معمولا افرادی که وزنی بیش از حد معمول دارند، با خیالی آسوده‌تر می‌توانند کافئین مصرف کنند، اما عوارض جانبی کافئین روی افراد لاغرتر بیشتر بروز می‌یابد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها