بیم ورشکستگی صنایع هواپیمایی حوزه خلیج فارس / زیان خط هوایی قطر به دو میلیارد دلار رسید


نویسنده: سامیه طهورنیان

 خطوط هوایی سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت سفرها، با ضرر چشمگیری روبه رو شده‌اند. یکی ازاین خطوط هواپیمایی خط قطر ایرویز است که به زیاد دهی قابل توجهی رسیده و شرایطش هر ماه از وضعیت بد به مسیر بدتر شدن می رود.

به گزارش سرویس خلیج فارس صبح ساحل، هواپیمایی قطر از معدود شرکت‌های هوایی است که به‌طور مداوم به هر پنج قاره جهان پرواز دارد. خطوط هوایی دیگر که به هر پنج قاره پرواز دارند شامل ایر فرانس، بریتیش ایرویز، دلتا ایرلاینز، هواپیمایی امارات، هواپیمایی کره، می‌شوند. آغاز بحران روابط سیاسی ۲۰۱۷ قطر با دیگر کشورهای عربی، منجر به بسته شدن خطوط هوایی این کشور و طولانی تر شدن مسیر آن برای پروازها شد که همین ضربه ای بود به این غول شرکت خط هوایپیمایی دنیا. از سویی شروع همه گیری کرونا شرایط را برای آنان وخیم تر کرد.

 

اقدامات پیشگیرانه دولتی، سختگیرانه است

به نقل از  «سی ان بی سی»، «اکبر الباکر» مدیر عامل شرکت هواپیمایی قطر با تاکید بر اینکه روزهای بدتری برای این شرکت قطری در راه است، گفت :« فعالیت‌های این شرکت در سایه  کرونا، کاهش چشمگیر تقاضا برای سفر و متوقف شدن ده‌ها مسیر پرواز،  بسیار زیان دیده است.»

الباکر در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی آمریکا» افزود: ادامه بحران کرونا، فعالیت‌های این شرکت و حوزه هوانوردی تجاری را  به شکل کلی تحت تاثیر قرار می‌هد و در سایه اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه‌ای که دولت‌ها برای مقابله با کرونا در پیش گرفته‌اند، شرایط دشوارتر نیز خواهد شد.

شرکت هواپیمایی قطر که مالکیت آن در اختیار دولت این کشور است در سال مالی 2019-2020 حدود 1.9 میلیارد دلار زیان دید و این زیان هنگفت تنها بخشی از زیان‌های این شرکت است .به گفته «اکبر الباکر» روند زیان‌دهی القطریه در آینده نزدیک هم چنان ادامه خواهد داشت.

او در این باره گفت: « می‌خواهم به شما بگویم که زیان‌دهی ما ادامه خواهد داشت، زیرا که با توجه به این واقعیت که تعداد مسافران رو به کاهش است، هر پروازی که انجام می‌شود، به زیان‌های شرکت ما می‌افزاید. تعدادی زیادی مسافر وجود دارد که باید انتقال دهیم ولی این پروازها یک طرفه هستند چون بسیاری از فرودگاه‌های دنیا به دلیل کرونا درهای خود را بسته‌اند   و یا ورود مسافر را ممنوع کرده اند».

«الباکر» از دولت قطر درخواست کمک کرد و گفت هر دولتی در دنیا باید شرکت‌های هواپیمایی خود را به دلیل نقش مهمی که در تقویت اقتصاد ملی ایفا می‌کنند، مورد حمایت خود قرار دهد.

پیش از این نیز خطوط هواپیمایی قطر مجموعه‌ای از کمک‌های دولتی به مقدار حدود 2 میلیارد دلار دریافت کرد که ضررهای خود را جبران کرده است. . این کمک ها برای این است که این شرکت  به فعالیت‌های پروازی خود که به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند، هم چنان ادامه دهد. اکبر الباکر گفت که اگر روند تعطیلی ادامه یابد، شرکتش در ماه‌های آینده به کمک‌های دولتی بیشتری نیاز خواهد داشت.

حمایت دولتی آخرین بارقه امید خطوط هواپیمایی

این شرکت هواپیمایی سومین سال مالی متوالی است که در حالت ضرردهی قرار دارد. در سال 2017 ضررهای این شرکت حدود 69 میلیون دلار و در سال 2018 حدود 639 میلیون دلار اعلام شد.  همچنین این شرکت  در پی تاثیرات بحران کرونا ناچار شد حدود 20 درصد از کارکنانش را اخراج کند.


گفتنی است که اتحادیه حمل‌ونقل هوایی در کشورهای عربی و انجمن جهانی حمل‌ونقل هوایی هم خواستار کمک های مالی فوری دولت ها شده و هشدار داده اند که عدم کمک مالی، آینده بخش حمل و نقل هوایی کشورهای عربی  با خطر ورشکستگی مواجه خواهد کرد.

برخی مدیران شرکت‌های هوایی در جهان در کنار اینکه خواستار کمک های مالی دولتها شده اند، به دنبال اجرای معافیت های مالیاتی و معافیت عوارض فرودگاهی شده‌اند.

در این میان شرکت هواپیمایی قطر دومین شرکت بزرگ هواپیمایی در خاورمیانه با وجود بحران پیش آمده پروازهای خود را ادامه می دهد، اما پروازهای این شرکت با ۴۰ درصد ظرفیت ایام عادی صورت می گیرد. احتمال تعطیلی برخی شرکت های هوایی در صورت ادامه این شرایط نیز محتمل به نظر می‌رسد. این شرکت اخیرا هشدار داد، با توجه به شرایط بحرانی ایجاد شده بر اثر همه گیری ویروس کرونا شرکت مجبور است در نهایت از دولت قطر درخواست کمک مالی کند.

به نوشته ی روزنامه گاردین، شرکت‌های هوایی جهان اوضاع خوبی را در دوران شیوع کرونا تجربه نمی‌کنند و به شدت به حمایتهای دولتی نیاز دارند. از سویی دولتها خود نیز در روند مقابله با این ویروس و اتخاذ تدابیر گسترده ضدکرونایی با چالش‌هایی نیز روبرو هستند و به نظر نمی رسد غلبه بر این ویروس در آینده نزدیک محقق شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها